سرویس موسیقی هنرآنلاین // هانیبال یوسف آهنگساز و سرپرست آنسامبل مسایا در آغاز نشست گفت این بار موسیقی سیاهان برده را برای اجرا انتخاب کرده که یکی از موسیقی های تاثیرگذار تاریخ بوده و در توضیح آن افزود: موسیقی گاسپل، جهان‌گیر شده و موسیقی تمام دنیا از جمله موسیقی ایران را تحت تاثیر قرار داده است. در ذات این موسیقی حرکت هست و حتی شما در مراسم عزاداری‌شان هم می توانید این هیجان و حرکت را توام با موسیقی ببینید، به همین علت از بانو گلاب آدینه خواستیم درخصوص هماهنگی حرکت گروه با ما همکاری کنند.

در ادامه گلاب آدینه درباره هماهنگی حرکت گروه توضیح داد و گفت: با توجه به اینکه این موسیقی با حرکت همراه است، آقای هانیبال تصمیم گرفتند این حرکت را در گروه داشته باشند و به وجود آمدن این هماهنگی بین اعضای گروه کُر تمرکز ویژه می‌خواهد که لازمه‌اش حضور یک تئاتری است. آقای هانیبال به پیشنهاد دخترم نورا که عضو گروه بودند مرا دعوت به همکاری کردند و من هم با جان و دل پذیرفتم.

آدینه افزود: سختی کار آنجا بود که کسانی که در گروه کر هستند عادت به حرکت ندارند و گرنه حرکت خاصی نیست؛ نوعی دست زدن و حرکت بدن است که هماهنگ با موسیقی انجام می‌شود. مهری آسایش از اعضای برگزارکننده کنسرت نیز به خبرنگاران گفت: این کنسرت اجرای متفاوتی خواهد داشت که بسیار جالب و فرحبخش است و به هیج گروه خاصی تعلق ندارد.

رهبر ارکستر مسایا در این نشست از یک حرکت ابتکاری برای معرفی مراحل آماده‌سازی کنسرت خود خبر داد و گفت: الان در تمام دنیا سلفی‌ها جایگاه ویژه‌ای پیدا کردند و شما شاهد هستید هر فرد با یک گوشی از لحظات زندگی خود عکس یا فیلم تهیه می‌کند و با دیگران به اشتراک می‌گذارد. ما هم تصمیم گرفتیم هر روز 15 ثانیه از روند کار کنسرت فیلم تهیه کنیم و در اختیار مخاطبان بگذاریم که می‌توانند آن را از طریق سایت ما پیگیری کنند.

هانیبال یوسف در پاسخ به این پرسش خبرنگار هنرآنلاین که آیا موسیقی این کنسرت بخشی از موسیقی کلیسایی است که سیاهان آمریکا در کلیساها آن را اجرا می‌کردند و همراه با آن آواز می‌خواندند، گفت: جدا از جنبه‌های مذهبی، این موسیقی موسیقی پرباری است. موسیقی کلیسایی تخصص من بوده و هست. من این موسیقی را خوب می‌شناسم و اصلا موسیقی کلاسیک از دل همین موسیقی کلیسایی برخاسته است. موسیقی کنسرت ما هم همین موسیقی است، اما وقتی موضوع به گروه خاصی تعلق نداشته و جنبه عمومی پیدا بیشتر جنبه‌های هنری آن مطرح است و من نمی‌خواهم بر جنبه‌های مذهبی آن تکیه کنم.

کنسرت آنسامبل مسایا به رهبری هانیبال یوسف در روزهای 11 و 12 و 13 تیرماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد. اشعار قطعات به زبان انگلیسی است و یک قطعه فارسی نیز در کنسرت اجرا می شود. انتهای پیام/