سرویس تئاتر هنرآنلاین: نخستین بار بهرام بیضایی نویسنده نمایش "کارنامه بندار بیدخش"، آن را بهمن ماه سال 76 تا اردیبهشت ماه 77 در تالار چهارسوی مجموعه تئاترشهر، با بازی پرویز پورحسینی و مهدی هاشمی بر صحنه برد.

سپس این نمایش شهریور ماه ۱۳۷۷ در تماشاخانه روئر در مولهایم نیز اجرا شد. در این اثر نمایشی که اکنون به کارگردانی آرش اشاداد در تماشاخانه پایتخت، برای چندمین بار روی صحنه است، محسن افشانی، حمید عرب، ریحانه رضی، مهسا کلانى و امین جوادی ایفای نقش می‌کنند.

اشاداد در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره "کارنامه بندار بیدخش"، گفت: حدود 10 سال پیش "کارنامه بندار بیدخش" را با استاد بیضایی کار کردیم و چند جشنواره آن را به صحنه بردیم. طی این سال‌ها، در خصوص این اثر نمایشی تحقیق و کسب اطلاعات کردم و چند پرسوناژ به آن اضافه شد. این نمایش در چند جشنواره با بازیگران مختلف و شیوه‌های اجرایی گوناگون و دشوار به صحنه رفت و موفق به دریافت جوایز بسیاری شده است.

این کارگردان با اشاره به این موضوع که برخوانی "کارنامه بندار بیدخش" را تبدیل به نمایش صحنه‌ای با میزانسن و طراحی صحنه کرده‌، توضیح داد: در این اثر یک بازیگر در گِل ایفای نقش می‌کند و دیگری از حرکات سخت بدنی در بازی استفاده می‌کند. "کارنامه بندار بیدخش" در اجراهای گذشته خود، حدود 4500 مخاطب داشته است، اما به دلیل اینکه اجرای این دوره، مصادف با ماه مبارک رمضان و امتحانات دانش‌آموزان و دانشجویان شده، از استقبال تماشاگران رضایت ندارم.

او افزود: به دلایلی که تمایلی به عنوان آن ندارم، از اجرای این دوره نمایش، پشیمان هستم و احساس می‌کنم ضمن اینکه به استاد بیضایی توهین شده است، به اعتبار کاری خودم نیز لطمه وارد شده و از تفکراتم دور افتاده‌ام. مسئله دیگر اینکه، این اثر در اجرا دچار ممیزی‌هایی شده است که علت آن به وضوح برایم روشن نیست و فکر می‌کنم در صورتیکه توسط کارگردانان معروف به روی صحنه می‌رفت، چنین مسئله ای رخ نمی‌داد.

نمایش "کارنامه بندار بیدخش" تا دوم تیر ماه ساعت 17:30 در تماشاخانه پایتخت روی صحنه است. در خلاصه داستان نمایش آمده است: بندار جام جهان‌نما برای جم می‌سازد و جم، شاه ایران ویج، بندار را از ترس این‌که جامی دیگر برای دشمنانش نسازد، به زندان می‌اندازد.