سرویس تجسمی هنرآنلاین، هرمز همتیان، مدیر دستان از تمرکز بخشی از برنامه‌های این گالری بر ارائه‌های بین‌المللی در سال جدید خبر داد و در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در سال جدید نیز، همانند سال گذشته، برنامه‌های دستان با ارائه‌ای در آرت‌فر آرت‌دبی آغاز می‌شود.

او افزود: در سال گذشته، مجموعه‌ای را با کیوریتوری فریدون آو در آرت‌دبی داشتیم که به نوعی بیانگر نوع زندگی این هنرمند بود و با بازخورد خوبی، چه از طرف مخاطبان و چه از طرف رسانه‌ها، همراه شد.

مدیر دستان ادامه داد: سال گذشته در آرت‌دبی بیش از ۱۰۰ اثر از هنرمندان مختلف به نمایش گذاشته شد که شروع خوب و فعالی را برای دستان به همراه داشت. البته سیاست‌گذاری‌های ما در سال جدید به گونه‌ای است که سعی داریم بر کلیت گسترده‌تری تمرکز کنیم و صرفاً بر هنرمندان یک نسل متمرکز نشویم.

او ادامه داد: امسال در آرت‌دبی، ارائه‌ای از پروژه‌ی "مصورنامه" خواهیم داشت. در این نمایش، کارهایی از علی‌اکبر صادقی، فریدون آو، و فرح اصولی که از مهم‌ترین هنرمندان ایرانی نسل خود هستند و هنرمندانی از نسل‌های جوان‌تر هم‌چون ایمان راد، امین منتظری، محمدحسین غلام‌زاده با طراحی آریا کسایی و کیوریتوری آریا کسایی، اشکان زهرایی و من اجرا می‌شود.

مدیر دستان درباره ارائه‌ آرت‌بازل هنگ‌کنگ گفت: در این رویداد نمایش آثاری از سام سمیعی هنرمند ایرانی ساکن تهران و آمستردام، به نمایش گذاشته می‌شود. سام سمیعی که در آثار خود بر مطالعات ادبی و بصری تأکید دارد در این نمایش بین‌المللی آثاری بر اساس پژوهش‌های اخیر خود ارائه خواهد داد.

هرمز همتیان در ادامه گفت: در تهران، بلافاصله پس از نوروز، نمایشگاهی از آثار فریدون آو با عنوان "گوش‌ماهی" (۱۷ تا ۲۴ فروردین) و سپس با همکاری گالری اعتماد، نمایشگاه "سهراب و زنبورها و گل و بلبل" (۳۱ فروردین تا ۱۴ اردیبهشت) را خواهیم داشت. این مجموعه، کاری مشترک میان فریدون آو و محسن احمدوند است. هردوی این نمایشگاه‌ها در زیرزمین دستان برگزار خواهد شد و هم‌زمان نیز نمایشگاه "مشق شب‌های طولانی زمستان" (۱۷ تا ۳۱ فروردین) از فریدون آو در دستان+۲ را خواهیم داشت.

همتیان از ادامه‌ پروژه‌ "اتاق برق" (با نمایش ۵۰ پروژه در ۵۰ هفته) خبر داد و اظهار کرد: این فضا که توسط اشکان زهرایی برنامه‌ریزی می‌شود، شامل پروژه‌های کوچک تجربی و پژوهشی است و برنامه‌های آن تا پایان شهریور ۹۷ ادامه خواهد داشت. اتاق برق برنامه‌ریزی‌ای متنوع دارد و سعی می‌کند استعدادها و قابلیت‌های نسل جدید هنرمندان ایران را نمایش دهد. تا پایان سال ۱۳۹۶، سی پروژه‌ متنوع، از نمایش‌های ساده گرفته تا تک‌اثر، پروژه‌های پژوهشی، چیدمان‌های مبتنی بر فضا و مدیوم‌های مختلف هنری، در اتاق برق ارائه شده‌اند. هر پروژه به مدت شش روز در فضای اتاق برق در خیابان فلسطین و در فاصله‌ چند قدمی دانشکده‌ هنر و معماری، نمایش داده می‌شود. خوشبختانه این فضا، مخاطبان خود را پیدا کرده و هر هفته افتتاحیه‌های موفقی دارد. هم‌چنین در اواسط فروردین ماه،‌ اتاق برق در آرت‌فر سوپرمارکت استکهلم که مختص فضاهای پروژه‌-محور و هنرمند-محور است، شرکت خواهد کرد و اولین ارائه‌ بین‌المللی خود را خواهد داشت.

