سرویس تجسمی هنرآنلاین: طاهر پورحیدری هنرمند نقاش که مجموعه جدید او با عنوان "حال کامل" این روزها در گالری هما به نمایش گذاشته شده است درباره این مجموعه به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: سه مجموعه‏‌ای که تا امروز از من در گالری هما به نمایش گذاشته شده است همگی با توجه به معماری کار شده‌اند، مجموعه نخست که "نظام‎آبادی‎ها" نام داشت از خانه‎های اطراف نظام‎آباد کار شده بود. مجموعه دوم به فضای شهری بیروت می‏‌پرداخت، با این حال رویکرد اصلی من خانه‏‌های تهران است و در مجموعه جدیدم نیز درباره آنها کار کرده‏‌ام. در این مجموعه معماری خانه‎های ساخته شده در زمان پهلوی دوم را به تصویر کشیده‎ام. معماری این دوره همیشه برای من جذاب بوده است. وقتی شما در حال پرسه‏‌زنی در شهر باشید این خانه‎ها به دلیل معماری خاصی که دارند خود را از محیط اطراف جدا کرده و توجه بیننده را جلب می‏‌کنند.

وی ادامه داد: این خانه‎‌ها در حال حاضر هنوز وجود دارند و دیدارپذیری آنها در اکنون است که موجب جذابیت‌شان شده است و ممکن است در زمان خودشان تا این اندازه جذاب نبوده باشند. در این مجموعه دوست داشتم فقدان این معماری را با خالی و خلوت بودن این خانه‎ها و نبود زندگی در آنها یادآوری کنم. آنها گوشه گوشه همه این شهر هستند و منتظرند تا به زودی خراب شده و جای خود را به ساختمان زشتی بدهند.

این هنرمند نقاش با بیان اینکه دوست داشتم این مجموعه بزرگداشتی برای این خانه‎های رو به ویرانی باشد اظهار کرد: معتقدم این خانه‌ها با نقاشی کردن جاودانه می‏‌شوند و شاید نسل بعد، تهران قدیم خود را با این تصاویر بشناسد. البته این موضوع هدف اولیه من در این مجموعه نبوده است اما در مسیر کارم چنین ایده‌ای به وجود آمده است.

پورحیدری درباره این موضوع که پرسپکتیو در این مجموعه از نقاشی‎های او فرمی نامتعارف دارد اظهار کرد: من این نقاشی‎ها را پس از عکاسی از خانه‎های مورد نظرم کار کرده‌ام، با این حال نخواستم فقط از عکاسی پیروی کرده باشم و به همین دلیل یک بازی تجسمی با پرسپکتیو در این مجموعه وجود دارد. به علاوه با آنکه تلاش کرده‎ام تا به فضای حقیقی این خانه‎ها وفادار باشم اما دوست داشتم برخورد خاص خودم را نیز با این فضاها داشته باشم.

وی درباره فضایی که برای بیان بصری این خانه‎ها انتخاب کرده است نیز توضیح داد: در فضای معماری ما با عمود و افق سر و کار داریم اگر دیوار باشد از آجر و سیمان ساخته شده است و اگر کف ساختمان باشد احتمالا از موزاییک است و من با استفاده از این فرم‎ها ترکیب خودم را پیدا کرده و در کارهایم به نمایش گذاشته‎ام. گاه ممکن است با رنگ موزاییک‏‌ها بازی کنم در واقع از همان عناصر فضا استفاده کرده و آنها را به شکلی وارد کارهایم کردم.

این هنرمند نقاش همچنین درباره اینکه چرا فیگور انسانی در آثار او وجود ندارد نیز گفت: از جایی به بعد فیگور را از کارهایم حذف کردم چون این ساختمان‎ها به تنهایی گویا هستند و البته حضور انسانی که قبلا در این فضاها بوده است نیز در نقاشی‎ها محسوس است، پس اینطور نیست که اصلا انسانی در این فضاها وجود نداشته است. فیگور می‌‏تواند کار را به سمت دیگری ببرد درحالی که برای من ویژگی خود این فضاها دارای جذابیت است. البته در فکر این هستم که در کارهای بعدی‎ام ارتباط آدم‎هایی که در این خانه‌ها زندگی می‏‌کنند با فضا را نشان دهم اما اکنون لزومی برای این کار احساس نمی‏‌کنم.

طاهر پورحیدری در استیتمنت نمایشگاه "حال کامل" نوشته است: "پایین‌تر از لبه‌های دیده‌شدنیِ دورنمای شهر، در میان روزمره‌گی و هیاهوی تهران، گوشه‌هایی وجود دارند که همواره نظمِ ناخوانای بسازوبفروش‌ها را بر هم می‌زنند؛ خانه‌هایی سالخورده‌ای که یا متروک‌اند و یا با تغییراتی اندک هنوز به حیاتِ نیم بندِ خود ادامه می‌دهند. بنا‌هایی با معماریِ خاص دورانِ پهلوی و حیاط‌هایی با درختان بلند و تنومند سرو و کاج و چنار. جدای از جذابیت‌های فرمی و کنتراست معمارانه این خانه‌ها با اطراف‌شان، دلیل دیگر زیبایی‌شناسی خاص چنین مکان‌هایی "زمان حال" است. زمان حال گذشته آنها (و همه ما را) را معنا می‌کند و تصویرشان را با غلظتی بیشتر از یک فریم عکس پیش رویمان می‌آورد. بدون "زمان حال" هیچ نکته جذابی در گذشته وجود ندارد. از همین رو، فقط یک انسان حقیقتاً معاصر است که می‌تواند لابه‌لای جذابیت‌های هر گذشته‌ای، گوشه‌های تاریک آن را نیز ببیند. من، دیدنِ همزمانِ گوشه‌های روشن و تاریک گذشته این خانه‌ها را در اینجا "حال کامل" نامیده‌ام و در مجموعه حاضر، سعی در کشیدن این حالِ‌ کامل داشته‌ام... ."

طاهر پورحیدری متولد 1363 در رفسنجان است. او کارشناسی نقاشی را در دانشگاه شاهد و کارشناسی ارشد این رشته را در دانشگاه هنر گذرانده است. نمایشگاه "حال کامل" سومین نمایشگاه انفرادی این هنرمند در گالری هما است؛ او پیش از این دو نمایشگاه "عروس زیبا" و "نظام آبادی ها" را نیز در سال‎های 90 و 91 در این گالری برگزار کرده است.

نمایشگاه نقاشی‎های طاهر پورحیدری با عنوان"حال کامل" تا 20 بهمن ماه در گالری هما به نشانی خیابان کریم خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک 8، واحد یک ادامه دارد.