سرویس تئا‌تر هنرآنلاین: نمایش "خسیس به روایت یک بازپرس" نوشته احسان زیورعالم و کارگردانی آناهیتا قرچه، ۲۰ فروردین ماه اجرای خود را در تماشاخانه استاد جمشید مشایخی (تئاتر مان) آغاز کرده است و تا ۶ اردیبهشت ماه در این تماشاخانه روی صحنه می‌رود.

آناهیتا قرچه کارگردان نمایش "خسیس به روایت یک بازپرس" در خصوص روند شکل‌گیری این نمایش به خبرنگار تئا‌تر هنرآنلاین گفت: من پیش‌تر نیز این متن را برای پایان نامه کار‌شناسی ارشد خود به اجرا درآورده بودم و چون با متن نمایش به دلیل علاقه‌ای که به مطالعه درخصوص روابط انسانی دارم ارتباط بسیارخوبی پیدا کردم نهایتا تصمیم گرفتم این متن را به اجرا درآورم اما بعد از این تصمیم به این نتیجه رسیدیم که باید یک سری تغییرات را در آن ایجاد کنیم که مقداری جهان شمول‌تر شود که این اتفاق به ایجاد شخصیت‌های جدید و یک سری تغییرات متنی انجامید اما تقریبا تم کار حفظ شده است و تنها یک سری موارد دیگر روی آن اضافه شد.

قرچه با تاکید براینکه تغییرات به وجود آمده در نمایش با همکاری نزدیک نویسنده این اثر صورت گرفته است، افزود: در طول تمرین با مشورت و همکاری نویسنده نمایشنامه مدام با یکدیگر صحبت می‌کردیم و به این نتیجه می‌رسیدیم که بخش‌هایی از متن را تغییر دهیم و یا اینکه چه تغییراتی ایجاد کنیم که بتوانیم منظور خود را به بهترین شکل به مخاطب منتقل کنیم و بعد هم یک سری فضاسازی‌ها در پروسه تمرین شکل گرفت.

این کارگردان جوان با این توضیح که جهان نمایش ما به جغرافیا و مکان خاصی وابسته نیست، درخصوص داستان این نمایش ادامه داد: نمایش ما اقتباسی از نمایشنامه "خسیس" اثر مولیر است اما سعی کردیم با بازی با زیر لایه‌های کار، تصویری معاصر و جهان شمول را از این نمایش ارائه دهیم و در حقیقت در این نمایش از جهان واقعی فاصله بگیریم.

او با بیان اینکه تم نمایش به سمت فانتزی بودن و پست مدرنیسم حرکت می‌کند، در خصوص شیوه اجرای نمایش نیز خاطرنشان کرد: "خسیس به روایت یک بازپرس" یک نمایش کمدی اما در حقیقت یک گروتسک است که قسمتی از آن به شکل موزیکال به اجرا درمی آید و در بخش‌هایی دیگر شاهد حضور عروسک‌ها روی صحنه هستیم که این عروسک‌ها به اوهام و فضای خیالی نمایش کمک می‌کنند و فضایی فانتزی و خیالی را به وجود می‌آورند. من در این نمایش از فاصله گذاری هم زیاد استفاده کردم به این دلیل که در مورد مطالعاتی پایان نامه من فاصله گذاری به عنوان یکی از شاخص‌های پست مدرن بود.

این هنرمند با اشاره به سختی گرفتن سالن برای اجرای نمایش‌ها، سالن‌های خصوصی را فرصتی دانست که فضاهای تئاتری را از حالت انحصاری خارج کرده‌اند و بیان کرد: تماشاخانه‌های خصوصی واقعا به کمک گروه‌های نمایشی آمدند اما با این وجود همیشه نکات منفی‌ هم در کنار نکات مثبت وجود دارد و فدا شدن کیفیت آثار به دلیل اهمیت درآمدزایی برای این سالن‌ها یکی از این نکات منفی است ضمن اینکه مشکل چند اجرای هم‌زمان در یک سالن را هم می‌توان یکی دیگر از سختی‌های اجرا در سالن‌های خصوصی برشمرد.

نمایش "خسیس به روایت یک بازپرس" به کارگردانی آناهیتا قرچه از ۲۰ فروردین ماه تا ۶ اردیبهشت ماه ساعت 18:30 در تماشاخانه استاد مشایخی (تئاتر مان) به اجرا درمی‌آید.

سعید راستی، خشایار قرچه، مسعود عزیزی، فرید عباس‌پور، محیا دهقانی، مریم هاشمی، فرهاد شفیع سلطانی، نسترن نظری و سعید موسوی از بازیگران این نمایش هستند.

انتهای پیام/