همایون سلیمی ‌در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره نمایشگاه حجم سبز در گالری آریا گفت: سبک من در نقاشی آبستره است و من همیشه نسبت به طبیعت نوستالوژی و خاطره دارم و چون طبیعت و درخت را نقاشی نکردم، سعی کردم که با پرورش بن سای‌ها به عنوان حجم سبز به نوعی درخت‌های مورد نظرم را نقاشی کنم.

او درباره آشنایش با بن سای می‌گوید:با بن‌سای درپاریس آشنا شدم. سال 1370 که به ایران برگشتم شروع به پرورش درختچه‌ها کردم. اوایل در گلدان می‌کاشتم بعد کم‌کم امتحان کردم و دیدم روی سنگ هم رشد می‌کنند. الان 21 سال است که درختچه‌ها را روی سنگ پرورش می‌دهم.

به گفته سلیمی؛ سنگ‌ها باید متخلخل باشند تا هم رطوبت را در خود نگه دارند و هم ریشه‌ها بتواند به راحتی در آن نفوذ کند. اغلب آن‌ها سنگ‌های مرجانی‌اند؛ البته سنگ‌های آهکی هم ازشهرهای شمالی کشور و از ارتفاعات دو هزار متری از مناطقی مانند پلور، همدان، کرمانشاه، سنندج گردآوری کرده ام.

این نقاش درباره شیوه استفاده از سنگ‌ها می‌گوید: سنگ‌ها به همین شکل در طبیعت نبوده‌اند، شاید به ندرت سنگی پیدا شود که ایستایی داشته باشد. با چکش و وسایل مجسمه‌سازی رویشان کارمی‌کنم و به آن‌ها جهت می‌دهم و بعد در زمان مناسب درختچه‌ها را در این سنگ‌ها می‌کارم.

دراین نمایشگاه گیاهان آپارتمانی همچون شفلرا، فیکوس،بامبو،پاچیرا، یاس هلندی،نخل ماداگاسکار،سیکاس،فیکوس جنگلی، ترون را درقد وقامتی کوچک می‌بینید. گیاهانی که دراین مجموعه قراردارند، زیست متنوعی دارند وسلیمی‌آنها را ازجای جای جهان گردآوری کرده است.

وی درباره نوع چیدمان این حجم‌های سبز در گالری آریا گفت: با توجه به نور خوبی که گالری آریا دارد؛ این گالری را برای برپایی این نمایشگاه انتخاب کردم و سعی کردم که نوع چیدمان گیاهان این مجموعه در نمایشگاه به گونه ای باشد که هر گیاه به فراخور نور مناسبی که احتیاج دارد در مکان مناسبی قرار گیرد.

سلیمی‌برای پیدا کردن گیاهان موردعلاقه‌اش زمان زیادی صرف می‌کند؛ اومی‌گوید: گیاهان را بیشترازنهال‌فروش‌ها می‌خرم. زمانی که کلاس‌هایم درکرج برگزار می‌شد، می‌گشتم درنهال‌فروشی‌ها، گیاهی پیدا می‌کردم که شاید جلوه خوبی نداشت و دریک قوطی فلزی کوچک بود. حتی وقتی که قیمت‌اش را از باغبان می‌پرسیدم برایش برخورنده بود. اما می‌گفتم من از این نهال کوچک خوشم آمده است.

او درباره شیوه کاشی گیاهان می‌گوید: یا بذر گیاه را می‌کاریم یا با روش قلمه آن را تکثیر می‌کنیم. مثلا شفلرا را درآب می‌گذاریم تا ریشه دهد و بعد در گلدان و خاک می‌کاریم. شاخه‌ها اگر به هم چسبیده و زیبا نباشند با سیم‌های مسی به آن‌ها فرم می‌دهم و قریب به شش ماه سیم‌ها در به گیاهان متصل می‌ماند اما چون پس از شش ماه گیاهان رشد بیشتری می‌کنند برای جلوگیری از زخمی‌شئن گیاهان سیم‌ها از آنها جدا می‌کنم.

سلیمی‌ادامه داد: پس ز آن نوبت به بررسی و حضور سنگ‌ها می‌رسد. دراوایل بهارگیاه را از خاک در می‌آوریم. بر روی سنگ می‌گذاریم و با خاک خاصی که به شکل خمیردرآمده بر روی سنگ محکم می‌کنیم. سپس روی خاک و اطراف گیاه خزه می‌گذاریم تا مرطوب بماند. بعد که گیاه جان گرفت، باید خزه را برداشت چون ریشه کم‌کم در خزه‌ها فرو می‌رود. اینطورهم نیست که گیاهی بر روی سنگ برود و تمام.

