سرویس موسیقی هنرآنلاین: "مردان خدا پرده پندار دریدند"؛ تصنیفی است که سرنوشتش همچون پیدایش آن عجیب است. "مردان خدا" را یک مقامنواز کُرد در میان جشن و پایکوبی مردم میسازد و تبدیل به یکی از ماندگارترین تصنیفهای بعد از انقلاب میشود و امروز که خوشحالیم از جوایز فستیوال کن و سالگرد آزادسازی خرمشهر، به یاد بیاوریم که این تصنیف هم یک "صاحب اثر" دارد و باید به آن وفادار بود. سوم خرداد پرحادثه است و خبر آزادی خرمشهر، مردم جنگزده را این بار با اشک شوق به خیابانها کشانده و سیاوش نورپور که نوازنده تنبور است در میان پایکوبی مردم ایدهای به ذهنش میرسد و "مردان خدا" را با شعری از فروغی بسطامی میسازد و آن را خوانندهای به نام علی علئیی اجرا میکند، اما از آنجا که سیاوش نورپور از نوازندگان گروه شمس است این کار به این گروه میرسد و با اضافه شدن یک بند، تصنیف دوباره اجرا شده و در قالب آلبوم "صدای سخن عشق" به بازار عرضه میشود، اما آن یک بند اضافهشده سبب میشود تا سند آهنگسازی این تصنیف به صورت مشترک به نام سیاوش نورپور و کیخسرو پورناظری بخورد. این تصنیف ماندگار تا به حال توسط چهار خواننده اجرا شده است. علی علئیی، جلال محمدیان، شهرام ناظری و همایون شجریان که البته جز شهرام ناظری، دیگر اجراها در کنسرت بوده است. این اثر یکبار در همان اوایل دهه شصت منتشر میشود و با پوستاندازی گروه شمس و نسل جدید تنبورنوازان، این آلبوم ارزشمند در دو سی دی و با دو مسترینگ جدا وارد بازار میشود و این بار نام سیاوش نورپور به عنوان "آهنگساز بیت اول" در اطلاعات جلد سیدی درج میشود! گروه تنبور شمس اکنون تبدیل به یک ارکستر سنتی شده و برادران پورناظری نقشی پررنگتر از پدر ایفا میکنند. کنسرت "چرا رفتی" با اجرای بینقص همایون شجریان اجرا میشود و همایون دوباره "مردان خدا " را به زیباترین شکل اجرا میکند، اما برادران پورناظری در بروشور کنسرت اینطور نوشتهاند: "تصنیف مردان خدا..... آهنگساز: کیخسرو پورناظری" و دیگر اثری از صاحب اثر وجود ندارد.
طاها افشین