سرویس تئا‌تر هنرآنلاین: جهانشاه آل محمود دبیر بخش رادیو تئا‌تر سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر با اشاره به وضعیت نمایش‌های رادیویی این دوره از جشنواره، به هنرآنلاین گفت: تلاش ما امسال بر این بوده است؛ در بخش نمایش رادیویی و رادیو تئا‌تر به آن نگاه کلی و تئوریکی که طی هشت سال گذشته پدید آمده بود، وفادار باشیم.

دبیر بخش رادیو تئا‌تر سی و سومین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر ادامه داد: اگرچه اندکی از نمایش رادیویی به معنای خاص آن فاصله گرفته‌ایم اما تمام سعی ما براین بوده است؛ به ترکیبی از نمایش رادیویی و تئا‌تر که بیشتر خود را به خانواده تئا‌تر نزدیک کرده است به گونه‌ای که هم قابل دیدن و هم قابل شنیدن باشد دست پیدا کنیم و این نگاه را هم در انتخاب آثار و هم در بخش رقابتی دنبال کرده‌ایم.

آل‌محمود ضمن خوب ارزیابی کردن آثار شرکت‌کننده در این بخش از جشنواره امسال نسبت به سال‌های گذشته، خاطرنشان کرد: هر هشتاد اثری که در مرحله قبل خود را به جشنواره رساندند تقریبا کارهای موفقی بوده‌اند.

او با اشاره به حاشیه‌های جشنواره امسال، تاکید کرد: امسال علیرغم گرفتاری‌هایی که جشنواره به لحاظ مالی و تغییرات مدیریتی با آن‌ها مواجه بود، خوشبختانه در جهت خوبی در حال پیشروی است اگرچه به هر روی این حواشی مقداری نیز باعث کندی روند کار‌ها شد اما با وجود همه این مسائل دوستان بدون توجه به این حواشی اجراهای بسیار خوبی داشته‌اند و استقبال مخاطبان نیز دست کم نسبت به سال گذشته قابل توجه بوده است.

آل‌محمود رادیو تئاتر را یک امکان تازه توصیف کرد که برخلاف نمایش رادیویی که مخاطب را از طریق شنیدن به دیدن دعوت می‌کند، مخاطب را از طریق دیدن به شنیدن دعوت می‌کند.

این هنرمند باسابقه رادیو در بخش دیگری از این گفت‌وگو یادآور شد: سال گذشته نیز یک فرصتی به وجود آمد که بتوانیم به شکل دائمی رادیو تئا‌تر داشته باشیم، اما طبیعی است که این کار به سالن و امکانات نیازمند است که باید در وهله اول به فکر حل این مسائل بود.

آل محمود تاکید کرد: چنانکه پیشتر هم اشاره کردم برخلاف نمایش رادیویی که از طریق شنیدن به دیدن دعوت می‌کند در رادیو تئا‌تر باید از طریق دیدن به شنیدن دعوت کنیم در نتیجه طبیعتا حتی متنی که برای چنین شیوه اجرایی مدنظر است باید خاص‌‌ همان اجرا باشد اما عموما نمایش‌های رادیویی به بخش رادیو تئا‌تر وارد می‌شوند و به نظر می‌رسد که این یکی از ضعف‌های کار ما است.

او در توضیح این مطلب افزود: متن‌های رادیو تئا‌تر باید به گونه‌ای باشد که هم قابلیت دیداری داشته باشد و هم قابلیت شنیداری و به ویژه از طریق دیدار مخاطب را به امر شنیداری ارجاع دهد.

دبیر بخش رادیو تئا‌تر سی و سومین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر با اشاره به بحث فنی سالن‌ها نیز گفت: یکی از مواردی که علاقمند هستم بیشتر بر روی آن تاکید کنم این است که ما باید از اتکا به آکسسوار صحنه و دکورهای بزرگ و پیچیده دور شویم؛ به این معنی که رادیو تئا‌تر نباید خود را ملزم به این موارد کند. در خصوص امکانات صدا هم ما سعی کردیم؛ از طریق رادیو به تکمیل آن کمک کنیم، آنچنانکه در حال حاضر امکانات صوتی هم قابل تکمیل است.

آل محمود در پایان ضمن دعوت اهالی تئا‌تر به توجه بیشتر به رادیو تئا‌تر، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد؛ رادیو تئا‌تر یک امکان اجرایی تازه است که می‌تواند برای اهالی تئا‌تر یک تجربه خوب باشد چراکه رادیو تئا‌تر متکی به اجرایی است که در ذهن مخاطب انجام می‌شود و به عقیده من لحاظ شدن خوانش مخاطب درآن نکته‌ای است که برای اهالی تئا‌تر و علاقمندان به آن می‌تواند تجربه‌ای مثبت باشد.

انتهای پیام/