به گزارش خبرنگار موسیقی هنرآنلاین، امیرناصر افتتاح 14 خرداد 1314 در تهران متولد شد.نوازندگی تنبک را نزد حسین تهرانی و هوشنگ مهرورزان فرا گرفت. در سال ۱۳۳۴ به رادیو رفت و با گروه گلها همکاری کرد.

از شاگردان امیرناصر افتتاح، می‌توان بهمن رجبی، آبتین جلالی و مرتضی اعیان را نام برد. شکل نواختن وی امروزه سبکی در آموزش تنبک می‌باشد و بین هنرجویان به سبک افتتاح شناخته می‌شود.

امیرناصح افتتاح نوازنده تنبک وشاگرد حسین تهرانی وهوشنگ مهرورزان وکاردررادیو تهران از1334 دربرنامه گل ها ودارای قریحه ویژه وتکنیک درخشان درهمنوازی وتکنوازی که ازآثاراو می توان به نوارهای رادیویی(همراه سازوآوازوارکستر) وتعدادی نوارخصوصی(تکنوازی وهمنوازی با ساز) اشاره کرد.

وی از کودکی به نواختن تنبک علاقه مند بود و هر وقت مکانی دست میداد شروع به نواختن می کرد.

او پس از اتمام تحصیلات ابتدائی برای ادامه تحصیل به دبیرستان رازی رفت و در این دبیرستان موفق به دریافت دیپلم شد.

ولی در همین زمان پدرش به رحمت ایزدی پیوست و او را تنها گذاشت. فوت پدر برای او ضربه جبران ناپذیری بود و این ضربات تا آخرین لحظات وحیات این هنرمند با ارزش را راحت نگذاشت و پیوسته او را زیر ضربات روحی و روانی قرار می داد، به طوری که او مردی کم حوصله و تند خو و عصبی شده بود با این همه انسانی شریف ، بی تکبر و با شخصیت و نمونه یک هنرمند درستکار و والامقام بود.

او در اوایل نوجوانی نزد هوشنگ مهر ورزان که از شاگردان ممتاز استاد حسین تهرانی بود شروع به فراگیری نواختن ضرب کرد و پس از چندی نیز در خدمت استاد تهرانی نواختن ضرب را تکمیل کرد.

این فراگیری به حدی بود که خود در مقام استادی قرار گرفت و شاگردان بزرگی چون محمد اسماعیلی، آبتین اجلالی، امیر بابک رکنی، اصغری، بهزاد رضوی، محمود فرهمند بافی و رجبی را تربیت کرد که امروز هر کدام جائی والا در نواختن این ساز دارند.

امیر ناصر فتتاح در سال 1334 به رادیو رفت و همکاری خود را با ارکسترهای دیگر آغاز کرد ولی اوج شکوفایی کار او ، زمانی بود که به برنامه های گلها راه یافت و در واقع او یکی از ستارگان درخشان این برنامه ها شد.

شادروان امیر ناصرافتتاح، دوستی عمیقی با اکپر گلپایگانی هنرمند دیگر گلها پیدا کرد و این دوستی تا آخرین روزهای حیات وی ادامه داشت.

سرانجام فشار روحی و عصبانیت و نارسائیهایی که برای وی به وجود آمده بود، منجر به سکته قلبی او شد و در یازدهم بهمن ماه هزار و سیصد و شصت و شش قلب پر مهر و صفای او در جوانی از کار افتاد. او را در امامزاده طاهر به خاک سپردند.

پایان پیام/46