سرویس سینمایی هنرآنلاین: شمار فیلم‌های ایرانی حاضر در شصت و یکمین جشنواره فیلم لندن به عدد 6 رسید که در این میان سهم سینمای بلند داستانی دو فیلم، فیلم کوتاه دو فیلم، مستند نیز دو فیلم است.

"آن سوی ابرها"

جدیدترین ساخته مجید مجیدی پس از فیلم "محمد رسول‌الله " است که قرار است در بخش رقابتی این رویداد سینمایی با 12 فیلم به رقابت بپردازد.

تمام فضای فیلم و داستان در بمبئی می‌گذرد و از بازیگران هندی در فیلم بهره گرفته‌شده است. این فیلم درباره رابطه میان یک خواهر و برادر نوجوان است و یکی از نقش‌های اصلی آن را ایشان خطار، برادر ناتنی شاهد کاپور بر عهده دارد و مالویکا موهانان هم نقش خواهر او را ایفا می‌کند. مالویکا دختر کی‌یو موهانان، فیلمبردار برجسته سینمای هند است.

"اسرافیل"

به کارگردانی آیدا پناهنده و تهیه‌کنندگی مستانه مهاجر است که در روزهای دهم و یازدهم اکتبر ۲۰۱۷ در بخش عشق جشنواره فیلم لندن به نمایش درمی‌آید.

 "اسرافیل " درامی درباره چالش‌ها، نیازهای عاطفی و روابط انسانی است که فیلم‌نامه آن توسط ارسلان امیری و آیدا پناهنده به نگارش درآمده است. روایت این فیلم درباره زنی است که فرزندش را ازدست‌داده است و در میانه سوگواری برای فرزندش سروکله عشق قدیمی ناگهان پیدا می‌شود و... هدیه تهرانی، مریلا زارعی، هدی زین‌العابدین و پژمان بازغی بازیگران اصلی این فیلم هستند.

"روتوش"

 سال گذشته سال این فیلم بود. "روتوش " سال گذشته توانست جایزه سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر و جایزه بهترین فیلم کوتاه جشن خانه سینما را از آن خود کند و حالا این بار در بخش عشق جشنواره فیلم لندن به نمایش درمی‌آید.

روتوش، داستان زنی به نام مریم است که شوهرش مقابل چشمان او جان می‌دهد، اما مریم ترجیح می‌دهد به خاطر دردهایی که کشیده است، فقط نگاه کند و قدمی برای نجات او برندارد. کاوه مظاهری در یادداشتی درباره مریم می‌گوید: مریم یکی از همان زنانی است که در موقعیتی قرار می‌گیرد که می‌تواند نارضایتی‌هایش را جبران کند. او باید انتخاب کند که شوهرش را از مرگ نجات دهد یا بگذارد او با زجر بمیرد. اطراف ما پر از مریم‌هایی است که هیچ‌وقت نمی‌توانند نارضایتی خود را اعلام کنند. سونیا سنجری، محمدحسین زیکساری، هانا فولادی فرد، آزاده آبادپور، سیامک فارسی، هانیه مفلح، فروغ عزیزی، نگین احمدی، شیرین هراتی بازیگران این فیلم کوتاه هستند که تاکنون در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی حضور یافته و موفق به دریافت جوایز متعدد شده است.

"وقت ناهار"

این فیلم نیز تاکنون موفق به دریافت جوایز متعدد از جشنواره‌های بین‌المللی شده است و این بار قرار است شانس خود را در بخش سفر شصت و یکمین جشنواره فیلم لندن محک بزند.

داستان فیلم کوتاه "وقت ناهار " به کارگردانی علیرضا قاسمی درباره یک دختر دبیرستانی است که برای تشخیص هویت مادر درگذشته‌اش به بیمارستان رفته‌ است. خورشید چراغی‌پور، رویا بختیاری، سیاوش چراغی‌پور، امیر تقدیری، افسانه حیدری، پیمان نعیمی و محمدامینی بازیگران این فیلم کوتاه هستند.

"۲۴ فریم"

 آخرین اثر به‌جای مانده از عباس کیارستمی نیز در بخش خلق کردن این رویداد سینمایی حضور خواهد داشت.

فیلم تجربی 24 فریم مجموعه‌ای از فیلم‌های کوتاه چهار و نیم دقیقه‌ای با الهام از تصاویر ثابت شامل نقاشی و عکس‌های گرفته‌شده توسط خود کیارستمی است.

کیارستمی پیش‌ازاین درباره فیلم "24 فریم" گفته بود: "نقاشان تنها یک فریم از واقعیت را ثبت می‌کند و نه هیچ‌چیز پیش و پس آن. در فیلم "24 فریم " تصمیم گرفتم از عکس‌هایی که در طول این سال‌ها گرفتم، استفاده کنم و چهار و نیم دقیقه را ازآنچه تصور می‌کردم پیش و پس از هر عکس رخ‌داده را نیز در آن قرار داده‌ام. اولین بار هنگامی‌که مشغول فکر درباره آثار نقاشان بزرگ پیش از اختراع سینما بودم، ایده فیلم "24 فریم " شکل گرفت. درباره شوق نقاشان آن دوره برای ثبت واقعیت با تمام دقت فکر کردم که این سطح از دقت، در آثار نقاشانی چون "شکرچیان در برف " از "پیتر بروگل " و "خوشه‌چین‌ها " اثر "ژان‌فرانسوا میله " مشهود است. نقاش در اینجا یک فریم از واقعیت را ثبت می‌کند، نه هیچ‌چیز پیش و نه هیچ‌چیز پس‌ازآن. فیلم "24 فریم " با اندیشه در نقاشی‌های تاریخی و درون ساز آغاز شد و عکس‌هایی که خودم در طول‌ سال‌ها گرفته بودم به تکامل رسید. هر یک از این فریم‌ها درواقع چهار دقیقه و سی ثانیه از آن چیزی است که تصور کردم پیش و پس از ثبت هر عکس روی‌داده است.

"چوکا، لطفاً بگو ساعت چنده"

همچنین یک مستند تحت عنوان "چوکا، لطفاً بگو ساعت چنده" به کارگردانی آرش کمالی سروستانی و بهروز بوچانی که محصول مشترک هلند، استرالیا و گینه نو است نیز یکی از ۱۲ فیلم بخش رقابتی مستند این رویداد سینمایی است.

شصت و یکمین جشنواره فیلم لندن از تاریخ 4 تا 15 اکتبر (12 تا 23 مهرماه) برگزار می‌شود.