سرویس موسیقی هنرآنلاین: ارکستر موسیقی ملی طی دو شب 23 و 24 دی‌ماه در حالی در تالار وحدت روی صحنه رفت که این ارکستر میزبان اولین رهبر مهمان خود یعنی سهراب کاشف بود.

ارکستر ملی ایران در حضور اساتید به نام کشور از جمله لوریس چکناواریان، دکتر محمد سریر و فرهاد فخرالدینی به صحنه رفت و مورد استقبال بسیار خوب مخاطبان حاضر در تالار قرار گرفت. این اجرا نخستین اجرای ارکستر ملی با رهبر مهمان بود، در حالی که علی رحیمیان به عنوان کنسرت مایستر و ارسلان کامکار به عنوان نوازنده ویولن، سهراب کاشف را همراهی می‌کردند. خوانندگان ارکستر نیز، محمد کرد و مجتبی عسگری بودند و اشعاری را از بیژن ترقی و سیمین بهبهانی اجرا کردند.

این اجرا به دو بخش جداگانه تفکیک شده و در این دو بخش قطعاتی از علی اکبر قربانی، فرهاد فخرالدینی، همایون خرم، محمد سعید شریفیان، حسین دهلوی، خیام میرزا زاده و... به اجرا در آمد.

بخش اول

بخش اول ارکستر با اجرای قطعه "شورآفرین" به آهنگسازی علی‌اکبر قربانی آغاز شد و از همان ابتدا با مدیریت بسیار خود سهراب کاشف، نوید شبی پرفروغ برای اکستر ملی به مخاطبان داده شد. ارکستر ملی با اجرای قطعات "رایسودی" به آهنگسازی خیام میرزا زاده، "سحرگاه" به آهنگسازی محمد سعید شریفیان و "سوئیت ابن سینا" به آهنگسازی فرهاد فخرالدینی ادامه یافت تا پس از اجرای آنها، محمد کرد برای خوانندگی دو قطعه از همایون خرم به روی صحنه بیاید.

"ای نکرده وفا" با شعر بیژن ترقی و تنظیم عبدالرضا اکبری و "یارم گره بر مو زده" با شعر بیژن ترقی و تنظیم شهرام توکلی، دو قطعه‌ای بودند که محمد کرد خواننده جوان کشور به خوبی از پس اجرای آن‌ها بر آمد و با اجرایی کم نقص در میان تشویق بسیار حضار صحنه را ترک کرد. قطعه "کارناوال" با آهنگسازی عبدالرضا قربانی آخرین قطعه اجرا شده در بخش اول ارکستر ملی بود.

بخش دوم

بخش دوم ارکستر ملی با اجرای قطعه "بیژن و منیژه" با آهنگسازی حسین دهلوی آغاز شد و با اجرای اثر "خاطره" به آهنگسازی علی اکبر قربانی ادامه پیدا کرد. پس از این دو اثر جاودانه "فانتزی برای ویولن و ارکستر" که از ملودی‌های حسینعلی مداح و تنظیم مرتضی حنانه است، با سولیستی ویولن ارسلان کامکار نواخته شد که این اثر نیز مورد استقبال فراوان قرار گرفت. "کولی" با آهنگسازی علی اکبر قربانی اثر دیگری بود که اجرا شد و پس از آن مجتبی عسگری به عنوان خواننده بخش دوم ارکستر ملی به روی صحنه آمد.

دو قطعه از خرم

مجتبی عسگری نیز همانند محمد کرد به اجرای دو قطعه از آثار همایون خرم پرداخت. قطعه "چراغ بی‌فروغ" با شعر بیژن ترفی و تنظیم شهرام توکلی و قطعه "فریاد از تو" با شعری از سیمین بهبهانی و تنظیم جمال‌الدین منبری قطعاتی بودند که مجتبی عسگری خواند و مورد تشویق بسیار شنوندگان قرار گرفت. ارکستر ملی پس از آن با اجرای دو قطعه محلی؛ "رنگ بیات شیراز" با ملودی آذربایجانی و تنظیم علی اکبر قربانی و اثر "رنگ از اپرای کوراوغلو" به آهنگسازی ازیر حاجی بیگ‌اف به کار خود پایان داد..

پس از پایان اجرای دو بخش ارکستر ملی، سهراب کاشف رهبر میهمان ارکستر ملی، ضمن تقدیر از اساتیدی چون فرهاد فخرالدینی، علی اکبر قربانی، مرتضی حنانه و همایون خرم بر کمبود فرصت تمرین برای اجرای این ارکستر تاکید کرد و به این نکته اشاره داشت که از رهبری ارکستر ملی لذت فراوانی می‌برد.

بعد از به پایان رسیدن قطعات و تقدیر رهبر ارکستر از اساتید، حسن ختام این مراسم، اجرای سرود ملی جمهوری اسلامی ایران بود که با طنین انداختن نوای سرود ملی کشور تک تک حضار به احترام نام ایران از جای خود بر خواسته و به همراه ارکستر به خواندن سرود ملی پرداختند و فصایی به یاد ماندنی را به جای گذاردند.

نورپردازی متفاوت سالن که به فراخور هر قطعه تغییر می‌کرد و همچنین صداگذاری قابل قبول در این برنامه تا حدود زیادی باعث تفکیک صدای هر ساز می‌شد. همراهی تماشاگران در مرور اشعار و ابراز احساسات آنان نیز فضای شیرین برای این برنامه ساخت.

ارکستر ملی ایران شب گذشته در حالی به روی صحنه رفت که سهراب کاشف زمان زیادی برای تمرین و آماده‌سازی ارکستر ملی نداشت؛ کما اینکه خود وی نیز در میان صحبت‌هایش به این موضوع اشاره کرد. علیرغم وجود این مسئله، این ارکستر به حدی حساب شده و مدبرانه رهبری شد که کمترین نقص‌هایی در آن دیده نمی شد و مورد تحسین اکثریت حضار در تالار وحدت قرار گرفت.

گزارش تصویری مرتبط