سرویس تئاتر هنرآنلاین: این روزها آنچه در تئاتر ایران بیش از هر چیز دیگری دیده می‌شود تلاش هنرمندان تئاتر برای جذب مخاطب حداکثری است. این مهم از طریق در نظر گرفتن سلیقه عامه و جلب نظر اکثریت رخ می‌دهد به همین سبب نمایش‌های کمدی با حضور بازیگران مشهور سالن‌های تئاتر را پر تماشاگر کرده‌اند.

 

پالیز سالن ستاره‌ها

تماشاخانه پالیز این روزها میزبان چند نمایش مختلف و متنوع است. در اغلب این نمایش‌ها ستاره تئاتر و سینما و تلویزیون حضور دارند که به رونق این سالن کمک فراوانی کرده است. در ساعت 19:15 دقیقه در سالن شماره یک این تماشاخانه، نمایش تک شخصیتی "ضیافت پنالتی" با بازی امیر جعفری اجرا می‌شود. پوریا کاکاوند نویسنده، طراح و کارگردان این نمایش است.

در همین سالن نیز ساعت 20:30 نمایش "پپرونی برای دیکتاور" اجرا می‌شود. در این کمدی اقتباسی به کارگردانی علی احمدی بازیگرانی چون محسن کیایى، خسرو احمدى، نسیم ادبى، پژمان جمشیدى، على احمدى، سوگل قلاتیان و فریده سپاه‌منصور ایفای نقش می‌کنند. "پپرونی برای دیکتاتور" بر اساس فیلم "اسم" به کارگردانی الکساندر دولاپتولیر نوشته شده است.

اما در سالن شماره دو پالیز نیز نمایش "عروسی خون" نوشته فدریکو گارسیا لورکا به کارگردانی محمد ولیزادگان ساعت 20 اجرا می‌شود. این نمایشنامه مشهور نویسنده اسپانیایی را جابر رمضانی مورد بازخوانی قرار داده است و بازیگران که در آن به ایفای نقش می‌پردازند شامل مرضیه بدرقه، سارا رسول‌زاده، بانی پال شومون، احسان کریمی، عامر مسافر آستانه، دنیا نصر، مریم نورمحمدی و محمد ولیزادگان هستند.

در همین سالن ساعت 21:30 دقیقه رسول کاهانی نمایش "زبان اصلی" را اجرا می‌کند. در این اثر کمدی که لوح تقدیر بهترین بازیگر زن و مرد را از سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر از آن خود کرده است بهرنگ علوی، آزاده صمدی و سعید زارعی ایفای نقش می‌کنند.

اما نمایش "ولپن" که پیش از این در تماشاخانه ایرانشهر اجرا می‌شد از 21 اردیبهشت‌ماه اجرای خود را در ساعت 18 در تماشاخانه پالیز ادامه خواهد داد. در این نمایش که نوشته بن جانسون است و کارگردانی آن را مهدی کوشکی به عهده دارد، سجاد باقری، حسین برفی‌نژاد، ماهان خورشیدی، غزل شجاعی، امیرحسین طاهری، محمد طیب طاهر، صحرا فتحی، عرفان ناصری، آذین نظرى، میلاد نصرالهی، مجید نوروزی، میثم نوروزی و مهدی کوشکی به عنوان بازیگر حضور دارند.

باران و نمایش‌هایی با حضور جوانان پر مخاطب

در تماشاخانه باران نیز از این هفته 3 نمایش به صحنه رفته‌اند. در ساعت 17 نمایش "دن کیشوت" به صحنه می‌رود. در این اثر که برداشتی آزاد از اولین رمان تاریخ ادبیات یعنی "دن کیشوت" سروانتس است، امیر اورعی، با همراهی: مهدخت مولایی، ایمان اصفهانى، با حضور افتخاری: میلاد کی‌مرام به عنوان بازیگر حضور دارند.

 در ساعت 19 نمایش "سماعی‌زاده" نوشته و کار رضا بهاروند اجرا می‌گردد. علی شادمان، باران وقار کاشانی، شیدا خلیق، احمد کاوری، تینو صالحی، فرانک کلانتر، سالار کریم‌خانی، مهدی زندیه و توران کیایی در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

همچنین در ساعت 21 سید علی هاشمی نمایشنامه  "پاره‌های ساده" نوشته مهدی میرمحمدی را اجرا می‌کند. نمایشی واقع‌گرا که به زندگی روزمره یک زن می‌پردازد. در این نمایش سیما تیرانداز، الهام شکیب، کاوه خداشناس، الناز شاهوردی، علی دستانپور، هاله گرجی، فرزانه سکوتی، رضا سخایی و شکوفه هاشمیان به عنوان بازیگر حضور دارند.

