سرویس تئاتر هنرآنلاین: محمد محقق منتظری قصد دارد نمایش "مرگ آسید کاظم" را ابتدا در جشنواره تئاتر شهر و بعد از آن برای اجرای عمومی به صحنه برد. محمد محقق منتظری با ارائه توضیحاتی در مورد این اثر گفت: این نمایش برداشتی آزاد از نمایشنامه "آسید کاظم" زنده‌یاد محمود استاد محمد است که با حضور بازیگران پیشکسوتی چون مهرداد ضیایی، محمد آقامحمدی، هادی افشار، جواد پورزند، احمد لشینی به صحنه خواهد رفت.

او ادامه داد: استاد محمد یکی از نمایشنامه‌نویسان تاثیرگذار بود که آثار قابل توجهی را خلق کرده است. آنچه در این کار به آن توجه داشتیم آنست که نمایش 40 سال پیش و با توجه به فضا و شرایط آن زمان نوشته شده است؛ خرده فرهنگ‌های بسیار و فضای خاصی دارد، بر این اساس برخورد ما با این اثر متفاوت بود و داستان چهل سال بعد از زمانی که در نمایشنامه اصلی نوشته شده، می‌گذرد. چهار شخصیت اصلی داستان "آسیدکاظم" که در این اثر هستند پیر شده‌اند و در تهران امروز زندگی می‌کنند؛ بنابراین روند متفاوتی را می‌طلبد؛ سه نفر از آن شخصیت‌ها دچار تقابلی می‌شوند و ...

محقق منتظری در رابطه با شیوه اجرایی این کار عنوان کرد: نوع بازی، جنس دیالوگ‌ها همان فضای رئالیسم را می‌طلبد. طراحی صحنه مینی‌مال با المان‌های امروزی است. نمایش در لوکیشن‌های مختلف رخ می‌دهد برای همین طراحی مینی‌مال داریم.

این کارگردان تئاتر در رابطه با اجرای عمومی این نمایش و جشنواره تئاتر شهر نیز توضیح داد: اجرا در سالن‌های خصوصی به دلیل مسائل اقتصادی آن با سختی‌های خاص خود روبه‌رو است. در بازبینی‌هایی که برای شرکت در جشنواره داشتیم با بازخوردهای خوبی از سوی هنرمندان مواجه شدیم. مذاکراتی هم برای اجرای عموم در یکی از سالن‌های عمومی داریم.

او افزود: جشنواره تئاترشهر، جدی و حرفه‌ای است که به لحاظ اقتصادی و اساتیدی که در آن به عنوان برگزارکننده و افراد صاحب نظر حضور دارند بسیار قابل توجه است، البته بی‌تجربه‌گی هایی هم در آن وجود دارد که بیشتر به عمر کوتاه برگزاری آن بازمی‌گردد. یکی دیگر از نکته‌های قابل توجه در آن بهره‌گیری از نمایشنامه‌های ایرانی و هنرمندان نسل جوان است؛ متاسفانه بسیاری از جوانان خواندن نمایشنامه و یا اجرای کار ایرانی را اشتباه می‌دانند و این اتفاق می‌تواند ایجاد کننده زمینه‌ای برای توجه بیشتر به این حوزه باشد.

گفتنی است؛ پنجمین جشنواره تئاتر شهر از 22 شهریور در سالن‌های حرفه‌ای تئاتر و فرهنگسراهای تهران کار خود را آغاز می‌کند.