سرویس استان‌های هنرآنلاین: همواره کمبود فضای اجرای آثار نمایشی از جمله دغدغه‌های اهالی تئاتر کشور بوده که با توجه به تعداد بالای فارغ‌التحصیلان این هنر به ویژه در سال‌های اخیر، مشکلی به مشکلات معمول اجرای یک اثر نمایشی اضافه کرده است. این مشکل در شهرستان‌ها که تا همین چند وقت پیش و قبل از اجرای طرح تئاتر شهر استانی، گاهی از یک سالن مناسب اجرا هم برخودار نبودند، همواره یکی از دلایل کوچ اهالی تئاتر به سمت پایتخت بوده است. از این رو بحث امروز تئاتر بستر و مکان اجرا است، سیاست جدیدی هم که در مرکز هنرهای نمایشی به ویژه در استان‌ها دنبال می‌شود، دقت کردن به امکانات سخت‌افزاری است.

بر همین اساس؛ برای جبران کمبود تالارهای نمایشی در سراسر کشور، از ابتدای سال 94 طرحی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصوب شد تا بر اساس آن چهارمیلیارد تومان برای تجهیز و آماده‌سازی تالارهای نمایشی استان‌ها اختصاص داده شود. طی تصمیمات و برنامه‌های در نظر گرفته شده این اتفاق امکانی بود تا با همراهی شهرداری و سایر سازمان‌ها برای ایجاد سالن‌ها و تجهیز آن‌ها در استان‌های مختلف فعالیت‌های لازم شکل بگیرد. وقتی یک مجتمع فرهنگی در یک شهر فعال شود، هم محل دائمی تئاتر ایجاد می‌شود و هم مخاطب دائمی. بدیهی است اقداماتی که در تئاتر استان‌ها در این خصوص در حال رخ دادن است یک شبه نیست، بلکه این اتفاق در چند استان به ثمر رسیده و روند اجرایی برخی دیگر نیز در استان‌ها در حال انجام است.

پلاتوسازی رویکرد جدید دولت در عرصه تئاتر

اگر نگاهی به اخبار مرکز هنرهای نمایشی و سایر استان‌ها در ماه‌های اخیر داشته باشیم، بیشترین اخباری که در حوزه تئاتر استانی منتشر شده است، خبرهایی در حوزه ساخت پلاتوهای نمایشی در استان‌های مختلف کشور است. در طی یک سال گذشته روند ساخت 24 پلاتوی نمایشی در هشت استان کرمان، خراسان رضوی، بوشهر، کردستان، فارس، هرمزگان، کرمانشاه و البرز منتشر شده است تا نشان دهنده این موضوع باشد که جهادی در زمینه توجه به زیرساخت‌های تئاتر در استان‌ها در حال اقدام است.

پلاتو نمایش از شمال ایران تا ساحل خلیج فارس

بر اساس تفاهم‌نامه تاسیس شش پلاتو نمایش که در سال 94 با حمایت استانداری استان کرمان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به امضا رسید؛ قرار بر این شد تا چهار پلاتوی نمایش در شهرهای رفسنجان، سیرجان، زرند، بم و دو پلاتو در شهر کرمان ساخته شود که در این میان تاکنون تنها تماشاخانه شهرستان زرند به مرحله بهره‌برداری رسیده است و 5 پلاتوی دیگر همچنان در حال ساخت هستند. علاوه بر این در دو سال اخیر سه پلاتو خصوصی با عناوین "موج نو"، "یادگاران صنعتی"  و "استاد علی کهن"  در کرمان به بهره‌برداری  رسیده و مشغول فعالیت هستند.  

اواخر فرودین‌ماه سال جاری نیز نخستین پردیس خصوصی تئاتر شرق کشور در مشهد شامل 2 سالن برای اجرای نمایش، پلاتو تمرین، کلاس آموزشی، استودیو ضبط صدا و موسیقی، کتابخانه تخصصی هنرهای نمایشی و مکان پذیرایی افتتاح شد.

همچنین از اواخر تابستان سال گذشته دو تماشاخانه "آفتاب" و"نگاه" در دو شهر استان بوشهر به بهره‌برداری رسیده است.

اوایل پاییز سال گذشته نیز تفاهم‌نامه‌ای برای ساخت، تجهیز و راه‌اندازی پنج پلاتو نمایشی در پنج شهر استان کردستان منعقد شد که اجرای این پروژه‌ها در شهرهای سنندج، سقز، مریوان، بیجار و قروه هنوز به اتمام  نرسیده است.

استان فارس اما جز معدود استان‌هایی است که با احداث یک تئاتر شهر و سه پلاتوی نمایش در مرکز استان طی دو سال اخیر، در خصوص تجهیز امکانات سخت‌افزاری تئاتر نسبت به سایر استان‌ها پیشتاز بوده است.

در استان هرمزگان نیز دو پلاتو تئاتر در حال ساخت است که به گفته اتابک نادری مدیر امور استان‌ها؛ حدود 90 درصد کار این پلاتوها انجام شده و قرار است در نیمه اول سال جاری به بهره‌برداری برسند.

در استان کرمانشاه اخیرا بر اساس توافقاتی که به صورت مشارکتی و با سرمایه‌گذاری شورای شهر و شهرداری صورت گرفته، شروع و تجهیز ساخت دو پلاتو برای انجمن تئاتر کرمانشاه و یک سالن روباز برای نمایش‌های محیطی در دستور کار قرار گرفته است.

استان البرز نیز با یک پلاتوی در حال  ساخت در شهرستان هشتگرد از جمله استان‌هایی است که پروژه ساخت و تجهیز امکانات سخت‌افزاری تئاتر را در دستور کار دارد؛ این درحالی است که چندی پیش داوود فتحعلی بیگی رئیس انجمن نمایش استان البرز نیز از پیگیری انجمن نمایش استان البرز جهت ساخت پلاتویی حرفه‌ای برای اجرای نمایش در این استان خبر داده است.     

تئاترشهر استان‌ها و عبور از تمرکزگرایی

اما اگر این طرح پلاتوسازی در عرصه تئاتر را در کنار  طرح تئاترشهر استان‌ها که از  سال‌های 91 ، 92 آغاز شد بگذاریم بهتر در خواهیم یافت که امروزه در سراسر کشور زیرساخت‌های اجرای نمایش ایجاد شده و دیگر نمی‌توان تنها تهران را به عنوان بهترین مکان اجرای تئاتر دانست. امروز شهرهایی همچون تبریز، مشهد، همدان، کرمانشاه، اصفهان، البرز، اراک و.... از یک تئاترشهر با امکانات نمایشی برخوردار هستند که نشان می‌دهد زیرساخت‌های نمایشی تقریبا در تمامی شهرهای کشور مهیاست و به طور قطع ایجاد زیرساخت‌های نمایشی می‌تواند در سال‌های آینده نوید ظهور چهره‌هایی جدید در عرصه هنرهای نمایشی را دهد.