سلیمی‌برای ایجاد تناسب میان گیاه و سنگ زمان زیادی می‌گذارد. یک درخت با ده‌ها سنگ مختلف با خلل و فرج متفاوت سنجیده می‌شود تا مناسب‌ترین‌ها در کنار هم قرار بگیرند. یعنی هیچ کدام از این‌ها به طور تصافی زیبا و متناسب نمی‌شوند. وقتی سن گیاه بالاتر رفت باید به طور مرتب هرس شود تا ارتفاع کوتاه و مناسبی داشته باشد.

وقتی سن گیاه کمی‌بالاتر رفت و ریشه رشد کرد، سلیمی‌ریشه‌ها را هدایت می‌کند تا به درون سنگ بروند. بعد از چند سال هم ریشه کلفت می‌شود و شکلی شبیه شاخه پیدا می‌کند. سلیمی‌به درختچه‌هایش سخت نمی‌گیرد، آن‌ها را در حیاط خانه، بالکن و در دماهای مختلف بارمی‌آورد و از کود طبیعی برای رشدشان استفاده می‌کند. از آنجایی که باید سنگ‌ها در جای مرطوبی باشند، در ظروف شیشه‌ای با ارتفاع کوتاهی و پر از آب قرار می‌گیرند.

او به درختچه‌هایش می‌گوید «حجم سبز» که تا به حال در10 نمایشگاه به نمایش‌شان گذاشته است.

قیمت درختچه‌ها بر اساس سن و زیبایی‌شان متفاوت است از 250 هزار تومان تا حدود دو میلیون و 200 هزارتومان. چند درختچه از او درمرکز فرهنگی هنری صبا و موزه امام علی حضور دارند که آن‌ها نیز فراموش نشده‌اند. به گفته سلیمی‌قدمت بن سای به 500 سال پیش و کشور چین باز می‌گردد که از چین به ژاپن و سپس به سراسر جهان راه یافته است.

با بن سای در ایران برای نخستین بارهمایون سلیمی‌به عنوان یک اثر هنری برخورد کرد.

به گفته این نقاش در این نمایشگاه 32 حجم سبز که از دو تا 23 سال سن دارند در این نمایشگاه در معرض دید علاقمندان گذاشته می‌شود.

آخرین نمایشگاهی که در آن نقاشی‌های سلیمی‌به نمایش درآمد نمایشگاه گروهی در کشور روسیه بود که به مناسبت هفته فرهنگی مسکو برپا شد. همچنین آخرین نمایشگاه انفرادی او در گالری مس سرچشمه کرمان بود. در آذرماه سال جاری سلیمی‌در قالب یک نمایشگاه گروهی مجموعه ای از چاپ‌هایش را در گالری هفت ثمر به نمایش خواهد گذاشت.

همایون سلیمی‌متولد 1327 تهران است . اوعضو هیات علمی‌دانشگاه هنراست.این هنرمند نقاش از هنرستان میرک تبریز دیپلم گرفت و سپس مدتی در بانک مشغول شد.اما علاقه وافرش به نقاشی او را برآن داشت که راهی کشور فرانسه شود و در بوزار پاریس تحصیل خود را در مقطع لیسانس ادامه دهد.

او فوق لیسانس و دکترا را از دانشگاه سوربون در رشته زیبایی شناسی دریافت کرد. تز دکترای او مقایسه تصویری بناهای ایرانی اعم از کاشی کاری و مجموعه بناها است.

سلیمی‌معتقد است این تصاویر مجموعه خاطرات او از زادگاه مادری اش کاشان است. سلیمی‌توانسته است با روح آرام خویش آشتی جدایی ناپذیری بین معماری ونقاشی برقرار کند.

او بیش از20 نمایشگاه انفرادی درایران وخارج از کشور برگزار کرده و چندین جایزه بین المللی را دریافت کرده است.سلیمی‌مدتی نیز به عضویت گروهی به نام "سن" در آمد که کارهای چاپی خود را به نقاط مختلف کشورارسال می‌کردند.علاوه بر نقاشی، پرورش درختچه‌های مینیاتوری (بن سای) نیز در زندگی هنری این نقاش به چشم می‌خورد.همایون سلیمی‌در داوری و انتخاب دوسالانه‌های نقاشی و مجسمه سازی ایران نیز شرکت داشته است.

انتهای پیام/31/32