سرویس موسیقی هنرآنلاین: روزبه زرعی با بیان اینکه چنین کارگاهی برای اولین بار است که به این شکل در ایران برگزار می‌شود به هنرآنلاین گفت: این کارگاه دف‌نوازی یک روزه شامل مباحث ساختارشکنی ریتمیک، تمرین‌های پیشرفته و بررسی تکنیک‌های الحاقی از سایر دوایر جهان بر روی دف است. من معتقدم که توانایی اجرایی ساز دف بیش از این چیزی است که هم اکنون در آثار موسیقایی می‌بینیم و جای خالی اصوات جدید و تکنیک‌های نو در دف‌نوازی امروز بیش از پیش احساس می‌شود. چرا که دف به راحتی می‌تواند در کنار سایر سازهای کوبه‌ای ملل، شخصیت جهانی پیدا کند.

این نوازنده دف ادامه داد: همواره یکی از دغدغه‌های من استفاده از تکنیک‌ها و ریتم‌های جدید بوده است. بر اساس آنچه که در اکثر کتاب‌های آموزشی و اجراها دیدم به این نتیجه رسیدم که نیازهای تازه‌ای برای دف احساس می‌شود و این ساز دوست دارد که رو به سمت جلو حرکت کند.

زرعی افزود: من ده ساز هم خانواده دف را مشخص کردم که عبارتند از دایره (آذربایجان)، بندیر (ترکیه)، ریک (مصر)، کانجیرا (هند)، تار (شمال آفریقا)، تامبورلا (ایتالیا)، بودران (ایرلند)، پاندیرو (برزیل)، پنداریک و تمبورین. در این کارگاه هنرجویان علاوه بر آشنایی با این سازها با تکنیک‌های نوازندگی آنها و نیز چگونگی پیاده کردن این تکنیک‌ها بر روی ساز دف آشنا می‌شوند.

گفتنی است روزبه زرعی پژوهشگر و نوازنده‌ی سازهای کوبه‌ای است که تجربه همکاری با گروه‌های مطرح موسیقی و خوانندگانی چون سالار عقیلی، وحید تاج و... را دارد. زرعی علاوه بر سابقه‌ی طولانی در تدریس دف تاکنون چندین مقاله علمی-پژوهشی در زمینه‌ی ریتم شناسی به ‌ی تحریر در آورده که در نشریات معتبر ایرانی و بین‌المللی به چاپ رسیده است.

علاقمندان جهت ثبت نام در این کارگاه می‌توانند با شماره‌های 88698405 و 88698610 (آکادمی هنر ریتم) تماس حاصل نمایند.