هنرآنلاین: دولت مدعی دستاوردهایی ست اما جامعه هنری چشم و گوشش به شایعات است؛ برخی شبکه های مجازی را دلیل این آسیب می دانند اما دقیق که می شوید این همه ماجرا نیست:

یک اینکه هنرمندان بیانیه می دهند و یا از طریق رسانه ها دیدگاههای خود را با دولت در میان می گذارند، نه تنها تهدید نیست، بلکه دولت باید از چنین روندی استقبال هم کند، چنین رفتاری حرکت به سوی جامعه مدنی و نهادینه شدن شفافیت است؛ دولت اگر هوشمندی به خرج دهد، به پشتوانه مطالبات رسانه ای شده هنرمندان می تواند چانه زنی های خود در سایر مراکز قدرت را استحکام بخشد.

در عین حال اگر بیانیه های هنرمندان درباره یک موضوع تکرار شود مانند این روزها انجمن نقاشان و یا در گذشته اتحادیه ناشران و خانه سینما....، دولت موظف است شاهراههای ارتباطی خود با جامعه هنری را وارسی و آن را نوسازی کند؛ به حتم در حلقه های اتصال میان مدیریت هنری و هنرمندان اختلال هایی وجود دارد که هنرمند تصور می کند صدایش به مسئول مربوطه نمی رسد و آن را در رسانه ها پرطنین می کند.

دو شاید غریب باشد در عصر تکنولوژی، از اهمیت ارتباط رو در رو سخن به میان آوری، اما ما در جامعه ای زیست می کنیم که تئاتری ها معتقدند موثرترین تبلیغ برای پرتماشاگر شدن یک اثر نمایشی، تبلیغ دهان به دهان است؛ تجربه به آنها ثابت کرده دهها بیلبورد و تیزر و کانال تلگرامی، قدرت تبلیغات رو در رو را ندارند. در چنین اتمسفری ست که اگر دیدارهای مدیریت هنری و جامعه هنری مستمر نباشد، آسیب های متعدد از جمله شایعات مجال جولان می یابند.

سه بی اعتنایی به شایعات گزاره خطرناکی ست؛ لابد تجربه شما هم هست که ایرانیان شایعه را بسیار دوست می دارند، مقبولیت و البته سرعت شایعات با محدودیت های رسانه های رسمی و آزادی مطلق شبکه های مجازی، تقویت هم شده است؛ شایعات می تواند دیوار بی اعتمادی را تا به ثریا بالا برد و هر قدر پاسخ دهی به ابهامات به تاخیر افتد به ضخامت این دیوار می افزاید.

چهار سوی دیگر این موضوع، جامعه هنری ست؛ فضای پر ابهام و ملتهب هیچ کمکی به توسعه هنر نمی کند؛ دانستن، حق هنرمندان است و حق گرفتنی ست، به جای دل دادن به شایعات و گوش سپردن به یک کلاغ چهل کلاغ، باید قدم پیش گذاشت و پرسشگری کرد و پاسخ خواست. این پیشگامی برای پاسداری از هنر، سهمی ست که از دیرین سال ها هنرمندان این مرز و بوم ادا کرده اند و اکنون نیز باید تداوم یابد.

پنج پزشکان معتقدند پیشگیری از درمان راحت تر است؛ چنین نسخه ای برای مقابله با شایعه هم بسیار کارساز است.

این یادداشت امروز سه شنبه ششم مهر در روزنامه شرق ص 14 به چاپ رسیده است .