به گزارش هنرآنلاین، در این کارگاه که توسط خانه گرافیک حوزه هنری با همکاری کارگاه گرافیک آتین برگزار شد اصول اولیه طراحی و آماده سازی یک فایل تصویری و مراحل مختلف عملیات چاپ به صورت تئوری همراه با نمایش اسلاید های مختلف بیان شد.

سیامک دُری اولین مرحله در تولید یک اثر برای چاپ رنگی را مرحله خلاقیت دانست و گفت: سه مرحله پیش از تولید چاپ رنگی وجود دارد که نخستین مرحله ، مرحله خلاقیت است که طراحی اثر و نمایش آن به مشتری را شامل می شود و این جزء مراحل اصلی تولید نیست، مرحله بعد طراحی در نرم افزار و رفع ایرادات در نرم افزارها برای آماده سازی فایل چاپی است، آخرین مرحله نیز آماده کردن فایل تصویری مورد نظر جهت انجام مراحل چاپی می باشد.

وی افزود: در تولید چاپ رنگی مهم این است که شما بدانید آیا فایلی که طراحی نموده اید آماده چاپ هست یا نه؟ نکات متعددی را باید برای چاپ لحاظ نمود که یکی از مهمترین آن ها رنگ است. رنگ یکی از عناصری است که همیشه بر سر آن میان طراح گرافیست و چاپخانه اختلاف وجود دارد.

دُری تاکید کرد: سه مرحله کلی در طراحی وجود دارد که خلق ایده، آماده سازی و عملیات چاپ را شامل می شود، در این سه مرحله کلیدی ترین مرحله همان آماده سازی است که هشتاد و پنج درصد کار در آن انجام می شود و در واقع بزرگترین اشکالات در چاپ رنگی نیز در این قسمت روی می دهد. این مرحله از مرحله پلیت شروع می شود و شما به عنوان طراح در چاپ دخالت زیادی ندارید پس باید به این مرحله اهمیت دهید.

وی سپس به تعریف رنگ پرداخت و گفت: رنگ یک برداشت ذهنی است نه یک واقعیت عینی. در واقع رنگ یک تجربه است و تمرین دیدن در رنگ موثر می باشد. در مسیر درک رنگی عوامل متعددی وجود دارد که مولفه های سه گانه رفتار شی ، بیننده و نور را شامل می شود.

وی افزود: وقتی نور از محیط وارد چشم می شود و از مسیری حرکت می کند و به اعصاب می رسد تا رنگ را درک کنیم اگر در این مسیر دچار مشکل باشیم در درک رنگ دچار مشکل می شویم و آسیب های فیزیکی به چشم یکی از عوامل تفاوت انسانها در درک رنگها می باشد.

مدرس این کارگاه تصریح کرد: در دید رنگ ها خطاهای مختلفی وجود دارد که به یاد نیاوردن رنگ ها اولین خطاست. دید رنگی انسانها در زمان به یادآوردن رنگها از یک قدرت قطعی برخوردار نیست و حافظه رنگی انسان بسیار کوتاه (15 ثانیه) می باشد و این خطای چشم است که در بسته بندی های تجاری ما را دچار مشکل می نماید و بنابراین نمی توان به حافظه رنگی اعتماد کرد.

سیامک دُری یکی دیگر از مشکلات دید رنگی را مشکل رنگهای همجوار دانست و خاطرنشان کرد: رنگهای همجوار بر روی یکدیگر اثر می گذارند و سبب خطا در تشخیص رنگ ها می شوند. از دیگرعوامل اثرگذار می توان به منبع نور اشاره کرد که فرکانس های بالا و پایین 400 نانومتر (مادون قرمز، ماوراء بنفش) را شامل نمی شوند و تنها فرکانس های نور طبیعی برای ما مهم است.

وی ادامه داد: نور محیط در رنگی که شما می بینید بسیار تاثیرگذار است، نوری که برای کار گرافیک از آن استفاده می نماییم 5000 درجه کلوین است که در واقع نور استاندارد و همان نور طبیعی روز می باشد. گرافیست در زیر نورهای فلوروسنت و لامپ های رشته ای رنگ ها را درست تشخیص نمی دهد زیرا تمام طول موج های نور روز در این منابع نوری وجود ندارند. همچنین در ساخت مرکب های استاندارد منبع نوری که در نظر گرفته می شود همین پنج هزار درجه کلوین است.

