سرویس تئاتر هنرآنلاین: سرانجام جدول نهایی جشنواره تئاتر دانشگاهی از سوی دبیرخانه این جشنواره اعلام شد. در این جدول، علاوه بر آثار داخلی، نمایش هایی  از آلمان و لهستان نیز حضور دارند.

قابل حدس است که این تأخیر در اعلام برنامه جشنواره، طبق صحبت های دبیر جشنواره مهدی گمار به کمبود و مشکلات زمانی در تخصیص بودجه و همزمانی این جشنواره با تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بر می گردد که موجب برخی جابجایی ها و تغییرات در سالنهای اجرای جشنواره و همچنین کارگاه های آموزشی آن شده است.

گمار در نشست خبری جشنواره تئاتر دانشگاهی گفت: دبیرخانه جشنواره تئاتر دانشگاهی سال ۹۵ در انتهای سال مالی شکل گرفت و فعالیت اش هم در ابتدای سال مالی بود از این رو وزارت علوم نمی توانست بودجه ها را تزریق کند و این روند یک فاجعه بود. ما با تنخواهی ناچیز جشنواره را تا به این لحظه رسانده ایم و امیدواریم وزارت علوم در پرداخت بودجه و کمک هزینه ها تعجیل کند.

همچنین از مهمترین رخدادهای جشنواره امسال حذف سالنهای دانشگاه تهران از لیست اجراهاست ، گمار درباره چرایی حذف سالن های دانشگاه تهران از میزبانی آثار بخش صحنه ای جشنواره بیستم، گفت: دانشگاه تهران در بخش انتخابات ریاست جمهوری حساسیت هایی دارد که باعث شد سالن های این دانشگاه فقط برای برگزاری کارگاه های آموزشی اختصاص پیدا کند. هیأت انتخاب جشنواره نیز پیشنهاد داده بودند که علاوه بر آثار راه یافته به بخش صحنه ای جشنواره، ۱۴ اثر دیگر نیز در بخش غیر رقابتی حضور پیدا کنند. ما از این پیشنهاد استقبال کردیم زیرا این جشنواره را یک فرصت می بینیم و نه یک رقابت. ولی به دلیل کمبود سالن و بودجه، متأسفانه این امر میسر نشد. اما از سوی دیگر ورود بنیاد رودکی و اختصاص یافتن تالار حافظ در کنار سالن ها تالار مولوی و خانه هنرمندان ایران توانست فقدان سالنهای دانشگاه تهران جبران کند.

با این حساب جشنواره تئاتر دانشگاهی که همواره جریان ساز بوده و یکی از جشنواره های مورد توجه تئاتر ایران و فضای علمی کشور در حوزه هنر محسوب می شود امسال هم به مانند سالهای گذشته با محدودیت ها و مشکلاتی همراه است، با این وجود حضور نمایشهای تجربی با رویکردهای متفاوت،اقتباس های جذاب از ادبیات نمایشی و داستانی جهان و همچنین افزوده شدن اجراهای غیر رقابتی حضور اجراهایی از کشورهای خارجی خاصه آن اجراهایی که مانند نمایش "صفحه طلایی" به کارگردانی ترسا هافمن توسط دانشجویان غیر ایرانی اجرا می شود فرصتی مناسب هم برای رویارویی با تجربه های تازه است و هم محملی برای برآورد چشم انداز تئاتر ایران. بدیهی است که ایجاد امکان های بهتر و گستردگی چتر تئاتر دانشگاهی خدمتی است به آینده تئاتر ایران.

بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران با دبیری مهدی گمار، از ۱۵ تا ۲۳ اردیبهشت ماه در تهران برگزار می شود.

جشنواره تئاتر دانشگاهی-1