سرویس تئاتر هنرآنلاین: "اتاق" نخستین نمایشنامه هارولد پینتر، نمایشنامه‌نویس انگلیسی است که نشان از شروع به کار یک نمایشنامه‌نویس متبحر و صاحب سبک داشت. پینتر که پیش از این بیشتر در زمینه بازیگری فعال بود به درخواست یکی از دوستانش این نمایشنامه را نوشت و پس از جلب توجه، تمام وقت و انرژی خود را معطوف به نوشتن کرد. "اتاق" نخستین‌ بار در ژوئن ۱۹۶۰ در کلوپ نمایشی هامپستید اجرا شد.

فاطمه علی‌حسینی کارگردان نمایش "اتاق"، در توضیح انتخاب این نمایشنامه به عنوان اولین تجربه حرفه‌ای کارگردانی خود، به هنرآنلاین، گفت: آثار هارولد پینتر پروژه مطالعاتیم در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس بود و از نظر من کاملترین اثر پینتر، نمایش "اتاق" است که آن را برای اجرای صحنه‌ای انتخاب کردم. این نمایش تا حدود 15 سال آثار او را تحت شعاع خود قرار داد، به طوری که از آن پس برخی از شخصیت‌های نمایش "اتاق" در دیگر نمایشنامه‌های این نویسنده به نوعی دیده می‌شدند و حضور داشتند.

این کارگردان جوان درخصوص شیوه اجرایی این نمایش، خاطر نشان کرد: این امکان وجود ندارد که آثار پینتر به شیوه رئال اجرا شود و من هم این قصد را ندارم. تا حدودی این اثر اکسپرسیونیسم است، اما به نظرم باید دیده شود و دیگران نظر بدهند. از آنجا که این نمایش پیچیده و فنی است، در صورتیکه به شیوه رئال روایت می‌‌شد بسیار سخت و زمان‌بر بود. سعی کرده‌ام این اثر را باز کرده و به گونه‌ای که با تماشاگر ارتباط برقرار کند به روی صحنه آورم.

او با اشاره به شاعرانگی پینتر در آثارش، عنوان کرد: نمایش "اتاق" را مجدد ترجمه کردم تا به وزن و قافیه درام شاعرانه این نویسنده برسم. حدود دو سال روی این نمایش تحقیق و مطالعه کردم و پروژه زمان‌بری بود. فکر کنم کسانی که پینتر را می‌شناسند و با آثارش آشنایی دارند، برایشان جالب باشد تا این نمایش را ببینند. از آنجا که نگاه متفاوتی به پینتر دارم شاید این نمایش ارزش تماشا داشته باشد. بازیگران خوبی شخصیت‌های این اثر را بازی می‌کنند که تک تک به نقش‌هایشان بسیار نزدیک هستند.

علی‌حسینی درباره انتخاب بازیگران این نمایش، اظهار داشت: از گذشته و از طریق همکاری در کارهای دیگر با بازیگرانم آشنایی داشتم و رفاقتی بین ما بود. آن‌ها در جریان بودند که مدت زیادی در ارتباط با آثار پینتر مطالعات و فعالیت‌های تئاتری داشته‌ام و این باعث شد که به من اعتماد کنند و در این نمایش بازی کنند.

در این نمایش که از 16 خرداد ماه، تنها به مدت 11 شب ساعت 21:15 در مجموعه تئاترشهر اجرا می‌شود، (به ترتیب ورود به صحنه) مرتضی اسماعیل کاشی، رؤیا میرعلمی، رحیم نوروزی، الهه شه پرست و فرشید ترابی نقش آفرینی می‌کنند.

دیگر عوامل نمایش "اتاق" عبارتند از: مدیر تولید، دستیار کارگردان و برنامه ریز: علی نصر، آهنگساز و طراح صدا: آرمین خیردان، طراح گریم: ماریا حاجیها، طراح صحنه و لباس: شیرین حسینی، طراح پوستر و بروشور: مهدی دوایی، مشاور رسانه‌اى و مدیر روابط عمومی: سارا حدادی (مکث)، فضای مجازی: امیر حسین فاضلی، عکاس: طیبه نصر اللهى.