سرویس موسیقی هنرآنلاین: سومین و آخرین مرحله آزمون انتخاب اعضای گروه کر ارکستر سمفونیک تهران برگزار شد و این گروه می‌رود تا بعد از طی مراحل اداری و امضای قراردادهای مربوطه، فعالیت‌هایش را به رهبری دکتر حمید عسگری آغاز کند. دکتر حمید عسگری، نادر مرتضی‌پور، شهلا میلانی، نیلوفر بدری‌کوهی، گیتی خسروی و وارطان ساهاکیان اعضای هیئت داوران این دوزه از آزمون‌ها را تشکیل می‌دادند.

دکتر حمید عسگری رهبر گروه کر ارکستر سمفونیک تهران به همراه هیئت ژوری انتخاب اعضای جدید، روز چهارشنبه 12 شهریورماه طی نشستی با خبرنگاران خبرگزاری‌ها، ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت گروه کر این ارکستر، درخصوص آغاز به کار این گروه در آینده نزدیک ابراز امیدواری کرد.

دکتر عسگری درخصوص آزمون‌های ورودی گروه کر اظهار داشت: آزمون‌ها در سه مرحله برگزار شد. مرحله نخست بر شنوایی موسیقی و توانایی‌های آوازی افراد تاکید داشت که از میان 120 نفر شرکت‌کننده، 65 نفر به مرحله دوم راه پیدا کردند. داوری این مرحله را من و دکتر نادر مرتضی‌پور برعهده داشتیم. در مرحله دوم هر یک از شرکت‌کنندگان ملزم به اجرای یک قطعه کلاسیک و یک قطعه ایرانی بودند که در این مرحله خانم‌ها گیتی خسروی و شهلا میلانی به جمع داوران پیوستند. در مرحله سوم تاکید بر هماهنگی و کار گروهی بود که آزمون‌ها به صورت چهارصدایی (کوارتت) برگزار شد و در این مرحله استاد ساهاکیان نیز به جمع داوران پیوستند. در این مرحله 48 نفر حضور داشتند که از این تعداد 38 تا 42 نفر به عنوان اعضای نهایی گروه کر ارکستر سمفونیک جهت طی مراحل اداری معرفی خواهند شد.

رهبر گروه کر ارکستر سمفونیک افزود: برای آزمون پیانیست‌های گروه کر از سرکار خانم بدری کوهی دعوت کردیم که امیدوارم بتوانیم به عنوان پیانیست اول در خدمت ایشان باشیم.

گیتی خسروی از اعضای هیئت ژوری انتخب اعضای گروه کر در ادامه این نشست ضمن ابراز خرسندی از مهیا شدن امکان فعالیت‌های هنری برای جوانان کشور، در خصوص رویکرد جوانان به سمت آثار کلاسیک اظهار داشت: در زمینه آوازی جوانان ما خیلی زود به سمت آثار سنگین کلاسیک می‌روند، بدون اینکه به لحاظ تکنیک و زبان توانایی‌های لازم را داشته باشند. تجربه نشان داده اجرای آثار سنگین پیش از موعد باعث می‌شود این استعدادها پیش از شکفته‌شدن خاموش شوند.

شهلا میلانی، از دیگر داوران این دوره از آزمون‌ها، در همین خصوص اظهار داشت: متاسفانه در زمینه آواز کلاسیک همیشه این اندیشه نادرست وجود داشت که خواندن کار آسانی است؛ در حالی که خواندن در گروه کر حرفه‌ای یک فن است و همانطور که یک نوازنده گام به گام در مورد ساز خود تجربه کسب می‌کند، در آواز حتی از این هم سختتر است. در تاریخ گروه کر در ایران، اغلب گروه‌ها عجولانه شکل گرفتند اما برای اولین بار در تاریخ تاسیس گروه‌های کر می‌بینیم که این کار تا حدی جدی گرفته شده و من امیدوارم در خصوص گروه کر ارکستر سمفونیک با دقت نظر بیشتر عمل شود و کار با دید علمی و فنی هنری جلو برود.

نادر مرتضی‌پور رهبر سابق ارکستر سمفونیک و عضو هیئت داوران انتخاب گروه کر در خصوص آزمون‌های دوره جدید گفت: این آزمون جزو معدود آزمون‌های تخصصی در زمینه کر و موسیقی بود که به این شکل برگزار شد. آزمون‌ها چه به لحاظ تعداد داوطلبان و چه به لحاظ سطح توانایی افراد قابل توجه بود. اکثر شرکت‌کنندگان یا در کلاس‌های مختلف آواز شرکت کرده بودند یا به صورت خصوصی با اساتید این رشته کار کرده بودند. این افراد چنانچه تحت آموزش مناسب قرار بگیرند می‌توانند رشد خوبی داشته باشند و همین موضوع می‌تواند باعث بالا رفتن سطح گروه‌های کر در کل کشور شود.

دکتر حمید عسگری درخصوص برنامه‌های آتی این گروه به خبرنگاران گفت: ما فعالیت‌مان بر دو رکن تدبیر و امید بنا کردیم. با توجه به اینکه ترکیب اصلی گروه کر را جوانان تشکیل میدهند، ما با برگزاری کلاس2های تخصصی از این جوانان حمایت خواهیم کرد. اسامی پذیرفتهشدگان نیز طی هفته آینده به مرکز موسیقی اعلام می‌شود و اعضای پذیرفته شده نهایی بر اساس امتیازی که در آزمون به دست می‌آورند و توانایی فنی‌شان به سه گروه تقسیم می‌شوند و کسانی که در گروه سوم قرار می‌گیرند قراردادهای کوتاه مدت‌تری خواهند داشت و ما هر سال برای تکمیل ظرفیت گروه کر فراخوان خواهیم داد چون اعضای پذیرفته شده به طور مرتب تحت ارزشیابی قرار می‌گیرند.

گفتنی آغاز به کار ارکستر سمفونیک و گروه کر ارکستر سمفونیک تهران منوط به تخصیص بودجه‌ای از سوی دفتر ریاست جمهوری است که در صورت تامین این بودجه، پذیرفته‌شدگان آزمون‌ها ضمن یک قرارداد رسمی فعالیت‌شان را تحت رهبری دکتر منوچهر صهبایی، رهبر ارکستر سمفونیک، و دکتر حمید عسگری، رهبر گروه کر ارکستر، آغاز خواهند کرد.

انتهای پیام/