سرویس تجسمی هنر آنلاین: آشا صدر در گفتگو با خبرنگار هنر آنلاین گفت: دی‌ماه سال گذشته در فستیوال سی روز سی پرفورمنس که در موزه هنرهای معاصر برگزار شد پرفورمنس آرتی را تحت عنوان "دایره" اجرا کردم با کانسپت حریم خصوصی.

وی ادامه داد: فاطیما حسینی یکی از مخاطبان این پرفورمنس ارت بود که مدت کوتاهی بعد از این اجرا به آتلیه من آمد و گفت که تحت تاثیر این اجرا قرار گرفته و دوست دارد این پرفورمنس را در کابل باز اجرا کند.

این پرفورمر با بیان این که من با این اتفاق مخالفت کردم گفت:من اعتقاد داشتم که آرتیست اثر زنده است و از سویی قصد داشتم پرفورمنس ارت "دایره" را در چند کشور دیگر اجرا کنم.

صدر ادامه داد:من پیشنهاد کردم ایشان با استفاده از ویدئو آرت و باقی مانده ظرف هایی که در پرفورمنس دایره توسط مخاطبان شکسته شده بود در کابل چیدمانی را با نام من انجام دهد چرا که دغدغه بیان مفهوم حریم خصوصی را در کابل داشت.

وی با بیان این که من شش ماه از خانم حسینی بی خبر بودم گفت:دو هفته پیش و درست زمانی که درگیر مقدمات برگزاری پرفورمنس هیپولیت در مراکش بودم این خانم ظهر روز اجرایش در تماسی از اجرای خودش در کابل به من خبر داد و گفت که در این اجرا نام شما را خواهم آورد.

صدر با بیان این که مدتی بعد در برخی رسانه های خارجی گزارش کاملی از اجرای فاطیما حسنی در کابل را منتشر کردند گفت:این اجرا بدون هیچ تغییر اساسی و با همان شکل و شمایلی که من اجرا کرده بودم اجرا شده بود.

صدر افزود:من در این اجرا از ساز چلو برای نواختن برخی آهنگ های نوستالژیک ایرانی و همچنین ظرف های گلسرخی آنتیکی استفاده کردم و لباسی که بر تن کردم با دست خودم دوخته بودم تا نشان دهم که حریم خصوصی را خودمان می سازیم اما متاسفانه آن خانم به جای چلو از ویلون و به جای ظروف آنتیک از لیوان های یک بار مصرف در اجرایش استفاده کرده است که این تغییرات جزیی یقینا از ان خود سازی اثر هنری نیست.

وی با بیان این که بعد از این منتقدان کابلی نسبت به کپی کاری این خانم اعتراض کردند گفت:خانم حسینی بعد از این اصرار داشت که کار را خودش ساخته و اصرار به الهام گرفتن از پرفورمنس دایره داشت.

این پرفورمر ایرانی با اشاره به حساسیت های جامعه کابل و مشکلاتی که ممکن بود برای فاطیما حسینی به وجود بیاید اظهار داشت:من طی نامه ای نداشتن اجازه و از ان خود سازی نبودن این اجرا را به او گوشزد کردم و لزوم تاکید بر اسم من در پوستر اجرا و گزارش ها و اجازه نداشتن او برای اجرایی دوباره را به او یاداوری کردم.

صدر به مصاحبه های فاطیما حسینی پس از این نامه با دیگر رسانه ها اشاره کرد و گفت:این خانم حتی دیالوگ های من را در مصاحبه های خود تکرار کرده و از طرفی استیتمنت این پرفورمنس هم همان استیتمنتی است که من برای کار خودم در نظر گرفته بودم.

وی در پایان افزود: بعد از جنجال های مطبوعاتی که در افغانستان علیه این خانم به وجود آمده وی در مصاحبه با خبرنامه ادعا کرده که این کار را با مصاحبه و همراه من در موزه هنرهای معاصر تهران اجرا کرده و بعد از این تصمیم گرفته خود به تنهایی آن را در کابل اجرا کند که این خود شکستن حریم خصوصی من است.

لازم به یادآوری است اشا صدر پرفورمنس ارت ˝دایره˝ را با موضوع توجه به حریم خصوصی 24 دی ماه سال گذشته در جریان فستیوال سی پرفورمنس، سی روز، سی هنرمند در موزه هنرهای معاصر تهران اجرا کرده بود.