سرویس تئاتر هنرآنلاین: از مهمترین گونه‌های تئاتر در همه جای دنیا تئاتر کودکان است. تئاتری که هم با طیف مهمی از جامعه یعنی خانواده‌ها ارتباط برقرار می‌کند و به طور طبیعی نتایج تربیتی و فرهنگی بسیار مهم و خوبی برای کودکان و نوجوانان دارد.

عقل صورتی و موش‌هایی عروسکی

این روزها نمایش "عقل صورتی" به کارگردانی مهدی فرشیدی سپهر در سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پارک لاله اجرا می‌شود. نمایشی با فضایی شاد و صمیمی که هم خیال‌انگیز است، هم آموزشی، هم سرگرم‌کننده و قصه‌گو. در این نمایش سعید ابک، مهرداد باقری، شراره طیار، فهیمه باروتچی، مریم علوی، الهام ایروانی، امیرحسین انصافی، میلاد محمدی، هانا صراف، محمدرضا اصغری، آبتین دابا، ایلیا فرمانی، محمدحسین موسوی، ونوس شمس و مریم منصوری به عنوان بازیگر حضور دارند. این اجرا  در مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در پارک لاله ساعت 17:30 روی صحنه می‌رود.

اما نمایش کودک این روزها در نقطه‌ای دیگر نیز با مخاطب فراوان روبرو است. "موش تا موش" کار رامین کهن، نمایشی گرم و شورانگیز است که با استقبال زیاد خانواده‌ها و کودکان روبرو شده و ضمن حضور انواع و شیوه‌های متفاوت تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی موفق می‌شود با بزرگ‌ترها هم ارتباط خوبی برقرار کند. "موش تا موش" که ساعت 20 در تالار هنر اجرا می‌شود از حضور صداپیشگانی همچون مرضیه برومند، هنگامه مفید، الکا هدایت، امیررضا میرآقا، محمدرضا مالکی و رامین کهن عروسک‌گردانی چون سعید ابک، پرستو آریاکیا، الهام ایروانی، علی باروتی، فاطمه پورهاشمی، هانی حسینی، حمیدرضا گودرزی، متین گودرزی و مرضیه نادری بهره می‌برد.

نمایشی تازه در تئاتر شهر،بازگشت شکرخدا به بازیگری

اما در تئاترشهر تهران نیز نمایش‌های متنوعی به صحنه می‌روند. حرفه‌ای‌ها در تئاتر شهر کنار جوانانی نوجو ترکیبی را ساخته‌اند که می‌توان در مرکز تئاتر ایران همه‌گونه نمایشی را دید. در سالن اصلی آرش دادگر با رویکردی پست مدرن و کاملاً متفاوت نمایشنامه "هملت" را به صحنه برده است در این نمایش که پیشتر در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفته بود این بار با چند بازیگر متفاوت به صحنه می‌رود. در این نمایش که متن آن را شهرام احمدزاده نوشته است مهران امام‌بخش، حسام منظور، بهروز کاظمی، عمار عاشوری، علیرضا آرا، امین طباطبایی، شبنم فرشادجو، پانته‌آ پناهی‌ها، مونا فرجاد و امیر رجبی به ایفای نقش می‌پردازند. "هملت" هر شب ساعت 19:30 به صحنه می‌رود.

همچنین در تالار چهارسوی تئاتر شهر ناصر حسینی‌مهر مترجم و پژوهش‌گر تئاتر نمایش "بوف کور" را به صحنه برده است. این نمایش نیز پیرو سبک و رویکردی که حسینی مهر در آثار پیشین خود اتخاذ کرده بود با حضور بازیگرانی جوان و نوجو به صحنه می‌رود و اثری برانگیزاننده از تلفیق دو داستان مهم ادبیات معاصر ایران است یعنی "بوف کور" و "سه قطره خون".

بازیگران این نمایش بابک قهرمانی، مژگان خالقی، نیره سادات میرزایی، شاهو رستمی، عزالدین توفیق، میثم دامن زه، مهشید کاظمی، وحید فریدی، رضا شهرآ، اسماعیل خزایی و مرتضی مظلومی هستند. این نمایش ساعت 20 اجرا می‌شود.

اما تالار سایه تئاترشهر میزبان نمایش "محفل بی‌عاری" است که ساعت 20 اجرا می‌شود. در این نمایش تجربی، عرفان ابراهیمى، الهه افشارى، الاهه بخشى، مجتبى رجبى، علیرضا ساوه درودى، مهرداد مصطفوى و پرهام یداللهى به ایفای نقش می‌پردازند.

