به گزارش گروه ادبیات خبرگزاری هنرآنلاین، مراسم رونمایی از ۴۲ عنوان کتاب حوزه دفاع مقدس و مقاومت، همزمان با ایام برگزاری کنگره ملی ۲۴ هزار شهید پایتخت و گرامیداشت سالروز شهادت شهید «حسن باقری» با حضور سردار حسن زاده فرمانده سپاه‌محمد‌رسول‌الله‌(ص)، سردار کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، گلعلی بابایی نویسنده دفاع مقدس، سردار بایرامی رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار  و جمعی از خانواده معزز شهدا و نویسندگان، دوشنبه 9 بهمن در باغ کتاب برگزار شد.

سردار کارگر در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع‌مقدس و مقاومت از دست اندرکاران برگزاری کنگره 24 هزار شهید پایتخت قدردانی کرد. همچنین وی اشاره کرد که برگزاری کنگره شهدای پایتخت، حال و هوای شهر را شهدایی کرده است. همچنین وی در بخشی دیگر از سخنانش به ساحت قدسی شهدای والا مقام شهر تهران ادای احترام کرد و اذعان نمود؛ مردم همه نقاط کشور در پیروزی‌های دفاع‌مقدس نقش داشتند.

IMG_20240130_125644_956

همچنین ایشان با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر انتقال درست علوم و مفاهیم دفاع‌مقدس به نسل جوان و نوجوان گفت: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس همواره آماده حمایت از هنرمندان و نویسندگان در راستای انتقال فرهنگ ناب دفاع‌مقدس است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در بخش پایانی سخنان خود ضمن قدردانی از گلعلی بابایی گفت: در دیدارهایی که در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی بودیم، معظم‌له دو مرتبه از قلم و نوشتار این برادر بزرگوار تعریف کردند.

در بخش دیگری از مراسم گلعلی بابایی نویسنده و محقق ادبیات ایثار، جهاد و شهادت، بیان کرد: این پنجمین مراسم رونمایی کتاب در تهران است که طی این کنگره برگزار می‌شود. همچنین وی اشاره کرد که در بین آثار رونمایی شده تنوع لازم وجود دارد و این آثار شهدای ارتش، ناجا و سپاه را شامل می‌شود. در ادامه این نویسنده دفاع‌مقدس اضافه کرد:  آنچه بعد از هر کنگره باقی می‌ماند آثاری است که آیندگان بتوانند از آنها استفاده کنند. امیدوارم این‌آثار باقیات‌الصالحات باشد و این راهی که برای کنگره آغاز شد با اجلاسیه پایان نیابد. همچنین این نهر جاری شده به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی برای زنده نگه داشتن یاد شهدا ادامه پیدا کند تا با توجه به تجربیات جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی، آبدیده شویم و برای آینده کشور برنامه‌ریزی کنیم. آنچه که از تحریف و فراموشی جلوگیری می‌کند همین مکتوبات است. آنچه که از کنگره ۲۴ هزار شهید پایتخت می‌ماند آثار مکتوب است که در قالب کتاب و فیلم و مستند به آیندگان می‌رسد. از اولین کنگره که در سال ۱۳۷۶ برگزار شد تاکنون، آثار متنوعی با موضوع شهدای اقشار مختلف جامعه منتشر شده است.

IMG_20240130_125615_059

توجه به کیفیت آثار تولید شده نکته حائز اهمیت دیگری بود که بابایی به آن اشاره کرد و گفت: در این کنگره کیفیت آثار بسیار حائز اهمیت بود. الحمدلله آثار تولید شده درخور توجه بوده و کیفیت را فدای کمیت نکردیم. این راهی که آغاز کردیم دنباله‌دار است و متوقف نمی‌شود.

در ادامه مراسم نیز مریم عرفانیان نویسنده کتاب «پای درختان زیتون»، ضمن خوانش بخشی از کتاب، توضیحاتی از این اثر ارائه کرد. در پایان هم از خانواده‌های شهدا و نویسندگان دفاع مقدس تقدیر شد.