سرویس تئاتر هنرآنلاین:  تئاتر و هنرهای نمایشی رسانه‌ای تاثیرگذار در انتقال پیام‌های ارزشی یک جامعه است. باید به این نکته توجه کرد که تماشای تئاتر، تاثیر عمیق و دراز مدتی در ذهن و تفکر مخاطب به همراه خواهد داشت. آنچه که باعث فرآیند ارتباطیِ منحصر به فرد در تئاتر است، حضور زنده مخاطب در هنگام اجراست. در یک ارتباط زنده، فرستنده منتظر بازخوردهایی از سمت گیرنده است و  مخاطب نیز نسبت به دریافت سیگنال‌هایی از صحنه واکنش نشان می‌دهد. بنابراین حضور مخاطب در این فرآیند، به این ارتباط معنا می‌بخشد.

 تئاتر شهر و سالروز آزادسازی خرمشهر

همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر سه نمایش خیابانی در محوطه مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود که می‌تواند فرصتی جذاب برای علاقمندان به تئاتر باشد.

نمایش "دوازده" به کارگردانی الهه پورجمشید، نمایش "آقا مجتبی" به کارگردانی مسعود محرابی و نمایش "به دنبال او" کاری از مجتبی دربندی از ساعت 19 در محوطه مجموعه تئاتر شهر به اجرا در می‌آیند. دو نمایش قبل از اذان مغرب و یک نمایش بعد از اذان مغرب میزبان مخاطبان خواهد بود.

اما در سالن‌های مجموعه تئاتر شهر نیز نمایش‌های مختلفی روی صحنه هستند که در روزهای آخر هفته اجراهای پایانی خود را پشت سر می‌گذارند. "محفل بی‌عاری" نمایشی به کارگردانی سیاوش بهادری‌راد است که تا روز جمعه 5 خردادماه در تالار سایه به روی صحنه است. در این نمایش که ساعت 20 اجرا می‌شود، عرفان ابراهیمى، الهه افشارى، الاهه بخشى، مجتبى رجبى، علیرضا ساوه درودى، مهرداد مصطفوى و پرهام یداللهى بازی می‌کنند.

"روح جهنمی" نوشته و کار بابک محمدی با بازی شکرخدا گودرزی نیز در همین تالار، روز جمعه 5 خرداد ماه اجرای آن به اتمام خواهد رسید. این نمایش تا ساعت 18 روی صحنه است.

نمایش "بی پدر" به کارگردانی سید محمد مساوات در تالار قشقایی نیز 5 خرداد ماه اجرای آن خاتمه می‌یابد. بازیگران این نمایش حسین منفرد، ابراهیم نائیج، علی حسین‌زاده، میلاد آریافر، علیرضا گلدهی و کوروش شاهونه هستند. این نمایش تا جمعه در ساعت های 17/30 و 20  اجرا خواهد شد.

"بوفالوی آمریکایی" که ازز ساعت 18 در پلاتوی اجرا تئاتر شهر روی صحنه می‌رود نیز روز جمعه 5 خرداد ماه از تئاترشهر خداحافظی خواهد کرد. سیامک زین‌الدینی کارگردان "بوفالوی آمریکایی" نوشته دیوید ممت است و یگانه رجبی، فرزاد آیتی، سیامک زین‌الدینی، احمد مطوری، اکرم سامانی و حسن همتی بازیگران این نمایش هستند. 

و اما نمایش "چِل گیس" که از 2 خرداد ماه ساعت 21 در تالار چهارسو اجرای آن آغاز شده، نوشته و کار حسین جمالی است. بهناز نادری، فربد فرهنگ، وحید نفر، مسیح کاظمی، یلدا عباسی، مجید رحمتی، آرش غلام آزاد بازیگران این نمایش هستند.

تماشاخانه ایرانشهر

تماشاخانه ایرانشهر نیز این روزها میزبان برخی از چهره‌های شاخته شده تئاتر کشور است. قطب‌الدین صادقی نمایش "مروارید" را که برگفته از تاریخ جهانگشای جوینی است، ساعت 19/30 در سالن ناظرزاده کرمانی مجموعه ایرانشهر به صحنه می‌برد. بازیگران این نمایش مانلی حسین‌پور، سروش طاهری، محمدرضا آزادفرد و شیما حکیم‌پور هستند.

مجید مظفری در همین سالن ساعت 20/30  "نماینده ملت" را به صحنه می برد. این نمایش که نوشته برانیسلاو نوشیچ است را سجاد افشاریان بازنویسی و اقتباس کرده است. در این کمدی سیاسی نیکی مظفری، سوسن پرور، مجید مظفری، وحید آقاپور، بهنام شرفی، سام کبودوند، محمد لقمانیان و صحرا جبل‌عاملی بازی می‌کنند.