اما در همین سالن از 11 اردیبهشت نمایش "روح جهنمی" نوشته بابک محمدی با بازی شکرخدا گودرزی به صحنه رفته است. بابک محمدی خود درباره این نمایش می‌گوید: شخصیتی که سال‌ها پیش در "روح جهنمی" در روی صحنه به دنیا آمد، امروز به حقیقت پیوسته و تبدیل به یک قدرت جهانی خطرناک شده که همه سلاح‌های کشتارجمعی را در اختیار دارد و حاکمیت مطلق جهانی خودش را اعلام کرده است. شما در صورت هر نوع همذات‌پنداری با متن نگران نباشید زیرا کسی جز شما متوجه آن نخواهید شد. "روح جهنمی" هر روز ساعت 18 به صحنه می رود.

در سالن قشقایی تئاتر شهر محمد مساوات ساعت 20 نمایشی به نام "بی پدر" را به صحنه می‌برد. در این نمایش حسین منفرد، ابراهیم نائیج، علی حسین‌زاده، میلاد آریافر، علیرضا گلدهی، کوروش شاهونه بازی می‌کنند.

همچنین در پلاتو اجرای تئاتر شهر "برلین" را آرین رضایی در سبک تئاتر شورایی به صحنه برده است. متن این نمایش را محمد یعقوبی و بهار کاتوزی به رشته تحریر در آورده‌اند و رؤیا دعوتی و محمدهادی عطایی در آن بازی می‌کنند. "برلین" هر روز ساعت 18:30 اجرا می‌شود و در روزهای پایان هفته ساعت 17 هم به صحنه می‌رود.

ایرانشهر و اجراهای پایانی نمایش‌ها

تماشاخانه ایرانشهر در حالی با برخی از نمایش‌های خود به زودی خداحافظی خواهد کرد که هنوز مخاطبان زیادی به دیدن آنها می‌روند.

نمایش "و چند داستان دیگر" به کارگردانی پیام لاریان ساعت 18:30 به صحنه می‌رود. این نمایش که از چند اپیزود کوتاه شکل گرفته است از حضور بازیگرانی چون مهدی حسینی‌نیا، حمید رحیمی (داستان اول)، معصومه کریمی، مجتبی فلاحی (داستان دوم)، سینا کرمی، افشین زمانی، الهه شه‌پرست (داستان سوم)، سجاد تابش، کیوان ساکت‌اف (داستان چهارم)، عامر مسافر آستانه، ملودی آرام‌نیا، مریم نقیبی (داستان پنجم) بهره می‌برد.

اما دیگر نمایش سالن استاد سمندریان کار تازه جلال تهرانی است که اقتباسی است از فیلمنامه درخشان اینگمار برگمان "سونات پاییزی". در این نمایش گلچهره سجادیه و بهاره رهنما بازی می‌کنند.

در دیگر سوی تماشاخانه ایرانشهر در سالن استاد ناظرزاده کرمانی نمایش "ولپن" ساعت 19:15 دقیقه به صحنه می‌رود. "ولپن" که سال‌ها پیش هم توسط مهدی کوشکی در کارگاه نمایش تئاترشهر به صحنه رفته بود با بازیگرانی تازه این بار در سالنی با حال و هوای تماماً متفاوت اجرا می‌شود. در این نمایش سجاد باقری، حسین برفی‌نژاد، ماهان خورشیدی، غزل شجاعی، امیرحسین طاهری، محمد طیب طاهر، صحرا فتحی، عرفان ناصری، آذین نظرى، میلاد نصرالهی، مجید نوروزی، میثم نوروزی و مهدی کوشکی به ایفای نقش می‌پردازند.

همچنین کاوه مهدوی در همین سالن ساعت 21 نمایش "آوازهای سر شام" را اجرا می‌کند که در آن علیرضا مهران، فرامرز قلیج‌خانی، غزاله جزایری، رستا رضوی، امین وحیدی‌پور، سینا نصرالهی، شِیماء ملکیان، جعفر کرمانی و سعید رحیمی به عنوان بازیگر حضور دارند.

در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران نیز این روزها سه نمایش به صحنه می‌رود. نمایش اول کاری است از غزل شجاعی با بازی خود او و آذین نظری که ساعت 18 به صحنه می‌رود. متن این نمایش را که واگویه‌ای زنانه است خود شجاعی با عنوان "من توی آیینه" نوشته است. دیگر نمایش کار جدید سعید داخ است که دو متن "زیبای بی‌اعتنا" نوشته ژان کوکتو و "شماره عوضیه" لوسیل فلچر در آن اجرا می‌شود در این نمایش گیلدا حمیدی، بهار نوحیان، امیر رئیسیان به عنوان بازیگر حضور دارند. اما آخرین اجرای سالن استاد انتظامی با نام "و خداوند هایم فراموش کرده است" کاری است از هامون سیدی که نوشته هومن سیدی را به صحنه برده است و بازیگرانی چون کیارش اردشیرپور، مرجان اتفاقیان، معین شاهچراغی، سوگل خلیق و وحید منافی در آن حضور دارند. "و خداوند هایم را فراموش کرده است" ساعت 21:30 اجرا می‌رود.

