سرویس سینمایی هنرآنلاین: علی ابراهیمی سال‌ها در عرصه طراحی لباس و صحنه در سینما مشغول فعالیت بود و پس از ساخت چند فیلم کوتاه در نهایت اولین فیلم بلند سینمایی خود را تحت عنوان "عطر تلخ" تولید کرد، فیلمی که قرار است در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر برای اولین بار به روی پرده سینماها برود.

"عطر تلخ" داستان دختری به نام مریم است که مجبور می‌شود شبی بیرون از خانه بماند. بیرون ماندن او یکسری اتفاقات برای او و خانواده‌اش در پی دارد که... خاطره اسدی، شهرام حقیقت دوست، مهرداد صدیقیان، بهاره کیان‌افشار، سیما تیرانداز، شیوا مکینیان، مهوش صبر کن، کریم اکبری مبارکه، احسان امانی، آیسان حداد، امیر حسین میری بازیگران"عطر تلخ" هستند.

فیلم عطر تلخ

ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره چگونگی روند تولید نخستین ساخته سینمایی خود گفت: روند تولید"عطر تلخ" برای من از سال 93 شروع شد. اواخر آن سال من به همراه علی حمیدنژاد نویسنده فیلم تصمیم به نگارش فیلمنامه فیلم گرفتیم ولی در آن زمان خبری از سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده نبود. از آنجا که فیلم داستان ویژه و خاصی دارد، نیازمند تحقیقات میدانی بسیاری بود، بنابراین پروسه تحقیقاتمان را آغاز کردیم و در نهایت ثمره آن تحقیقات میدانی، فیلمنامه "عطر تلخ" شد که نگارش آن سه سال طول کشید و فروردین امسال به پایان رسید. در آن زمان هیچ دفتری حتی لای فیلمنامه ما را باز نکرد تا اینکه در نهایت آقای محمد اطهری سرمایه گذار و مجری طرح فیلمنامه ما را خواند و از ما حمایت کرد تا این فیلم پس از طی مراحل اداری در اواخر دی ماه کلید زده شود.

او درباره حضور فیلم در جشنواره جهانی فیلم فجر بیان کرد: مراحل فنی کار به پایان رسیده و ما این روزها مشغول آماده‌سازی زیرنویس فیلم هستیم، چرا که قصد داریم فیلم را برای حضور در جشنواره فیلم کن آماده کنیم. موازی با آن فرم حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر را هم پر می‌کنیم تا فیلم را در این جشنواره نمایش دهیم، اما اگر حضور در جشنواره جهانی باعث عدم حضور ما در جشنواره کن باشد و تداخل بوجود آید قطعا از فجر بین‌الملل باز می‌مانیم.

این کارگردان جوان درباره سوژه‌ای که برای فیلم انتخاب کرده است، عنوان کرد: فیلم دو محور دارد. بخشی از آن به مسائل اقتصادی جامعه باز می‌گردد که این روزها خیلی بغرنج شده است. وضعیت سخت مردم کشورم این روزها دغدغه اصلی من است و فکر می‌کنم احساس نیاز می‌شد تا در این زمینه فیلمی ساخته شود و محور دوم نیز خانواده‌ای با تعصبات سنتی است که برای دخترشان اتفاقاتی رخ می‌دهد که باعث بروز مشکلاتی برای خانواده می‌شود.

فیلم عطر تلخ

ابراهیمی با اشاره به این که همواره نابرابری بین دختران و پسران در جامعه وجود دارد و آن را نمی‌پسندد، درباره انتخاب تم زنانه فیلم افزود: فیلمساز باید تلاش کند تا مولف باشد و تالیف کند و اگر صرفا به بخش هنری آن بپردازد از تالیف دور می‌شود، برای یک فیلمساز همواره دغدغه‌هایش حائز اهمیت است و برای من زنان همواره مهم بوده‌اند چرا که به نظرم همیشه مظلوم واقع شده‌اند و تلاشم بر این بود تا از دغدغه آن‌ها بگویم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نگران نیست برچسب فیلم تلخ یا سیاه‌نمایی به فیلمش بخورد، گفت: فیلم تلخ نیست و سیاه‌نمایی هم نمی‌کند. از ابتدا تا انتهای فیلم حرف‌های روزانه‌ای است که همه ما در رفتارهای اجتماعی که در محیط پیرامونمان می‌بینیم بیان می‌کنیم. فیلم یک درام اجتماعی کاملا رئال است.

ابراهیمی همچنین درباره انتخاب عنوان "عطر تلخ" برای فیلم نیز اظهار کرد: فیلم از دو محور تشکیل شده و عنوان را هم دو سیلابی در نظر گرفتیم. عطر نمادی از رایحه زنانه‌ است و از آنجایی که دختران و زنان جامعه برایم محترم هستند و فیلم تمی زنانه دارد عطر را برایش برگزیدیم و بعد از آن هم تلخی را به دلیل موضوع فیلم و اتفاق ناگواری که برای شخصیت زن فیلم رخ می‌دهد انتخاب کردیم.

فیلم عطر تلخ

وی در خاتمه درباره انتخاب بازیگران فیلم نیز توضیح داد: از روز اول نگارش فیلمنامه بازیگری که برای ایفای شخصیت احمد در نظر داشتم شهرام حقیقت دوست بود و وقتی فیلمنامه را خواند آن را دوست داشت و به نظرم یکی از متفاوت‌ترین بازی‌هایش را در این فیلم در معرض نمایش قرار داده است. در مورد باقی بازیگران هم بهر حال من سال‌هاست در سینما مشغول فعالیت هستم و طبق معمول فیلم‌های دیگر انتخاب‌های زیادی داشتیم که با بحث روی هرکدام از آن‌ها و در نظر گرفتن فاکتورهای مدنظرمان به این گزینه‌ها رسیدیم.