بهزاد فراهانی نیز ساعت 19 نمایش "مطرب" را در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر در معرض دید علاقه‌مندان تئاتر قرار می‌دهد. در این نمایش که فضایی بومی دارد، شقایق فراهانی، سانیا سالاری، وحید دهشکار، مسعود رحیم‌پور، فهیمه رحیم‌نیا، ابوالفضل شاه‌کرم، حمید صفایی، علی طاهری، نگین ابدالی، زهرا روشن ضمیر، علی بی‌غم، بهزاد فراهانی، مهسا اقبالی، سیاوش خادم حسینی، حسن یارلو، انسی رمضانی، حمید یعقوبیان، ملیکا رضی، محمد آقا محمدی و عبداِله احسانی ایفای نقش می‌کنند.

بهاره رهنما نیز در حال اجرای نمایش "دیگری" در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر است. نویسنده این نمایش انزو کرمن است و شیوا اردویی و بهاره رهنما بازیگران این نمایش هستند. "دیگری" ساعت 21 به صحنه می‌رود.

تماشاخانه پالیز 

نمایش "ولپن" که در سالن شماره 2 این تماشاخانه، ساعت 18/15  به روی صحنه می‌رود، جمعه 5 خردادماه آخرین اجرای آن خواهد بود. این نمایش نوشته بن جانسون و  به کارگردانی مهدی کوشکی است، سجاد باقری، حسین برفی‌نژاد، ماهان خورشیدی، غزل شجاعی، امیرحسین طاهری، محمد طیب طاهر، صحرا فتحی، عرفان ناصری، آذین نظرى، میلاد نصرالهی، مجید نوروزی، میثم نوروزی و مهدی کوشکی در آن بازی می کنند.

نمایش "پپرونی برای دیکتاور" نیز آخرین روزهای اجرا را پشت سر می‌گذارد. این نمایش کمدی که تا 10 خرداد ماه ساعت 20/30 در سالن شماره 1 این تماشاخانه روی صحنه می رود، کار علی احمدی است. محسن کیایى، خسرو احمدى، نسیم ادبى، پژمان جمشیدى، على احمدى، سوگل قلاتیان و فریده سپاه‌منصور بازیگران این نمایش هستند.

"ضیافت پنالتی‌ها" با بازی امیر جعفری نیز در همین سالنِ تماشاخانه پالیز اجرا می‌شود. پوریا کاکاوند نویسنده، طراح و کارگردان این اثر است. این نمایش نیز تنها تا 10 خردادماه ساعت 19/15 میزبان تماشاگران خواهد بود.

رسول کاهانی در سالن شماره 2، ساعت 21:30 نمایش "زبان اصلی" را اجرا می‌کند. این اثر نمایشی با بازی  بهرنگ علوی، آزاده صمدی و سعید زارعی، تا 12 خرداد ماه بر صحنه خواهد بود.

تالار مولوی

تالار مولوی به عنوان مرکز تئاتر دانشگاهی شهر تهران این روزها میزبان دو نمایش است. نمایش "روزی می‌بایست می‌مرد" برداشتی آزاد از نمایشنامه مکبث ویلیام شکسپیر، به کارگردانی سیدرضا موسوی و دراماتورژی احسان زیور عالم ساعت 20/30 در تالار مولوی اجرا می‌شود. در این نمایش فریبا طالبی، ایرج تدین، تارا هجرت، نگار سلحشور، فاطمه سوهانی، نغمه گرجیان‌منش، سالار صمدیان، فهیمه قنبری، نیکی ابراهیم‌شاه، الناز معرفت‌خواه، مینا طبیجی و رضا موسوی به عنوان بازیگر حضور دارند.

"دشمن مردم" نوشته هنریک ایبسن را نیز سینا راستگو کارگردانی کرده است. در این نمایش که ساعت 18 در سالن بزرگ مولوی اجرا می شود، محمدرضا ایمانیان (مهمان از گروه گره)، زهرا بهروزمنش، محمد حبیبی، امیر شاه علی، وحید شیخی، والا و بردیا عادلی، شهریار فرد، محمد مسگری، مرضیه موسوی و منصور نصیری ایفای نقش کرده‌اند.

تماشاخانه باران 

در تماشاخانه باران نیز این هفته سه نمایش بر صحنه است. البته شنبه 6 خرداد ماه ساعت 21 اجراخوانی با عنوان "تجربه های اخیر" به نویسندگی امیررضا کوهستانی و کارگردانی سجاد داغستانی برگزار خواهدشد. در این اثر که به نفع کودکان مبتلا به بیماری ای بی است، صحرا اسدالهی، پاوان افسر، آیدا آب پرور، تبسم ارجمند، علیرضا حسن پور و سجاد بابایی نقش خوانی خواهند کرد.

