به گزارش سرویس بین‌الملل هنرآنلاین، استفاده از موسیقی در سینما صورت‌های متنوع و متعددی دارد اما در بیشتر موارد فیلمسازان از موسیقی در مقام تشدید کننده‌ تصویر و اتمسفر زمینه استفاده می‌کنند. بعضی از فیلمسازان هم روی موسیقی صرفا توصیفی اصرار دارند که در آن موسیقی همچون گونه‌ای معادل لفظ به لفظ تصویر به کار می‌رود.

بعضی فیلمسازان معتقدند موسیقی نباید خیلی خوب باشد تا مبادا از ارزش تصاویرشان بکاهد که البته این نظر، نظر سینماگران بزرگ درباره‌ موسیقی متن فیلم نیست. از دید کارگردانان صاحب‌نام، موسیقی نه تنها می‌تواند نقش مؤثری در ارایه‌ بهتر جهان‌بینی آنها از طریق یک فیلم داشته باشد، حتی گاه می‌تواند مثل منبع جداگانه و مستقلی از معنا استفاده شود و به همین دلیل هیچ ابایی ندارند که در آثارشان از موسیقی متن آهنگسازان بزرگ استفاده کنند.

5 فیلم ماندگار، 5 موسیقی فراموش نشدنی

در تاریخ سینما فیلم‌های بسیاری هستند که موسیقی هر کدام از آنها به نوبه خود دارای ارزش بالایی است و به راحتی نمی‌توان آنها را نادیده گرفت.

در همین راستا و با توجه به این اصلی که معتقد است؛ "اگر فیلمی به ‌یادماندنی ‌شود، بدون شک موسیقی آن نیز به همان اندازه در حافظه باقی خواهد ماند و شاید به‌عکس"، 5 موسیقی فیلم برتر تاریخ سینما را در ادامه برایتان معرفی می‌کنیم. (شما می‌توانید موسیقی این فیلم‌ها را از لینک آن دانلود کنید.)

جری گلد اسمیت - پاپیون

"پاپیون" فیلمی است محصول آمریکا که در سال ۱۹۷۳میلادی بر اساس رمانی واقعی از "هنری چاریر" با بازی "استیو مک کوئین" و "داستین هافمن" ساخته شد و در رشته بهترین موسیقی متن نامزد جایزه اسکار شد.

"هنری چاریر" یا "پاپیون" (استیو مک کوئین) فردی است که به اتهام قتل یک واسطه در دادگاهی در فرانسه محاکمه شده و برای گذراندن دوران محکومیت باید به گویان فرانسه برود ولی خود او منکر هرگونه دخالت در قتل است و مدعی است که برای او پاپوش درست کرده‌اند.

در طول مسیر وی با "لوئیس دگا" (داستین هافمن) آشنا می‌شود. دگا به دلیل جعل کردن اوراق قرضه ملی فرانسه برای دوران محکومیت راهی گویان است. دگا به طریقی مقدار زیادی پول را با خود حمل می‌کند و اکثر زندانیان همراه آنان این موضوع را می‌دانند. دگا ناچار می‌شود پیشنهاد پاپیون مبنی بر مراقبت از وی را بپذیرد و در مقابل هزینه فرار او را متقبل شود. این، سرآغاز آشنایی این دو است. در نهایت پس از سال‌ها تلاش و سه بار فرار نافرجام پاپیون موفق به فرار می‌شود ولی دگا با او نمی‌رود.

فیلم "پاپیون" یا "پروانه" سومین همکاری "جری گلداسمیت" با کارگردان این فیلم یعنی "فرانکلین جی شافنر" است که آهنگسازی و ساخت موسیقی متن آن را برعهده داشت.

موسیقی فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار برای بهترین موسیقی متن فیلم در سال۱۹۷۴میلادی شد و جزء یکی از برترین موسیقی‌ها در دنیای سینما به شمار می‌آید. موسیقی بسیار زیبایی که تجلی‌بخش معنای واقعی آزادی و رهایی در وجود هر انسانی است.

"جری گلداسمیت" در ۲۰ فوریه سال ۱۹۲۹میلادی در لس‌آنجلس به دنیا آمد، در سن 6 سالگی شروع به نواختن پیانو کرد. "جری" را همیشه با آهنگسازان بزرگ از جمله "جان ویلیامز"، "هنری مانچینی"، "هانس زیمر" و "انیو موریکونه" مقایسه کرده‌اند که البته کارهایشان هم بی‌شباهت به هم نیستند. "جری گلداسمیت" در روز ۲۱ ژوئیه سال ۲۰۰۴ میلادی در گذشت.

