سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاهی از آثار چوب‌سوز علی‌اکبر نصرآبادی در موزه ارتباطات برپاست. نصرآبادی در گفت و گو با هنرآنلاین با بیان اینکه نمی‌توان این تکنیک را ابتکار فرد خاصی دانست گفت: در طول تاریخ همیشه ممکن بوده کسی یک فلز داغ را روی چوب بگذارد و نقشی روی آن ایجاد شود. اما من نخستین کسی بودم که در سال‌های پیش از انقلاب با هویه روی چوب کار کردم و نقوشی را به وجود آوردم. اما با توجه به اینکه هویه دست را می‌سوزاند، قلم خاصی را برای این کار طراحی کردم که امروزه در کشورهای خارجی به صورت انبوه تولید شده و برای این تکنیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نصرآبادی با بیان اینکه یک تکنیک را وارد عرصه هنرهای تجسمی کرده است، ادامه داد: کاری که من انجام دادم نقاشی با سوزاندن چوب است و به همین دلیل نام چوب‌سوز را برای آن انتخاب کردم. اما پس از آنکه این تکنیک در ایران رواج پیدا کرد با نام سوخت‌نگاری معروف شد. هنرمندی که با نقاشی آشنا باشد می‌تواند این تکنیک را به جای استفاده از رنگ به کار ببرد، اما در سال‌های اخیر می‌بینیم که بیشتر در صنایع دستی از این شیوه استفاده می‌کنند.

او با بیان اینکه تا به حال 48 نمایشگاه داخلی و خارجی برگزار کرده است، گفت: من معمار هستم و این تکنیک را ابتدا برای مطالعه بر روی ابنیه تاریخی ایران به کار بردم، زیرا رنگ خاکی و قهوه‌ای آن هماهنگی زیادی با موضوع داشت. با کم و زیاد سوزاندن چوب می‌توان والورهای متنوع رنگ قهوه‌ای را به دست آورد و طراحی کرد. پس از مدتی شروع به خلق آثار مفهومی کردم و با این تکنیک نقاشی‌های مدرن و کلاسیک ایجاد کردم، بنابراین کارم ارتباطی با صنایع دستی ندارد.

نصرآبادی افزود: همزمان با افتتاحیه نمایشگاه، کتاب مجموعه آثارم که نخستین کتاب در زمینه تکنیک چوب‌سوز است رونمایی شد. این کتاب فقط شامل تصاویر است و جنبه آموزش ندارد زیرا فیلم‌های آموزشی مستندی که در این زمینه تهیه کردم در سایت‌های مختلف موجود است و علاقه‌مندان می‌توانند با کمک آنها به نقاشی یا خوشنویسی بپردازند.

نصرآبادی ادامه داد: همزمان با نمایشگاه آثار من یک نمایشگاه گروهی نیز برگزار شده که 50 اثر را از هنرمندان سراسر کشور گردآوری کرده‌ام. این آثار با موضوع آیه شریفه "وان یکاد" شکل گرفته‌اند و آثار بسیار خوبی در میان آنها دیده می‌شود.

این نمایشگاه تا 17 بهمن در خیابان امام خمینی، سر درباغ ملی، موزه ارتباطات برقرار است.