وی به تعریف متامریسم منبع نور و انواع متامریسم ( دوگانه بینی ) پرداخت و خاطرنشان کرد: دو رنگ در زیر نور استاندارد همرنگ هستند اما در زیر نور غیراستاندارد متفاوت هستند که این را متامریسم منبع نور می نامیم. دو نوع متامریسم یا دو گانه بینی داریم که شامل متامریسم هندسی و متامریسم عامل بینایی می شوند.

مدرس کارگاه گفت: متامریسم هندسی مربوط به منبع نور نیست، مربوط به سطح جسم است مثل پارچه مخمل که رفتار نور در بازتابش آن عوض می شود و زوایا در این میان سبب دوگانه بنی هندسی می شوند، در متامریسم عامل بینایی حساسیت افراد نسبت به نورها و رنگها متفاوت است.

وی ادامه داد: سطح بازتابش نور کاغذهای مات و براق نیز متفاوت است و همین سبب می شود که رنگ های چاپ شده بر روی این سطوح با یکدیگر متفاوت باشد.

دُری به تعریف دو مدل رنگهای افزایشی و کاهشی پرداخت و افزود: رنگهای افزایشی (RGB) رنگهایی هستند که از نور تابیده شده از یک منبع تولید شده اند مانند رنگ های اسکنرها، مانیتورها و دوربین ها. مدل رنگ های کاهشیCMYK) ) رنگ هایی هستند که از بازتابش یا گذر و انتقال نور از میان یک شی تولید و دیده می شوند که همان رنگهایی که در چاپ استفاده می شوند را شامل می گردند.

وی سپس به توضیح رنگ های CMYK پرداخت و گفت: رنگ سایان، قرمز را جذب می کند و سبز و آبی را بازتاب می دهد، رنگ مژنتا، سبز را جذب می کند و قرمز و آبی را بازتاب می کند و رنگ زرد هم از جذب آبی و بازتابش سبز و قرمز ایجاد شده است. در واقع شما از مرکب CMYK ( رنگ های کاهشی) برای چاپ استفاده می کنید ولی آنچه که می بینید افزایشی است. وی تاکید کرد: آنچه در چاپ باید بدان دقت شود ترتیب چاپ رنگها در انواع مختلف چاپ ها می باشد و مرکب در چاپ های مختلف تاثیرات متفاوتی دارد. شاید در تعریف رنگها ما برخی از طول موج ها را حذف کنیم اما در عمل تمام طول موج ها حذف نمی شوند که این همان ناخالصی در مرکب است.

استاد این کارگاه دو روزه با بیان خطاهایی که دستگاه ها در انتقال مرکب دارند افزود: در چاپ رنگی ما نیازمند یک سیستم مستقل از وسیله هستیم که یکی از این سیستم ها LAB و دیگری HSL می باشد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم رنگ را تعریف کنیم سه مولفه اصلی فام، ارزش و مقدار داریم که شامل hue-saturation- light می باشد و چنانچه بخواهیم رنگ های قوی و ضعیف و تیره و روشن داشته باشیم در این سه محور باید تغییراتی را ایجاد نماییم .

وی گفت: در مدیریت رنگ بحث تبدیل فضاهای رنگی بسیار اهمیت دارد و تبدیل یک اثر رنگی از فضای رنگی RGB به یک فضای LAB و پس از آن به یک چاپ CMYK سبب داشتن یک تولید رنگی است که مشکلات عمده ما در تبدیل این فضاها و پروفایل ها رخ می دهد.

در ادامه این کارگاه آموزشی به آموزش رنگ در کامپیوتر، مرکب و بازتولید رنگ، استانداردسازی در رنگ، دانسیته و مفهوم آن، ترام و دانسیته، رشد ترام و نحوه اصلاح آن پرداخته شد و در پایان نیز به هنرجویان شرکت کننده در این کارگاهCD و جزوه آموزشی ارائه شد.

انتهای پیام/