آهنگ فیلم "پاپیون" را از اینجا دانلود کنید

جان بری- جیمز باند

جیمز باند که بیشتر به ۰۰۷ ممعروف است، نام شخصیتی داستانی است که توسط "یان فلمینگ" در سال ۱۹۵۳میلادی خلق گردیده و در ۱۲رمان و ۲ داستان کوتاه حضور داشته است. این شخصیت همچنین در صنعت سینما طولانی‌ترین و پولسازترین شخصیت به زبان انگلیسی بوده است که تاکنون از روی آن فیلم ساخته‌اند. اولین فیلم ساخته شده از این شخصیت، فیلم دکتر نو در سال۱۹۶۲میلادی می‌باشد.

پس از مرگ فلمینگ در سال ۱۹۶۴میلادی، رمان‌های جیمز باند توسط اشخاص دیگری مانند "کینگسلی آمیس"، "جان گاردنر"، "ریموند بنسون" و "سباستین فالکز" نوشته شد. علاوه بر این "کریستوفر وود" دو فیلمنامه نوشت.

فیلم‌های "جیمز باند" در طی چند دهه گذشته دست‌آوردهای بی‌نظیری در عالم موسیقی داشته‌اند. "جان باری" موسیقی متن دوازده فیلم از ماجراهای "جیمزباند" را ساخته و به اسطوره‌ای بدل شده که در تکامل موسیقی فیلم نقش تاثیرگذاری بازی کرده است.

"جان باری"، آهنگساز بریتانیایی در "یورک" به دنیا آمده بود، کارش را هنگام خدمت سربازی با نوازندگی ترومپت در ارتش بریتانیا آغاز کرد و شهرتش را با راه اندازی گروه "جان بری سون" در اواخر دهه ۱۹۵۰ میلادی به دست آورد، گروهی که خود خواننده و نوازنده ترومپت آن بود و ترانه‌هایی در ژانر راک اند رول و پاپ اجرا می‌کرد.

"جان باری" بر اساس تم معروف موسیقی جیمز باند که "مانتی نورمن" آن را برای فیلم دکتر نو ساخته بود، برای یازده فیلم دیگر این مجموعه از جمله گلدفینگر و تو فقط دوبار زندگی می‌کنی موسیقی ساخت. او در طول پنج دهه فعالیت در زمینه موسیقی فیلم پنج اسکار برای بهترین موسیقی متن از جمله برای فیلم‌های "شیر در زمستان" و "با گرگ‌ها می‌رقصد" و یک جایزه بفتا به دست آورد.

"جان باری" در سال ۱۹۹۹میلادی برای فعالیتش در زمینه‌های مختلف موسیقی به نشانی سلطنتی دست یافت و سن ۷۷ ساالگی به علت سکته قلبی در نیویورک درگذشت.

آهنگ فیلم "جیمز باند" را از اینجا دانلود کنید

‌ نینو روتا - پدرخوانده

"پدرخوانده" (The Godfather) مشهورترین فیلم تاریخ سینما، به کارگردانی "فرانسیس فورد کاپولا" محصول سال ۱۹۷۲میلادی کمپانی پارامونت است که بر اساس رمانی به همین نام از "ماریو پوزو" که در سال ۱۹۶۹میلادی نوشته شده، ساخته شده‌ است. فیلمنامه این اثر حاصل همکاری مشترک "فرانسیس فورد کاپولا" و "ماریو پوزو" است.

ماجرای فیلم بین سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۵ اتفاق می‌افتد و داستان فیلم درباره خانواده مافیایی کورلئونه می‌باشد. در فیلم ستارگانی همچون "مارلون براندو"، "آل پاچینو"، "رابرت دووال"، "دایان کیتن" و "جیمز کان" نقش آفرینی می‌کنند.

"نینو روتا" زاده ۳ دسامبر۱۹۱۱میلادی، آهنگساز ایتالیایی که بیشتر به ‌خاطر آثارش در زمینهٔ موسیقی متن فیلم و به ‌خصوص همکاری‌هایش با "فدریکو فلینی" شناخته شده‌ است.

