سرویس تئاتر هنرآنلاین: بدون شک، یکی از نوستالژیک‌ترین برنامه‌های رادیویی که بیشتر شنوندگان با آن خاطره دارند، برنامه "صبح جمعه با شما" است. برنامه‌ایی که با نمایش‌های رادیویی طنز و حضور هنرمندان پیشکسوت تئاتر و رادیو ساعت‌های خاطره‌انگیزی را برای عموم مردم و شنوندگان رادیو ایجاد می‌کرد.

پاییز سال 64، پس از اتمام پروژه رادیو دریا که برای نخستین‌بار پس از انقلاب راه‌اندازی مجدد شد، با وجود شرایط دشوار با موفقیت و اقبال چشمگیر مردم و گردشگران شمال کشور روبه‌رو شد، رادیو را به فکر انداخت تا با بهره‌گیری از توان و تجربه به دست آمده برنامه‌های "صبح جمعه با شما" را احیا و بازتعریف کند، بعد از آن گروه تفریحات به مدیریت احمد شیشه‌گران ایجاد شد و ساخت و ساز برنامه‌های صبح جمعه با ترکیب و قالب نوین در دستور قرار گرفت و از همان زمان بود که در انتهای هر برنامه صدای پریچهر بهروزان به گوش می‌رسید که می‌گفت این برنامه کار مشترکی بود از احمد شیشه‌گران و سعید توکل.

بهار سال 65 و کماکان در تب و تاب شرایط دفاع مقدس برنامه‌های نوروزی و سپس تمامی اعیاد و جشن‌ها هم به این تیم سپرده شد و تلاش بر این بود که رادیو "صبح جمعه با شما" از تمامی توان و ظرفیت‌های موجود در امر برنامه‌سازی طنز، کمدی و فکاهی بهره‌مند شود. حیدر صارمی صدای آشنای "جانی دالر" از مجریان این برنامه بود و به مرور در کنار نویسندگانی مانند محمد حاجی حسینی، حسین مدنی، محمد پورثانی، ... از وجود طنزپردازانی چون صادق عبدالهی، محمد انوری و ... برای ارائه موفق‌ترین و محبوب‌ترین برنامه رادیو بهره گرفته شد.

حالا فرصت مناسبی بود که از چهره‌های توانمند و صداپیشگان مبرز دیگر هم بهره برد تا با صدای شیرین و هنر آنها اقدامات موثرتری شکل بگیرد، هنرمندانی چون عزت الله مقبلی، مهین دیهیم، منوچهر آذری، فرهنگ مهرپرور، منوچهر نوذری، منوچهر والی زاده، اکبر منافی، توران مهرزاد، حسین عرفانی و ....این افراد هر آدینه برگی تازه از ساعت‌های خوش ایرانیان را ثبت می‌کردند و به جرات می‌توان گفت که عموم مردم خاطرات بسیاری از این برنامه در ذهن دارند.

"صبح جمعه با شما" سال 79 در محاق فرو رفت و گروه برنامه‌ساز به دو نیمه شد. بخشی پراکنده شد و بخش دیگر به شبکه رادیو تهران رفت تا اینکه مدیریت رادیو بر آن شد تا این فضای پرنشاط را به رسانه ملی بازگرداند. تیرماه سال 82 برنامه "جمعه ایرانی" به مثابه یادگار بازمانده "صبح جمعه با شما" با حمایت مسئولان طراحی و ارائه شد.

این روزها تهیه‌کننده این برنامه به همراه تعدادی از هنرمندان و چهره‌های این برنامه در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات با عنوان پایگاه اطلاع رسانی "شاد شو" حضور دارند، قرار است این برنامه در فضای مجازی نیز در کنار علاقمندان خود باشد.

سعید توکل تهیه‌کننده و یکی از نویسندگان این برنامه با ارائه توضیحاتی در مورد نقش تئاتر در تولید این برنامه گفت: یکی از پارامترهای موفقیت این برنامه رادیویی به دلیل ریشه داشتن در تئاتر است، این مسئله به دلیل فضای نوشتاری و حضور هنرمندان تئاتر بود. این ضبط‌ها در حضور مردم و مخاطبانی بود که در سالن بودند و تماشاگران و شنوندگان می‌توانستند به راحتی آن را تجسم کنند. از سوی دیگر نویسندگان ما افراد قدیمی بودند و خیلی از نمایشنامه‌های ما برگرفته از کارهای سنتی بود که از دیرباز سینه به سینه منتقل شده بود. این مسئله ارتباط مناسبی میان مخاطب و مجموعه‌ای که کار می‌کردند ایجاد می‌نمود.

او با تاکید بر توسعه فضای مجازی خاطرنشان کرد: ما قصد داریم با حمایت‌کنندگانی که به سمت ما می‌آیند همان برنامه‌های رادیویی را در سالن‌ها برگزار کنیم و حتی ضبط تصویری داشته باشیم تا مخاطبانمان روزهای جمعه و یا روزهای دیگری که می‌خواهند در فضای مجازی آن را ببینند. ما روش‌مان را عوض نمی‌کنیم تنها با فضای و شرایط روز حرکت می‌کنیم. اکنون تاکید بسیاری بر توسعه فضای مجازی است تا مردم از رسانه‌ها در این حیطه بهره ببرند.

توکل با اشاره به تعدد رسانه‌ها عنوان کرد: ما قصد داریم از چهره‌های جوان بهره ببریم، نسل جوان مانند گذشته نیست. هنرمندان جوان عاملی برای ارائه موضوعات روز شد، البته به موضوعات قدیمی و سنتی هم به دلیل نوستالژی‌های خاص می‌پردازیم. اما تلاش ما بر آنست تا کارهایمان به روز و دور از فضای تکراری باشد.

همچنین مهران امامیه یکی از صداپیشگان قدیمی این برنامه گفت: تئاتر مادر هنرهاست. 28 سال از فعالیت‌های رادیویی من می گذرد و در این مدت یکی از مهمترین ملاک‌های انتخاب همکاران جدیدمان تئاتری بودن آنهاست. عملکرد افرادی که با این هنر آشنا هستند بسیار متفاوت است. این افتخار داشتم که 12 سال فعالیت صحنه‌ای داشته باشم نمایش‌هایی که گاهی نه ماه بر صحنه بودند و مخاطبان بسیاری داشتند. بزرگترین کلاس درس برای من همان نمایش‌ها بود.

او بیان کرد: این روزها دیگر رادیو با وجود رسانه‌های متعدد نمی تواند به راحتی مردم را تطمیع کند، چراکه می‌تواند به راحتی به تازه‌ترین و بهترین برنامه‌های طنز دسترسی داشته باشند. بنابراین می‌بایستی با بهره‌گیری از هنر تئاتر و دانش روز مخاطبان را به این سمت رادیو کشاند. بهره‌گیری از هنر نمایشی در این مسیر بسیار موثر است.

انتهای پیام/