 پیشکسوتان در ایرانشهر

در تماشاخانه ایرانشهر هم این روزها نمایش‌های جدیدی به صحنه آمده‌اند.

قطب‌الدین صادقی در ساعت 19:30 در سالن ناظرزاده کرمانی مجموعه ایرانشهر نمایش "مروارید" را به صحنه می‌برد. این نمایش که نوشته خود صادقی است از حضور مانلی حسین پور، سروش طاهری، محمدرضا آزادفرد و شیما حکیم‌پور به عنوان بازیگر بهره می‌برد.

اما در همین سالن ساعت 21:30 مجید مظفری اولین تجربه کارگردانی خود را در معرض دید علاقه‌مندان تئاتر قرار می‌دهد. نمایش "نماینده ملت" نوشته برانیسلاو نوشیچ است که سجاد افشاریان آن را بازنویسی و اقتباس کرده است. در نمایش مظفری که یک کمدی سیاسی است نیکی مظفری، سوسن پرور، مجید مظفری، وحید آقاپور، بهنام شرفی، سام کبودوند، محمد لقمانیان و صحرا جبل‌عاملی به عنوان بازیگر حضور دارند.

در سوی دیگر تماشاخانه ایرانشهر در سالن سمندریان بهاره رهنما نمایش "دیگری" را به صحنه برده است. نویسنده این نمایش انزو کرمن است و شیوا اردویی به همراه خود بهاره رهنما در این نمایش بازی می‌کنند. "دیگری" هر شب ساعت 21 به صحنه می‌رود.

تئاتر شهر جایگاه نمایش‌های جدی و حرفه‌ای

اما در تئاترشهر تهران نیز نمایش‌های متنوعی به صحنه می‌روند. حرفه‌ای‌ها در تئاتر شهر کنار جوانانی نوجو ترکیبی را ساخته‌اند که می‌توان در مرکز تئاتر ایران همه‌گونه نمایشی را دید. در سالن اصلی آرش دادگر با رویکردی پست مدرن و کاملاً متفاوت نمایشنامه "هملت" را به صحنه برده است در این نمایش که پیشتر در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفته بود این بار با چند بازیگر متفاوت به صحنه می‌رود. در این نمایش که متن آن را شهرام احمدزاده نوشته است مهران امام‌بخش، حسام منظور، بهروز کاظمی، عمار عاشوری، علیرضا آرا، امین طباطبایی، شبنم فرشادجو، پانته‌آ پناهی‌ها، مونا فرجاد و امیر رجبی به ایفای نقش می‌پردازند. "هملت" هر شب ساعت 19:30 به صحنه می‌رود.

همچنین در تالار چهارسوی تئاتر شهر ناصر حسینی‌مهر مترجم و پژوهش‌گر تئاتر نمایش "بوف کور" را به صحنه برده است. این نمایش نیز پیرو سبک و رویکردی که حسینی مهر در آثار پیشین خود اتخاذ کرده بود با حضور بازیگرانی جوان و نوجو به صحنه می‌رود و اثری برانگیزاننده از تلفیق دو داستان مهم ادبیات معاصر ایران است یعنی "بوف کور" و "سه قطره خون".

بازیگران این نمایش بابک قهرمانی، مژگان خالقی، نیره سادات میرزایی، شاهو رستمی، عزالدین توفیق، میثم دامن زه، مهشید کاظمی، وحید فریدی، رضا شهرآ، اسماعیل خزایی و مرتضی مظلومی هستند. این نمایش ساعت 20 اجرا می‌شود.

اما تالار سایه تئاترشهر میزبان نمایش "محفل بی‌عاری" است که ساعت 20 اجرا می‌شود. در این نمایش تجربی، عرفان ابراهیمى، الهه افشارى، الاهه بخشى، مجتبى رجبى، علیرضا ساوه درودى، مهرداد مصطفوى و پرهام یداللهى به ایفای نقش می‌پردازند.

اما در همین سالن نمایش "روح جهنمی" نوشته بابک محمدی با بازی شکرخدا گودرزی به صحنه رفته است. بابک محمدی خود درباره این نمایش می‌گوید: شخصیتی که سال‌ها پیش در "روح جهنمی" در روی صحنه به دنیا آمد، امروز به حقیقت پیوسته و تبدیل به یک قدرت جهانی خطرناک شده که همه سلاح‌های کشتارجمعی را در اختیار دارد و حاکمیت مطلق جهانی خودش را اعلام کرده است. شما در صورت هر نوع همذات‌پنداری با متن نگران نباشید زیرا کسی جز شما متوجه آن نخواهید شد. "روح جهنمی" هر روز ساعت 18 به صحنه می‌رود.

