به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، اساتید ساز ویلنسل بعد از مشاهده هنرنمایی هنرمندان جوان در چهارمین روز از آغاز نهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش ساز ویلنسل به اظهار نطر درباره روند اجراها پرداختند.

اقبال جوانان به ساز ویلنسل بیشتر شده است

محسن تویسرکانی معتقد است امروز به نسبت 10 سال قبل کسانی که جذب موسیقی می‌شوند تعدادشان بیشتر شده و در ساز ویلنسل نیز شاهد این اقبال جوانان و نوجوانان هستیم که جای خوشحالی دارد.

این عضو هیئت داوران نهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش ساز ویلنسل گفت: امروز شاید نوازندگان جوان و نوجوان ویلنسل سطح خیلی عالی نداشته باشند اما در سطح قابل قبولی هستند؛ ضمن اینکه نوازندگان بسیار خوبی در همین سه رده سنی در جامعه داریم که بنابه دلایلی امروز اینجا نبودند.

وی در ادامه افزود: امروز به نسبت 10 سال قبل کسانی که جذب موسیقی می شوند تعدادشان بیشتر شده و در ساز ویلنسل نیز شاهد این اقبال جوانان و نوجوانان هستیم که جای خوشحالی دارد. آقای جعفری امید که خودشان در هیئت داوران همین جشنواره هستند وقتی ویلنسل می نواختند شاید به اندازه انگشتان یک دست نوازنده ویلنسل نداشتیم؛ اما امروز شاهد توجه بیشتری از سوی نسل جدید به ویلنسل هستیم.

محسن تویسرکانی نوازنده و مدرس ویلنسل همچنین عنوان کرد: گروه سنی"الف" تعدادشان کم بود و از همین تعداد نیز تنها یک نفرشان قابلیت های خوبی داشت. در گروه سنی "ب" هم دو نفر به مرحله نهایی رسیدند که یک نفرشان واقعا سطح خوبی داشت. اما در گروه"ج" نیز آنچه انتظار داشتیم محقق نشد.

این عضو هیئت داوران نهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش ساز ویلنسل ادامه داد:هیچ شکی نداشته باشید که برگزاری جشنواره ها و برنامه های رقابتی عامل بسیار مهمی در بحث ایجاد انگیزه برای جوان های ما محسوب می شود و می بایست همین نگاه جدی به جشنواره موسیقی جوان تدام پیدا کند.

وی گفت: شرکت کنندگان در جشنواره موسیقی جوان می توانند توانایی هایشان را محک بزنند؛ ضمن اینکه نوازندگان هم سن و سال خودشان را می بینند و ارتباطاتی شکل می گیرد و بچه ها آگاه تر می شوند. امیدوارم مسئولان به اهمیت کاری که به وسیله این جشنواره انجام می دهند واقف باشند و آن را متوقف نکنند.

نسل جوان ویلنسل نواز ما تا 10 سال آینده بین‌المللی خواهند شد

کریم قربانی نیز می‌گوید: اگر مسئولان به همین ترتیبی که در حال حاضر به جشنواره موسیقی جوان و این نسل از موسیقی توجه می‌کنند ادامه بدهند پیش بینی می کنم در 10 سال آینده تعدادی از همین شرکت کنندگان بتوانند در حوزه بین الملل هم حضور پیدا کنند و موفق باشند.

دیگر عضو هیئت داوران نهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش ساز ویلنسل گفت: باعث خوشبختی و خوشحالی است که می بینیم مسئولان جشنواره تا این حد نسل جوان موسیقی کشورمان را جدی گرفته اند و هر سال این جشنواره را برگزار می کنند. همین برگزار شدن بخش ساز ویلنسل بسیار قدم مثبت و مهمی است که باعث می شود بسیاری از نوجوان ها و جوان هایی که در این زمینه در حال آموزش هستند به این جشنواره می آیند و شور و حال بیشتری در بین نوازندگان ساز ویلنسل افتاده است.

وی ادامه داد: هر سال حس می شود که احساس مسئولیت شرکت کننده ها بیشتر از دوره های قبل می شود و به جشنواره نگاهی حرفه ای تر می کنند و می گویند اگر خوب نیستیم بهتر است که شرکت نکنیم. به همین دلیل هر سال جشنواره پربارتر می شود و رپرتوارها نیز بهتر می شود و این شرکت کننده هایی که به جشنواره می آینده احساس می کنم سال به سال قوی تر می شوند.

این نوازنده ویلنسل بیان داشت: من به جرات می توانم بگویم از سومین و چهارمین دوره جشنواره موسیقی جوان به بعد سال به سال کیفیت کار شرکت کنندگان بهتر شده است. مهمترین نکته مثبتی که در چند دوره اخیر دیده ام این است که هر سال بچه ها رپرتوار جدیدی یاد می گیرند. و هم با حال و شور حرفه ای تری با جشنواره و کار خودشان برخورد می کنند.

قربانی افزود: اگر مسئولان به همین ترتیبی که در حال حاضر به جشنواره موسیقی جوان و این نسل از موسیقی توجه می کنند ادامه بدهند پیش بینی می کنم در 10 سال آینده تعدادی از همین شرکت کنندگان بتوانند در حوزه بین الملل هم حضور پیدا کنند و موفق باشند. اگر جشنواره ادامه داشته باشد و سیر تکاملی اش به خوبی طی شود نخبه هایی از میان این بچه ها بیرون می آیند که باعث افتخار کشورشان خواهند بود.

این عضو هیئت داوری جشنواره جوان در خاتمه خاطر نشان کرد: برای نمونه امسال دو نفر از نوازندگان نوجوان ویلنسل به ایتالیا رفتند و در رده سنی خودشان حتی مایستر شدند. در بین 22 نوازنده ویلنسل اروپایی یکی از شاگردانم به عنوان مایستر ارکستر ال سیستما در میلان انتخاب شده و جالب اینکه همین نوازنده در دو دوره گذشته جشنواره موسیقی جوان حضور داشته و در این دوره هم به مرحله نهایی رسیده بود منتهی چون شب گذشته از ایتالیا بازگشته بود نتوانست در جشنواره شرکت کنند.