هرمز همتیان درباره‌ اتاق برق افزود: این پروژه‌ پنجا‌ه‌هفته‌ای در اتاقی به مساحت تقریبی سی متر مربع برگزار می‌شود و در هر نمایش به مسایلی چون مکان‌مندی، تجربه‌گرایی و رویکردهای نوین ارایه توجه می‌کند. اشکان زهرایی، کیوریتور پروژه، با توجه به پروژه‌هایی که در طول چند سال اخیر به دستان یا خود او پیشنهاد شده، پنجاه پروژه و توالی آن‌ها را طراحی می‌کند. اکثر هنرمندانی که آثارشان در اتاق برق ارائه می‌شود، از نسل جوان و پیشروی هستند، اما بسیاری از آن‌ها با توجه به کمبودهای فضاهایی مانند اتاق برق، پیش از این قادر به نمایش پروژه‌های‌شان نبوده‌اند. به این ترتیب، هریک از پروژه‌ها با توجه به این فضا و ویژگی‌های ذکرشده تعریف می‌شود.

او درباره‌ی برنامه‌های بین‌المللی دستان طی سال گذشته توضیح داد: در سال ۹۶، زیرزمین دستان، نمایشگاهی از آثار محمدحسین غلام‌زاده، پی‌بک، نریمان فرخی و مقداد لرپور در سیدنی استرالیا (آرت‌فر سیدنی کانتمپرری ۲۰۱۷) داشت. با فاصله‌ چند روز آثاری از سهند حسامیان نیز در استانبول ترکیه (آرت‌فر کانتمپرری استانبول ۲۰۱۷) به نمایش گذاشته شد. در ادامه‌ برنامه‌های بین‌المللی دستان، نمایشگاه دیگری نیز با آثار فرخ مهدوی، سام سمیعی و صدرا بنی‌اسدی، با کیوریتوری سام سمیعی، در شهر میامی آمریکا (آرت‌فر آنتایتلد میامی بیچ ۲۰۱۷) برگزار شد.

او تأکید کرد: قصد داریم در سال ۹۷، برنامه‌های بین‌المللی و حضور در آرت‌فرهای مهم را گسترده‌‌تر کنیم و از این جهت شرکت در آرت‌بازل هنگ‌کنگ و آرت‌فر فریز نیویورک که هردو از اعتبار بین‌المللی بالایی برخوردارند، اهمیت زیادی دارد.

هرمز همتیان درباره‌ جنبه‌های مختلف فعالیت‌های دستان توضیح داد: دستان در سال آینده، برنامه‌های خود را مطابق سال‌های گذشته، در فضاهای زیرزمین دستان، دستان+۲، اتاق برق، وی‌گالری، حوزه‌های مختلف انتشارات و ارائه‌های بین‌المللی ادامه خواهد داد. دستان+۲ که در شهریور ۱۳۹۶ فضای قبلی خود را ترک کرده بود، در اسفند ماه، در فضای جدیدی فعالیتش را از سر گرفت.

او در پایان درباره‌ برنامه‌ی انتشارات دستان گفت: در سال آینده، فعالیت‌های دستان در زمینه‌ انتشارات، هم به صورت آنلاین و هم به شکل چاپی، ادامه خواهد داشت. از پروژه‌های آینده‌ انتشارات دستان می‌توان کتابی از مجموعه‌ عکس‌های بهمن کیارستمی و کتاب مجموعه‌ آثار هنری فریدون آو را نام برد.