سرویس تجسمی هنرآنلاین/ سید محمد مساوات در این نمایشگاه نه اثر ترکیب مواد بر روی بوم ارائه داده است که شش اثر آن سه لت است.

نقاشی های مساوات سه ساحت دیداری اسطوره ای، رئالیستی و انتزاعی دارند، او تلاش کرده است با کنار هم قرار دادن این ساحت های جداگانه و به ظاهر دور از هم به ترکیبی همگون و نظام یافته دست یابد.

او در مورد ارتباط این ساحت ها با هم در نقاشی هایش گفت:همه‌ی رویداد ها در آثارم به شکلی اتفاقی رخ می دهد و عموما بر اساس تصادف بر روی بوم نقش می بندند، اما کنترل تصادف کار بسیار مشکلی است یعنی بعد از روی دادن تصادف باید بعنوان یک هنرمند این اتفاق را مهار کرد و مهار کردن آن مانند مهار کردن یک آتشفشان سخت و زمانبر است . وقتی شما تلاش نکنید برای حرفه ای بودن و متکی به خود باشید و تمامی نگاه های اطراف را از آثارتان منها کنید می توانید هر چیزی را که دوست دارید به هم ارتباط دهید و ترس این را ندارید که یک موضوع در کنار موضوع دیگر بی ربط باشد.

"سمبوسه" عنوان این نمایشگاه است که از ترکیب دو کلمه نا همگون "سم "و "بوسه"بوجود می آید و تبدیل به عبارت "سمبوسه"می شود که یک محصول خوراکی است اما هنگامیکه آنها را از هم جدا کنیم با تعابیری کاملا متناقض از هم برداشت می شود. در واقع هنرمند قصد داشته با انتخاب این عنوان برای آثارش نوعی بازی کلامی بوجود آورد زیرا این برداشت تلویحی در آثارش نیز هست.

مساوات در مورد آثاری که در این نمایشگاه ارائه داده است گفت: آثار به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه دوره جدیدی برای من محسوب می شود. احساس می کنم برای اولین با اتکا بر عقلم نقاشی کرده ام زیرا نقاشان عادت دارند همه چیز را از دریچه احساساتشان رصد کنند اما این بار سعی کردم آثارم فقط منحصر و محدود به من به عنوان یک نقاش نباشند و تعریف بصری آن را به مخاطب واگذار کردم. در این بین زمان زیادی به این موضوع فکر کردم که چرا نقاشی بکشم؟ و چه چیزی را بر روی بوم تصویر کنم؟بعضی اوقات نقاشی کشیدن تبدیل به عادت می شود مخصوصا زمانی که جنبه درآمد زایی آن مطرح باشد. در این مدت دو ساله که نمایشگاهی برگزار نکردم به هنر کاربردی فکر کردم و به اینکه یک نقاشی دست کم باید تزیین خوبی برای دیوار یک خانه محسوب شود و در عین حال می تواند تمام ارزش های آرتیستیک، حرفه ای، هنری، محتوایی و تکنیکال هم داشته باشد. تمامی این فکرها مجابم کرد که با دقت و ریز بینی دست به قلم ببرم و کار کنم و در واقع این آثار محصول بی تابی های من برای رنگ بازی است.

نگاه اساطیری آثار او ملهم از داستان های شاهنامه است، او در این آثار شخصیت های شاهنامه را سوار بر اسب و در حال جنگاوری با در دست داشتن شمشیر به تصویر کشیده است، عناوین آثارش مانند "سیاوش، عشق، سودابه" نیز برگرفته ازکاراکترهای شاهنامه است.

در این مجموعه بیش از هر چیز زیبایی بصری کار برای مساوات اهمیت داشته او فارغ از هر مفهومی که یک اثر می تواند منتقل کند از حیث جذابیت بصری در آثار این مجموعه متمرکز شده است.

در اکثر آثار مساوات نوعی مختصات و آدرس دیده می شود او این مختصات را با اشکال ارگانیک دایره، مثلث و مربع نشان داده است ، این اشکال در واقع ملهم از انگاره های منتزع ذهنی وی هستند.

از نظر مساوات نقاشی دریچه ای است که بیشتر افراد آن را در سطح می بینند اما در عمق آن اتفاقات زیادی شکل می گیرد بنابراین نمی توان آن را توصیف کرد زیرا با صحبت در مورد آن تبدیل به کلام می شود و از ماهیت اندیشه ساقط می شود.

رنگ گذاری آثار او به شیوه آثار قهوه خانه ای و کاملا تخت است وپرسپکتیو خاصی ندارد ، این نوع رنگ گذاری در واقع می تواند آثار را به شیوه نگارگرایانه نزدیک کند. درواقع او خودش را با بکار بردن رنگ های خاصی در این آثار محدود نکرده است.

سید محمد مساوات متولد 1362 تهران است. او کارشناسی نقاشی و کارشناسی ارشد تئاتر دارد و تا کنون در شش نمایشگاه انفرادی و 40 نمایشگاه گروهی شرکت کرده است. نمایشگاه "سمبوسه" هفتمین نمایشگاه انفرادی وی محسوب می شود.

نمایشگاه نقاشی "سمبوسه" تا 29 آذر ماه در گالری دی دایر است و علاقمندان می توانند برای دیدن این آثارهمه روزه از ساعت 3 تا 7 بعد از ظهر به جز شنبه ها (گالری تعطیل می باشد) به گالری دی واقع در خیابان ولیعصر، بالاتر از بزرگراه نیایش ، خیابان عاطفی، شماره 130 مراجعه نمایند.

انتهای پیام/

آرزو جعفریان