"نینو روتا" آفریننده تم معروف "پدر خوانده" ساخته "فرانسیس فورد کاپولا" و موسیقی دو فیلم از "فرانکو زفیرلی" که برمبنای آثار شکسپیر ساخته شدند، نیز هست.

این آهنگساز در عرصه موسیقی فیلم بسیار پرکار بود و از دهه 1930 تا سال 1979 بطور متوسط در هر سال موسیقی سه فیلم را نوشت. او به ویژه در دهه 1940 و1950 بسیار فعال بود و حتی سالی 10 موسیقی فیلم نیز نوشته است. رکورد او ساخت موسیقی 13 فیلم در سال 1954 میلادی است.

او طی سال‌های فعالیت‌اش برای بیش از ۱۵۰ فیلم آهنگ ساخت. "روتا" علاوه بر آهنگ‌سازی فیلم، ده اپرا، پنج باله و تعدادی آثار دیگر برای ارکستر و کُر نوشته‌است.

"روتا" برای موسیقی قسمت دوم "پدرخوانده" جایزه اسکار گرفت و برای موسیقی "پدرخوانده" نامزد اسکار بود. این آهنگساز برجسته در ۱۰ آوریل ۱۹۷۹میلادی درگذشت.

آهنگ فیلم "پدر خوانده" را از اینجا دانلود کنید

انیو موریکونه - خوب، بد، زشت

"خوب، بد، زشت" یکی از مشهورترین فیلم‌های وسترن اسپاگتی است که توسط "سرجیو لئونه" در سال ۱۹۶۶میلادی در ایتالیا ساخته شد. زبانی که بازیگران این فیلم به وسیله آن تکلم می‌کنند مخلوطی از ایتالیایی و انگلیسی است. این فیلم سومین و آخرین فیلم از سه گانه دلاری (Dollars trilogy) "سرجیو لئونه" ‌است.

خوب (کلینت ایستوود) و زشت (الی والاک) با هم کار می‌کنند و با شگرد خاصی به گول زدن کلانترهای مناطق مختلف و پول درآوردن از این راه می‌پردازند. بد (لی وان کلیف) آدمکشی حرفه‌ای است که به خاطر پول حاضر به انجام هر کاری است. این سه نفر در راه پیدا کردن گنجینه‌ای ۲۰۰هزار دلاری در مقابل هم قرار می‌گیرند.

ایده‌های فیلمنامه، فیلمبرداری و موسیقی مورد استفاده در فیلم "خوب، بد، زشت" بارها در فیلم‌ها یا آلبوم‌های موسیقی مختلف مورد استفاده قرار گرفته‌اند. به عنوان مثال ایده ترکیب قاتل خونسرد، مرد طماع و پلیس خوب در چندین فیلم از جمله فیلم "جایی برای پیرمردها نیست" ساخته برادران کوئن مورد استفاده قرار گرفته ‌است. از موسیقی متن فیلم نیز در فیلم‌های بسیاری از جمله "بیل را بکش" ساخته کوئنتین تارانتینو استفاده شده ‌است.

فیلم "خوب، بد، زشت" از آندسته فیلم‌هایی است که تمام المان‌های لازم برای ماندگار شدن را در خود اینکه یک فیلم تاریخی و ماندگار باشد را در درون خود به بهترین شکل ممکن دارداز آن دست فیلم‌هایی است که عوامل بسیاری در درون خود برای انکه یک فیلم برای عوامل زیادی دست به دست هم می‌دهند تا یک فیلم سینمایی را به یک شاهکار تاریخی تبدیل کنند. در اذهان بماند و حتی گذشت سال‌ها نیز وجود دارد که به طور معمول و در وهله اول بازیگری، کارگردانی، فیلمبرداری و... برای ماندگار شدن یک فیلم سینمایی عوامل زیادی در میان فیلم‌های ماندگار تاریخ سینما، حتی اگر کسانی باشند که به هر دلیل هنوز فیلم "خوب، بد، زشت" را ندیده باشند، پیدا کردن کسی که موسیقی متن فیلم وسترن "خوب، بد، زشت" اثر ماندگار "انیو موریکونه" را نشنیده باشد، کار بسیار سختی است.

