سرویس تجسمی هنرآنلاین: شامگاه گذشته ۴ آبان ۱۳۹۳ کامبیز درمبخش نشان شوالیه ملی لیاقت دولت فرانسه را از دستان "برونو فوشه" سفیر این کشور در ایران دریافت کرد. این مراسم با حضور تعدادی از شخصیت‌های فرهنگ و هنری ایران از جمله محمود دولت آبادی، بزرگمهر حسین پور، پوریا عالمی، جواد مجابی، محمود دولت آبادی، محمدعلی جعفریه، حسن کریم زاده و هادی حیدری همراه بود.

درمبخش اولین هنرمندی است که در هنرهای تجسمی در ایران این نشان را می‌گیرد. پیش از این در سینما، ادبیات و موسیقی این نشان به هنرمندان این رشته‌ها داده شده بود ولی هیچ‌گاه این نشان به هنرمندان تجسمی ایرانی اعطا نشده بود. شوالیه ملی لیاقت نشان علوم و هنر است که جزو بهترین نشان‌های هنری فرانسه است که از جانب وزیر فرهنگ و هنر فرانسه تأیید می‌شود.

کامبیز درم‌بخش (زاده ۸خرداد ۱۳۲۱در شیراز) طراح، کاریکاتوریست و گرافیست ایرانی است. او از شهرتی جهانی برخوردار است و برندهٔ چندین جایزه بزرگ معتبر جهانی است. تاکنون چندین نمایشگاه مستقل از آثارش در کشورهای مختلف جهان برگزار شده‌است. او از پیشکسوتان هنر کاریکاتور در ایران به‌شمار می‌رود و در کار خود صاحب سبک است.

او برنده جایزه اول از بزرگ‌ترین و معتبر‌ترین مسابقات بین‌المللی کاریکاتور ژاپن، آلمان، ایتالیا، سوئیس، بلژیک، ترکیه، برزیل، یوگسلاوی و چندین جایزه بین‌المللی جنبی دیگر بوده و داور مدعو چند نمایشگاه بزرگ بین‌المللی کاریکاتور بوده است. همچنین بسیاری از آثار درم‌بخش به موزه‌های معتبر دنیا راه پیدا کرده از جمله در موزه هنرهای معاصر تهران، موزه کاریکاتور بازل در سوئیس، موزه کاریکاتور گابروو در بلغارستان، موزه هیروشیما در ژاپن، موزه ضد جنگ یوگسلاوی، موزه کاریکاتور اسلامبول در ترکیه، موزه کاریکاتور ورشو در لهستان و مجموعه شهرداری شهر فرانکفورت آلمان.

درمبخش از ۱۵ سالگی همکاری خود را با نشریات ایرانی از جمله توفیق شروع کرد و با دیگر مطبوعات ایرانی و خارجی همچون نیویورک تایمز، اشپیگل، نبل اشپال‌تر و... کارش را ادامه داد. در مجموع بیش از ۴۷ سال با مطبوعات صاحب نام ایران و جهان همکاری مستمر داشته و مدّتی نیز در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، هنر کاریکاتور را تدریس کرده‌است.

این هنرمند بیش از ۳۲ نمایشگاه انفرادی در داخل و خارج از کشور برگزار کرده و در ۳۰ نمایشگاه جمعی داخلی و خارجی حضور داشته‌است.

او برنده جایزه اول از بزرگ‌ترین و معتبر‌ترین مسابقات بین‌المللی کاریکاتور ژاپن، آلمان، ایتالیا، سوئیس، بلژیک، ترکیه، برزیل، یوگسلاوی و چندین جایزه بین‌المللی جنبی دیگر بوده و داور مدعو چند نمایشگاه بزرگ بین‌المللی کاریکاتور بوده است.

بسیاری از آثار درم‌بخش به موزه‌های معتبر دنیا راه پیدا کرده از جمله در موزه هنرهای معاصر تهران، موزه کاریکاتور بازل در سوئیس، موزه کاریکاتور گابروو در بلغارستان، موزه هیروشیما در ژاپن، موزه ضد جنگ یوگسلاوی، موزه کاریکاتور اسلامبول در ترکیه، موزه کاریکاتور ورشو در لهستان و مجموعه شهرداری شهر فرانکفورت آلمان.

کتاب‌های متعددی در زمینه تصویرسازی و کاریکاتور تاکنون از او چاپ و منتشر شده‌است. ازجمله: بدون شرح، دفتر خاطرات فرشته‌ها، کتاب کامبیز (درایتالیا منتشر شد)، کتاب‌های مشترک طنزاندیشان امروز ایران، طنزاندیشان امروز ایران در خارج از کشور، می‌ازار موری که دانه‌کش است، المپیک خنده، سمفونی خطوط، اگر داوینچی مرا دیده بود و چند اثر دیگر.

درمبخش فعالیت‌هایی در زمینه تبلیغات (طراحی روی جلد کتاب)، تصویرگری کتاب کودک، پوس‌تر، فیلم کوتاه، کارت پستال، تقویم و مشابه آن‌ها دارد و از سال ۱۳۸۶ به بعد وارد عرصه انیمیشن‌سازی نیز شده است. او همراه با پسرش رامین در این زمینه فعال است و نتیجه این همکاری، ساخت چندین فیلم انیمیشن کوتاه از جمله مجموعه "دلقک‌ها" ست.

گفتنی است؛ تاکنون از ایران محمود حسابی؛ بنیانگذار فیزیک و مهندسی نوین در ایران، عباس کیارستمی؛ کارگردان سینما، پری صابری؛ کارگردان تئا‌تر، جلال ستاری؛ اسطوره‌شناس، محمدعلی سپانلو؛ شاعر، شهرام ناظری و محمدرضا شجریان؛ موسیقی‌دان، لیلا حاتمی؛ بازیگر سینما این نشان را دریافت کرده‌اند.

انتهای پیام/