گروه ادبیات خبرگزاری هنرآنلاین - کتاب «نگاهی تازه به جنگ و صلح» نوشته‌ی محمدرضا سرشار، به نقد و بررسی شاهکار لئو تولستوی از آثار برتر ادبیات داستانی جهان می‌پردازد.

این اثر با نگاهی نقادانه و پژوهشی به رمان مشهور «جنگ و صلح» نوشته شده است. سرشار در این پژوهش، قصه، اشخاص داستان، ساختار، پیرنگ، نثر، پرداخت و درون‌مایه‌های این رمان را مورد بررسی قرار داده‌اند.

محمدرضا سرشار در دهه هفتاد، رمان «جنگ و صلح» تولستوی را در حلقه نقد حوزه هنری و دفتر ادبیات ایثار بنیاد جانبازان نقد می‌کرد که حاصل آن نقدها، یک کتاب 230 صفحه‌ای با نام «نگاهی تازه به جنگ و صلح» شد. او همچنین تصمیم گرفت رمان حجیم «جنگ و صلح» را که به زعم وی ارزشمند اما دارای بخش‌های زایدی است و لازم است برای خواننده امروزی منسجم‌تر و خوش‌خوان‌تر شود، تلخیص کند.

«نگاهی تازه به جنگ و صلح» با شمارگان 1250 نسخه و قیمت 160 هزار تومان در دسترس دوستداران ادبیات کلاسیک قرار دارد.رمان «جنگ و صلح» اثر جاودانه «لئو تولستوى» اوضاع تاریخى و اجتماعى روسیه را در سال‌هاى 1805 تا 1820 به تصویر مى‌کشد و یک فاصله زمانى پانزده ساله از زندگى قهرمانان خود را دربرمى‌گیرد. وقایع این رمان، بر بستر دو جنگ بزرگ بین روسیه‌تزارى به سرکردگى «تزار الکساندر» و دولت فرانسه به رهبرى«ناپلئون بناپارت» و یک دوره وقفه کوتاه بین این دو جنگ جریان‌دارد.