سرویس تئاتر هنرآنلاین : شادی اسدپور از 28 بهمن ماه نمایش "وقتی زنجره‌ها شیهه می‌کشند" را به نویسندگی محمود خسروپرست در تماشاخانه مهر روی صحنه برده است.

او در رابطه با روند شکل‌گیری این نمایش به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین، گفت: زمانی که این نمایش را مطالعه کردم دریافتم که این نمایش ارتباط مستقیمی با دغدغه‌های من دارد که مصداق بارز آن را در دیالوگی از این متن با این مضمون که "هیچ چیزمان به هیچ چیزمان نمی‌آید" می‌توان دید. من بارها و بارها در مسائل مختلف با این موضوع برخورد کردم و زمانی که با این عبارت روبرو شدم، احساس کردم خیلی خوب می‌توانم روی این نمایشنامه فکر کنم و آن را به شکل یک نمایشنامه اجرایی دربیاورم.

او درباره ایده اجرایی این اثر افزود: با توجه به متن این نمایشنامه به فضایی رسیدم که می‌توانستم از عروسک و دنیای عروسک‌ها استفاده کنم، اما برای عروسکی کردن کار چیزی به متن اضافه نکردم، بلکه از خود متن الهام گرفتم که بتوانم برخی از کاراکترهای این نمایشنامه را با ویژگی‌ها و فضای عروسک در نظر بگیرم. به این ترتیب پیشنهاد خود را با آقای خسروپرست نویسنده این متن در میان گذاشتم و او هم از این پیشنهاد استقبال کرد.

اسدپور همچنین عنوان کرد: ما برای اجرای نمایش از عروسک، ماسک و بازیگر بهره گرفته‌ایم، این نمایشنامه دو دنیا را در اختیار من گذاشته است، یکی دنیایی که متعلق به عروسک و ماسک‌ها بود و دیگری دنیایی که متعلق به بازیگران است و پاسخ این سؤال را که ممکن است در ذهن تماشاگر به وجود بیاید که چرا عروسک این نقش‌ها را بازی می‌کند، طی کار به تماشاگر خواهم داد.

این کارگردان جوان در توضیح موضوع این نمایش ادامه داد: این نمایش در واقع حکایت آخرین بازماندگان ایل قاجار به نام‌های احتشام خان و عمه خانم است. احتشام خان آخرین شازده این ایل است که نه قدرت تکلم دارد و نه توان حرکت، عمه خانم شخصیت منفی این نمایش است، او کسی است که به دلایلی که در حین کار به آن اشاره می‌شود، سعی دارد تا به هر شکل ممکن این نسل در حال انقراض را حفظ کند، به همین منظور پرستاری را برای مراقبت از احتشام خان به استخدام درمی‌آورد و هدف اصلی او از این کار این است که در نهایت آن پرستار را به عقد احتشام خان دربیاورد و...

اسدپور خاطرنشان کرد: پرستاری که وارد این عمارت می‌شود در واقع بازیگری است که وارد ترکیبی از دنیای ماسک و عروسک می‌شود. او کسی است که از زمان اکنون وارد آن دوره می‌شود بنابراین ما در اینجا با نوعی تداخل زمانی مواجه هستیم.

کارگردان نمایش "وقتی زنجره‌ها شیهه می‌کشند" این نمایش را یکی از پرهزینه‌ترین کارهای دانشجویی امسال عنوان کرد و گفت: اعضای گروه ما اگرچه هیچ یک چهره نیستند، اما طی ده ماه تمرین و تلاش، کیفیت کار را به درجه‌ای رسانده‌اند که من به جرات می‌توانم ادعا کنم کار آن‌ها چیزی کم از گروه‌های حرفه‌ای ندارد.

نمایش "وقتی زنجره‌ها شیهه می‌کشند" نوشته محمود خسروپرست به کارگردانی شادی اسدپور تا 7 اسفند ماه هر روز ساعت 18:30 در تماشاخانه مهر خانه هنری روی صحنه می‌رود. رهام بیگ لو، محمد رخشان‌فر، میلاد یارمحمدی، نسترن باقری، شهرزاد حسین پور، نوشین آلباد و مرجان زارعی در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.