در سالن قشقایی تئاتر شهر محمد مساوات ساعت 20 نمایشی به نام "بی پدر" را به صحنه می‌برد. در این نمایش حسین منفرد، ابراهیم نائیج، علی حسین‌زاده، میلاد آریافر، علیرضا گلدهی، کوروش شاهونه بازی می‌کنند.

نمایش‌هایی همچنان پر فروش در تالار حافظ و تئاتر مستقل تهران

امیر دژاکام این روزها نمایشنامه "صعود مقاومت‌پذیر آرتور و اویی" را اجرا می‌کند که با استقبال خوبی هم روبرو شده است. در این نمایش امیر کربلایی‌زاده، بهرام ابراهیمی، نرگس محمدی، حمید فلاحی، مرتضی آقاحسینی، تینو صالحی، سروش طاهری، ملیحه کیا، شهره رعایتی، حسین شهبازی، هدیه آزاده، مهرنوش دارا، ابوالفضل جمشیدی، حامد پور محمد، عارف عباسی، احسان ابوالقاسم، سمیه صباغی، بهار قاسمی و دانیال ابراهیمی به عنوان بازیگر حضور دارند.

تئاتر مستقل تهران این روزها میزبان دو اثر است. یکی با مایه‌هایی اجتماعی و با رویکردی به مسئله مهاجرت، دیگری هم نمایشی تجربی با دکوری عظیم و عجیب که منجر به ایجاد موقعیت‌های اجرایی و میزانسن‌های جالبی شده است.

نمایش اولی که در تئاتر مستقل تهران به صحنه رفته است  نامش "تو با کدام باد می‌روی؟" است. اثری نوشته جمال هاشمی به کارگردانی کمال هاشمی. یک نمایش ایستا که بیشتر رنج پناهجویی را تصویر می‌کند، رنجی درونی که نمایش تلاش می‌کند بخشی از آن را به مخاطب نشان دهد. کاظم سیاحی، محمد عباسی، شیوا فلاحی، سونیا سنجری و حامد نجابت در این نمایش بازی می‌کنند.

دیگر نمایشی که در تئاتر مستقل تهران اجرا می‌شود یک برداشت آزاد از رومئو و ژولیت است. بازخوانی باقر سروش از این نمایش از یک سو و کارگردانی این نمایش که توسط هستی حسینی انجام شده است از سوی دیگر فضایی را در این نمایش پدید آورده است که جذاب و منحصر به فرد است هر چند که همواره اجرای چنین صحنه‌هایی که متکی بر ابزار مکانیکی است با چالش‌های ویژه‌ای روبروست. شهروز دل‌افکار، رامین سیاردشتی، تابا فجرک، نازآفرین کاظمی، علیرضا کی‌منش و فرزین محدث بازیگران این نمایش را تشکیل می‌دهند.

سالن‌های کوچک و اجراهای تازه

در خانه نمایش از ساعت 18:30 نمایش تک نفره "شال قرمز نارنجی زرد بنفش" نوشته و کار حسن جنت مکان اجرا می شود که امیر محمدی در آن ایفای نقش می‌کند.

در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران ساعت 18:30 نمایشنامه "رقص روی لیوان‌ها" نوشته امیررضا کوهستانی را سید جواد روشن با همراهی بازیگرانی چون بابک خدایی، حمیدرضا تسلیخ و فاطمه عطایی به صحنه می‌برد.

اما در همین سالن و در ساعت 20:30 زری اماد نمایشنامه "وصیت‌نامه خانم سارا" نوشته نغمه ثمینی را به صحنه می‌برد که در این نمایش مرضیه صدرایی، شهرام مسعودی، زری اماد و ارسلان قاسمی به عنوان بازیگر حضور دارند.

در تماشاخانه سرو نمایش "بزرگراه" نوشته و کار ابوالفضل حاجی علی خانی ساعت 19 اجرا می‌شود که در آن بازیگرانی چون صادق توکلی، علی گل‌زاده، بهمن روزبهانی، حسین پرستار، ناصر پژنگ، محمدرضا چاپاریان، خسرو امیری، جمال فوادیان، مجید علم بیگی، مریم عسگری، ابوالفضل حاجی علی خانی، شقایق فتحی، کتایون سبحانی، حامد ناوشکی، میلاد صیادی و زهرا احمدی به عنوان بازیگر حضور دارند.

نمایش "سرآشپز تقدیم می‌کند" هم به تازگی اجرا خود را در تماشاخانه سنگلج تهران شروع کرده است. در این کمدی تأمل‌برانگیز آرش فلاحت‌پیشه، مهدی فریضه، محمد صدیقی مهر، امیررضا میرآقا به عنوان بازیگر حضور دارند. متن این نمایش که نوشته رضا شفیعیان بوده است توسط محمدامیر یار احمدی بازنویسی و دراماتورژی شده است شهاب‌الدین حسین پور کارگردان آن است.