"انیو موریکونه"، آهنگساز و موسیقیدان برجسته ایتالیایی، در روز دهم ماه نوامبر سال 1928میلادی در شهر رم به دنیا آمد. به طور حتم "انیو موریکونه" یکی از مشهورترین و پرکارترین سازندگان موسیقی فیلم در رادیو، تلویزیون و سینما است. شاید نتوان به درستی عنوان کرد ولی بیش از 400 موسیقی فیلم در دهه‌های گذشته در کارنامه حرفه‌ای او ضبط شده که از همه سبک‌ها در آن دیده می‌شود، اما عمده شهرت او به خاطر فیلم‌هایی با سبک وسترن اسپاگتی است.

در تمامی موفقیت‌های گوناگون حرف‌های "انیو موریکونه" دو ویژگی برجسته دیده می‌شود اول این‌که او سازنده بیش از 400 موسیقی فیلم با بهترین کارگردان‌ها و نویسندگان است دوم این‌که او هرگز برنده جایزه اسکار نشده است.

آهنگ فیلم "خوب، بد، زشت" را از اینجا دانلود کنید

لالو شیفرین - ماموریت غیر ممکن

"ماموریت غیرممکن" فیلمی جاسوسی محصول سال ۱۹۹۶میلادی به کارگردانی "برایان دی پالما" است. موسیقی متن ماموریت غیرممکن را "لالو شیفرین" آرژانتینی ساخته و "تام کروز"، "جان ویت" و "امانوئل بئار" در این فیلم بازی کردند.

"اتان هانت" (تام کروز) مامور شاخه غیر رسمی سازمان سیا است تیم آنها به رهبری "جیم فلپس" (جان ویت) به پراگ فرستاده می‌شود تا از نشت اطلاعات کمیته المپیک جلوگیری کند اما عملیات ناکام می‌ماند برای همین "اتان هانت" (تام کروز) باید به دنبال عامل نفوذی بگردد که عملیات را لو داده و....

"لالو شیفرین" یکی از آهنگسازان و رهبران موفق موسیقی فیلم هالیوود بیش از پنجاه سال است در این حرفه فعالیت می‌کند. ساخت موسیقی برای بیش از 100 فیلم سینمایی، مجموعه تلویزیونی و بازی‌های کامپیوتری از جمله سری "ساعت شلوغی"، "گناه اصلی"، "ماموریت غیرممکن"، "سیاره میمون‌ها"، "اژدها وارد می‌شود"و... حاصل تلاش‌های خستگی‌ناپذیر این هنرمند در عرصه موسیقی فیلم است.

"لالو شیفرین" در سال 1932میلادی در بوینوس‌آیرسِ آرژانتین به دنیا آمد. پدرش او را با موسیقی به‌ویژه ویولن آشنا کرد و تا مدت‌ها ساز اصلی او ویولن بود. پس از کسب موفقیت‌های اولیه در موسیقی، بورس تحصیلی از دانشگاه موسیقی پاریس را دریافت کرد و پس از مدت کوتاهی تحصیل در آن‌جا پیانو را به عنوان ساز اصلی خود انتخاب کرد و هنوز مدت زیادی از حضورش در دانشگاه نگذشته بود که خط‌‌ مشی موسیقایی خود را پیدا کرد که چیزی نبود جز موسیقی جاز!

او خیلی زود تبدیل به یک پیانیست مطرح در جاز شد و توانست خود را در یک دوئت در جشنواره‌ بین‌المللی جاز در سال1955میلادی معرفی کند. در این هنگام بود که توانست "دیزی گیلسپی" دیگر پیانیست مطرح جاز را ملاقات کند و پس از مدتی به حدی در موسیقی پیشرفت کرد که با گیلسپی شروع به همکاری کرد. کار اصلی "شیفرین" ساخت موسیقی به ‌ویژه برای فیلم بود.

او در سال 1958میلادی به آمریکا مهاجرت کرد و تقریباً بیش‌تر قطعات گیلسپی را او می‌ساخت و یا تنظیم می‌کرد، در سال 1959میلادی وارد تلویزیون لس‌آنجلس شد و در سال1960میلادی به عنوان بهترین آهنگساز فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی انتخاب شد. از زیباترین کارهای او که در نوع خود جزو بهترین تم‌های موسیقی گیلسپی نیز هستند، موسیقی متن فیلم‌های "مأموریت غیرممکن" و "ساعت شلوغی" است.

آهنگ فیلم "ماموریت غیرممکن" را از اینجا دانلود کنید