به گزارش هنر آنلاین میلاد محمدی تهیه‌کننده مجموعه مستند «نشانی: بهارستان» در مورد مضمون این اثر گفت: این مستند، مروری دارد بر ادوار مختلف مجلس و رویداد‌ها و حاشیه‌های آن از زمان مشروطه تا به امروز؛ بدین ترتیب ۳۵ دوره مجلس قانون‌گذاری ایران در این برنامه مطرح می‌شود. هر کدام از دوره‌ها از اتفاقات و روند تشکیل مجالس تا دستاورد‌های آن دوره حتی رویکرد احزاب و تشکل‌های مجلس را به نمایش می‌گذارد. این برنامه شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۷ پخش می‌شود.

وی در مورد نام‌گذاری مجموعه مستند «نشانی: بهارستان» بیان کرد: این مجموعه تلاش دارد تا همه راه‌ها به بهارستان ختم می‌شود را موردبررسی قرار دهد و نتایج را هم بیان کند، چون بهارستان تمثیلی است از خانه ملت که دستاورد‌های آن بر جامعه بسیار اثرگذار است، بنابراین نام آن را بهارستان گذاشتیم و تاثیرات و اهمیت مجلس را به مردم معرفی کردیم.

محمدی به چالش‌های ساخت مجموعه مستند «نشانی: بهارستان» اشاره و بیان کرد: در زمان پژوهش دسترسی به منابع تحقیقاتی و مطالعاتی برای برخی از دوره‌ها مجلس سخت و کم یاب و در برخی مواقع دیگر به آسانی امکان‌پذیر بود. نکته دیگر اینکه گستردگی منابع پژوهشی باعث می‌شد تا زمان بسیار زیادی صرف مطالعه و جمع‌آوری اطلاعات شود. چون منابع پژوهشی از بین کتاب‌های تاریخی و مطبوعات حتی روزنامه‌های مجلس و گزارش مذاکراتی که به صورت روزانه ثبت می‌شد استخراج شده است، بنابراین شرایط ویژه‌ای برای پژوهش وجود داشت.

وی ادامه داد: گستره عظیمی اطلاعاتی که طی پژوهش‌ها جمع‌آوری‌شده بود، انتخاب را سخت می‌کرد، اما باید تاکید کنم، چالش دیگر عدم همکاری نهاد‌هایی بود که در مورد آنان کار می‌کردیم. جایی که با ما بسیار خوب همکاری کرد مجلس شورای ملی و کتابخانه همچنین مرکز اسناد مجلس بود، که اجازه تصویربرداری به ما داد بنابراین لوکیشن‌هایی را جایگزین کردیم.

این مستندساز در مورد حمایت‌های مالی از مجموعه مستند «نشانی: بهارستان» تأکید کرد: مستند ژانر کم بضاعتی نسبت به سار حوزه‌ها در رسانه ملی است. در نتیجه تامین مالی این اثر نیز دشوار بود. بااین‌حال شبکه افق تلاش خودش را کرد تا این مشکل را برطرف کند، اما، چون چارچوب‌های کلیشه‌ای سازمان صداوسیما و منابع مالی که در نظر گرفته بسیار کم هستند کاری از پیش نبرد و سرانجام با حداقل‌های مالی به تولید اثر پرداختیم.

محمدی تصریح کرد: امیدوارم که مخاطبان کار را ببینند اطمینان دارم حتی اگر چند دقیقه‌ای از این کار توسط مخاطبان دیده شود آن را دنبال می‌کنند. مجموعه مستند «نشانی: بهارستان» به خاطر نگاه بی‌طرفانه و کاملاً ژورنالیستی که در دوره‌های متعدد به مجلس اثری متفاوت و ارزنده را ارائه کرده است. احتمال اینکه مخاطب با آن همراه شده باشد بسیار بالا است.

وی به هدف ساخت مجموعه مستند «نشانی: بهارستان» اشاره و بیان کرد: سعی کردیم به مردم و مخاطبان نشان دهیم که مجلس‌هایی که تا به حال روی کار آمده‌اند با چه نماینده‌هایی در چه بزنگاه‌های مهم تاریخی چه تصمیماتی گرفته‌اند؟ و آیا نمایندگانی که در مجلس با مشارکت بالای مردمی وارد عرصه قانون‌گذاری شده‌اند! آیا توانستند در بزنگاه‌های سخت تاریخ ایران تصمیماتی ویژه خاص و تاثیرگذار بگیرند یا خیر؟ این نکته را یادآوری کردیم که هر روز می‌تواند آن لحظه سرنوشت‌ساز باشد و کسی که وارد مجلس می‌شود باید بهترین باشد. معیار‌های بهترین را مردم به‌خوبی می‌دانند.

محمدی همراهی رسانه ملی برای انعکاس مجموعه مستند «نشانی: بهارستان» را مطرح و افزود: شبکه افق همکاری بسیار خوبی با ما داشت و در بخش محتوا هیچ‌گونه محدودیتی برای ما قائل نشدند و دست ما را باز گذاشتند تا بتوانیم در مورد هر مسئله‌ای که می‌خواهیم به راحتی صحبت کنیم و این همراهی بسیار خوب بود. اگرچه شبکه مستند نیز به پخش این اثر پرداخته و قابل‌تقدیر است.

وی به ویژگی‌های مجموعه مستند «نشانی: بهارستان» اشاره و بیان کرد: این اثر در مقایسه با برنامه‌های همانند خود قابل توجه است، زیرا هیچ یک از مستند‌هایی که تا به حال پخش شده است، همه ادوار مجلس را یکجا موردبررسی قرار نداده است. دوران مشروطه یعنی از اولین مجلس شورای ملی تا به امروز ویژگی مهم این مستند محسوب می‌شود. سایر آثار تنها به دوره‌های خاصی پرداخته‌اند. در مجموعه مستند «نشانی: بهارستان» دستاورد‌های همه مجالس را مطرح شده و به صورتی جامع و با یک ساختار ثابت آن‌ها را موردبررسی قرار داده‌ایم. به اضافه تصاویر آرشیوی که قبلاً دیده نشده و بسیار کم دیده شده است.

وی اشاره‌ای به همکاری عوامل تولید داشت و افزود: محمدجواد رجب‌بیگی به عنوان کارگردان، مرتضی سیدی نژاد پژوهشگر و نویسنده، کاوه منصوری تدوینگر، اثر هستند همچنین مدیر تولید داود فروغی و موشن گرافیک بوده و یحیی فروغی، تصویربردار کاوه منصوری مجموعه مستند «نشانی: بهارستان» است.