سرویس تئاتر هنرآنلاین: صحرا رمضانیان نویسنده و کارگردان نمایش "دن کیشوت"، پیش از این با کارگردانی مشترک با حامد امان‌پور قرایی در گروه "نیمکت" چندین تجربه اجرای عمومی و شرکت در جشنواره‌های مختلف را داشته است. اما این نمایش اولین اجرای مستقل او به عنوان کارگردان و به صورت اجرای عمومی در تهران تحت عنوان گروه هنری "مرمت"، به شمار می‌آید. هر چند که این هنرمند در زمینه نمایشنامه‌نویسی آثاری چون "مرگ کسب و کار من است" را در کارنامه کاری خود دارد.

او با اشاره به این موضوع که نمایش‌نامه "دن‌کیشوت" را با نگاهی به کاراکتر دن‌کیشوتِ میگل سروانتس نوشته شده، خاطر نشان کرد: این اثر بر اساس ایده‌ای از امیر اورعی، بازیگر نمایش شکل گرفته است. در این نمایش دن کیشوت سروانتس را در دنیای معاصر قرار دادیم و مابه ازای توهمات این کاراکتر در دنیای امروز، دنیای مجازی و توهم و مجاز حاصل از آن است. دن کیشوت این اثر، در دنیای مجازی گرفتار است و از افسردگی اینترنتی رنج می‌برد تا جایی که ارتباط با دنیای واقعی را از دست داده و گرفتار در توهمات خود مانده است.

این نمایشنامه‌نویس جوان ضمن بیان اینکه پرداختن به استفاده نامناسب از دنیای مجازی مدت‌ها دغدغه من بوده، عنوان کرد: فکر می‌کنم این مسئله به نوعی دغدغه همه ما و درد انسان معاصر، به خصوص در جغرافیای ماست.

رمضانیان درخصوص شیوه اجرایی نمایش "دن کیشوت" اینگونه توضیح داد: این شیوه تجربه تازه‌ای برایم بود. در خیلی از آثار نمایشی شاهد حضور تصویر به عنوان میزانسن هستیم، اما در این نمایش ماجرا کمی متفاوت است، زیرا تمام میزانسن‌های بازیگر روی صحنه به تصاویر و نورپردازی نمایش مربوط می‌شود و تصاویر و نورپردازی در این اجرا عناصری جدایی‌ناپذیر هستند. نورپردازی با ویدئو پروژکشن، بدون استفاده از هیچ منبع نوری دیگری که فکر می‌کنم برای اولین بار است اتفاق می‌افتد از نقاط قابل توجه اجرای ماست.

وی افزود: تصاویر و نورها هستند که کاراکتر را از موقعیتی به موقعیت دیگر هدایت می‌کنند و باعث تحرک او روی صحنه می‌شوند و اینکه دن کیشوت به ظاهر نمایشی تک پرسوناژ است اما بازیگران دیگر از طریق تصویر و صدا به دنیای دن کیشوت می‌آیند و با او ارتباط برقرار می‌کنند.کاراکترهایی که لحظاتی شیرین و گاها شاد را با او می‌سازند اما در پس زندگی و دیالوگ‌های هر کدام از آنها تراژدی‌ای تلخ وجود دارد که این مسئله باعث همذات‌پنداری شدید مخاطب با اثر می‌شود.

لازم به یادآوری است در این اثر نمایش که به تهیه‌کنندگی محمدرضا رسولی از 21 اردیبهشت‌ماه و با حضور افتخاری میلاد کی‌مرام در تئاتر باران به روی صحنه است، امیر اورعی، مهدخت مولایی و ایمان اصفهانى ایفای نقش می‌کنند.

شیرین آقاکاشى، مجتبى پیرزاده، آماندا موسوى، ایمان اصفهانى، فرزانه سلحشور، ساغر صباحى، پیمان منفرد و مهسا آبیز بازیگران صدای آن هستند.

دیگر عوامل "دن کیشوت" عبارتند از: مجرى طرح: محمدرضا رسولی، دستیار کارگردان: پیمان منفرد، پویا حقیقی، مدیر فیلمبرداری: علی اظهری، جلوه های ویژه ی تصویری: آیدین آریانژاد، مونتاژ و اجرای پلان های نوری: آبان صابری، جلوه های ویژه‌ی تصویر: آیدین آریایی نژاد، طراح پوستر و بروشور: وحید میثاقی، مدیر روابط عمومی: مریم رودبارانی، ساخت تیزر: محمدرضا رسولی، تدوین تیزر : روح ا... انصاری و عکاس: گلدیس نمازیان

این اثر نمایشی تا 11 تیرماه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت 17 در تئاتر باران به روی صحنه است.