نمایش "سماعی‌زاده" نوشته و کار رضا بهاروند در ساعت 19 در این سالن اجرا می‌شود. علی شادمان، باران وقار کاشانی، شیدا خلیق، احمد کاوری، تینو صالحی، فرانک کلانتر، سالار کریم‌خانی، مهدی زندیه و توران کیایی در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

همچنین در ساعت 21 سیدعلی هاشمی نمایش "پاره‌های ساده" نوشته مهدی میرمحمدی را اجرا می‌کند. نمایشی واقع‌گرا که به زندگی روزمره یک زن می‌پردازد. در این نمایش سیما تیرانداز، الهام شکیب، کاوه خداشناس، الناز شاهوردی، علی دستانپور، هاله گرجی، فرزانه سکوتی، رضا سخایی و شکوفه هاشمیان به عنوان بازیگر حضور دارند.

"دن کیشوت" نمایش دیگری است که با نگاهى به رمان دن کیشوت اثر میگل سروانتس و کارگردانی صحرا رمضانیان، ساعت 17 در تئاتر باران به روی صحنه است. بازیگرانی چون امیر اورعی، مهدخت مولایی و ایمان اصفهانى در این نمایش ایفای نقش می کنند و میلاد کی مرام حضور افتخاری در آن دارد.

 تالار حافظ، تئاتر مستقل و دیگران

امیر دژاکام همچنان  نمایش "صعود مقاومت‌پذیر آرتور و اویی" نوشته برتولت برشت را در تالار حافظ اجرا می‌کند. در این نمایش امیر کربلایی‌زاده، بهرام ابراهیمی، نرگس محمدی، حمید فلاحی، مرتضی آقاحسینی، تینو صالحی، سروش طاهری، ملیحه کیا، شهره رعایتی، حسین شهبازی، هدیه آزاده، مهرنوش دارا، ابوالفضل جمشیدی، حامد پور محمد، عارف عباسی، احسان ابوالقاسم، سمیه صباغی، بهار قاسمی و دانیال ابراهیمی به عنوان بازیگر حضور دارند.

تئاتر مستقل تهران این روزها میزبان دو اثر به نویسندگی و کارگردانی امیرضا کوهستانی است که آین آثار نمایشی پیش از این به روی صحنه رفته بودند.

نمایش اول با نام "در میان ابرها"، ساعت 19 با بازی محمد حسن معجونی، باران کوثری و شیوا فلاحی اجرا می‌شود. البته باران کوثری و شیوا فلاحی در یک نقش حضور خواهند شد و باران کوثری فقط ۱۰ شب نخست اجرا در نمایش خواهد بود.

دیگر نمایشی که از این کارگردان ساعت 21 در تئاتر مستقل تهران اجرا می‌شود نمایش "شنیدن" است. الهام کردا، مهین صدری، مونا احمدی و آیناز آذرهوش در این نمایش نقش آفرینی می‌کنند.

خانه نمایش نیز تا 5 خردادماه ساعت 20 میزبان "مجلس شب چراغ" نوشته و کار داوود معینی‌کیا است که حسین میرزائیان، مهدی رحیمی سده، سحر خداداده، عاطفه مقدسی، طناز عباسی، عاطفه ترابی، بروجردی و داوود معینی کیا بازیگران این نمایش هستند.

سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران نیز میزبان دو  نمایش است؛ ساعت 20/30 نمایش "وصیت نامه خانم سارا" نوشته نغمه ثمینی و کار زری اماد با بازی مرضیه صدرایی، شهرام مسعودی، زری اماد و ارسلان قاسمی اجرا می‌شود.

نمایش "رقص روی لیوان‌ها" به نویسندگی امیررضا کوهستانی و کارگردانی سیدجواد روشن نیز تا ساعت 18/30 در این تماشاخانه  روی صحنه می‌رود. بابک خدایی، حمیدرضا تسلیخ و فاطمه عطایی بازیگران آن نمایش هستند.

در تماشاخانه سرو نمایش "بزرگراه" نوشته و کار ابوالفضل حاجی علی خانی ساعت 19 اجرا می‌شود که در آن بازیگرانی چون صادق توکلی، علی گل‌زاده، بهمن روزبهانی، حسین پرستار، ناصر پژنگ، محمدرضا چاپاریان، خسرو امیری، جمال فوادیان، مجید علم بیگی، مریم عسگری، ابوالفضل حاجی علی خانی، شقایق فتحی، کتایون سبحانی، حامد ناوشکی، میلاد صیادی و زهرا احمدی حضور دارند.

نمایش "سرآشپز تقدیم می‌کند" به کارگردانی شهاب الدین حسین پور و دراماتورژی محمد امیر یاراحمدی، در تالار سنگلج ساعت 18/30 روی صحنه است. در این نمایش کمدی آرش فلاحت‌پیشه، مهدی فریضه، محمد صدیقی مهر و امیررضا میرآقا به عنوان بازیگر حضور دارند.