سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایشنامه "دشمن مردم" نوشته هنریک ایبسن به لحاظ مضمونی و ساختار یکی از متون محبوبی است که همواره مورد توجه کارگردانان است و فضای آن برای هر گروه اجرایی می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد. در تازه‌ترین تجربه اجرای این نمایش در ایران سینا راستگو کارگردان جوان تئاتر این متن را در تالار مولوی به صحنه خواهد برد. راستگو در خصوص دلایل انتخاب این متن در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: 2 سال پیش ما شروع به کار روی این متن کردیم. دلیلش هم این بود که با وجود اینکه این متن حدود 140 سال پیش نوشته شده اما همچنان با مسائل امروز جامعه ما و جهان بسیار مرتبط است و گویی که برای زمانه ما نوشته شده است.

راستگو در خصوص آنچه در این متن او را جذب کرده است خاطرنشان کرد: این متن مشکل دموکراسی را مطرح می‌کند، مشکلاتی در این شیوه حکومتی که همچنان در جهان وجود دارد و این متن از زاویه‌ای عمیق و مهم به آنها می‌پردازد.

این کارگردان جوان تئاتر در خصوص رویکرد خود به متن و تغییراتی که در این نمایشنامه ایجاد کرده است افزود: اگر می‌خواستیم متن را به طور کامل اجرا کنیم بیش از 2 ساعت می‌شد، لذا باید متن را کوتاه می‌کردیم تا در حوصله مخاطب امروز باشد، همچنین می‌خواستیم برخی کاراکترها را برجسته کنیم و همچنین نقش مردم را در خوانش خود و بازنویسی این متن بیشتر کنیم تا منتهی به یک فضای تازه و متفاوت شود، چرا که در این نمایشنامه به اندازه شخصیت‌های اصلی واکنش مردم به حقیقت اهمیت دارد.

راستگو همچنین در خصوص تغییرات متن گفت: البته ما 70 در صد در اجرا  به فضای متن وفادار بودیم، اما تلاش کردیم فرم اجرایی را کمی امروزی‌تر کنیم و با طراحی مدرن آن را به شیوه‌ای که با مسائل امروز ارتباط بیشتری پیداکند، به صحنه ببریم.

سینا راستگو که از آخرین شاگردان حمید سمندریان بوده است، دوره کارگردانی را در کلاس‌های کیومرث مرادی گذرانده است. "دشمن مردم" در جشنواره هنرهای نمایشی باران هم شرکت کرده بود که مورد توجه قرار گرفت و جوایز زیادی را  از آن خود کرد.

نمایش دشمن مردم از 25 اردیبهشت تا 20 خرداد در تالار مولوی اجرا می‌شود، در این نمایش بازیگرانی چون محمدرضا ایمانیان، زهرا بهروزمنش، محمد حبیبی، امیر شاه علی، وحید شیخی، والا و بردیا عادلی، شهریار فرد، محمد مسگری، مرضیه موسوی و منصور نصیری به ایفای نقش می پردازند.