صحنه‌های شلوغ شهر

تماشاخانه‌های خصوصی روز به روز رقابتی داغ‌تر و گاه بی‌رحم‌تری را در تئاتر ایران سبب می‌شوند. این روزها جوان و پیشکسوت، هنرمند محافظه‌کار و پیشرو سعی می‌کنند در سالن‌های خصوصی با هم رقابت کنند و مخاطب بیشتری را جذب اجراهای خود کنند. در تماشاخانه پالیز نمایش "آخرین نامه" به کارگردانی مهرداد کوروش‌نیا ساعت 17:30 اجرا می‌شود. در این نمایش نوید محمدزاده، میثم نوروزی و پوریا رحیمی سام بازی می‌کنند. نمایش "خدای کشتار" نوشته یاسمینا رضا به کارگردانی علی سرابی نیز در همین تماشاخانه و در دو نوبت و در ساعات 20 و 22 اجرا می‌شود. در این نمایش نوید محمدزاده، مارال بنی آدم، ستاره پسیانی و علی سرابی بازی می‌کنند. اما دیگر اجرا تماشاخانه پالیز نمایش" پپرونی برای دیکتاتورها" به کارگردانی علی احمدی است در این نمایش که ساعت 20:30 دقیقه اجرا می‌رود محسن کیایى، خسرو احمدى، نسیم ادبى، پژمان جمشیدى، على احمدى، سوگل قلاتیان و فریده سپاه‌منصور به ایفای نقش می‌پردازند.

در تماشاخانه باران این روزها چند نمایش خارجی به صحنه می‌روند. نمایش "ساکورا" از ژاپن به کارگردانی کئین یوشیمورا ساعت 19 اجرا می‌شود، نمایش "عاج معلق" به کارگردانی پینودی بودو در ساعت 21 به صحنه می رود.

نمایش "بیلی کین کید خوب، بیلی کین کید بد" در عمارت روبرو ساعت 20:30 به صحنه می‌رود. این نمایش که اثری اقتباسی از کمیک استریپ اسپاون نوشته تاد مک فارلن است را محمدحسین معارف کارگردانی کرده است و ندا جبرائیلی، آوا درویشی و نوید فیاض در آن به عنوان بازیگر حضور دارند.

در تماشاخانه سه‌نقطه نمایش "رزمایش شاید عاشقانه" به کارگردانی کامبیز نیک‌آمیز اجرا می‌شود و بازیگرانی چون على پیله‌ور، فاطمه روشنى، مهران محمدى، سوگل نواب‌صفوى، مهدى راستى، مریم بابایى، پریسا سلمانى و کامبیز نیک‌آمیز در آن حضور دارند.

در تماشاخانه استاد مشایخی ساعت 17:15 نمایش "کسی جرج را نشناخت" اجرا می‌رود و ساعت 19 نمایش "اگه میشه گوش کنید" به کارگردانی ارسلان محمد اجرا می‌شود.

نمایش "سایه بر آب" به کارگردانی فهیمه عابدینی در فرهنگسرای ارسباران در ساعت 19 اجرا می‌شود. در این نمایش عروسکی که بر اساس نمایشنامه‌ "پلئاس و ملیزاند" نوشته موریس مترلینگ اجرا می‌شود، فهیمه عابدینی و صادق صادقی‌پور به عنوان عروسک‌گردان حضور دارند.

در تالار سنگلج نیز همچنان نمایش "خواستگاری" به کارگردانی عظیم موسوی ساعت 19:30 با بازی بهروز آزاد پرتو، نیوشا سردشتی، مرجان رضایی، عطیه دلاور، آذین فولادوند، مریم محقق، مهین هنردوست به صحنه می‌رود.

تئاتر در تماشاخانه های پر تماشاگر

 آرش عباسی نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر که بیشتر به واسطه نگارش نمایشنامه‌های رئالیستی و اجتماعی شناخته می‌شود در نمایش "نویسنده مرده است" موفق شده تا یک اثر دراماتیک جذاب و با تحولات و غافلگیری‌های متعدد را به صحنه ببرد و بازتولید و باز اجرای این نمایش نیز در سال‌های اخیر گواه همین مهم است. در این نمایش که این روزها در تالار حافظ ساعت 19 به صحنه می‌رود لادن مستوفی در کنار خود آرش عباسی به ایفای نقش می‌پردازند.

در سوی دیگر امیر دژاکام این روزها نمایشنامه "صعود مقاومت‌پذیر آرتور و اویی" را اجرا می‌کند که با استقبال خوبی هم روبرو شده است. در این نمایش امیر کربلایی‌زاده، بهرام ابراهیمی، نرگس محمدی، حمید فلاحی، مرتضی آقاحسینی، تینو صالحی، سروش طاهری، ملیحه کیا، شهره رعایتی، حسین شهبازی، هدیه آزاده، مهرنوش دارا، ابوالفضل جمشیدی، حامد پور محمد، عارف عباسی، احسان ابوالقاسم، سمیه صباغی، بهار قاسمی و دانیال ابراهیمی به عنوان بازیگر حضور دارند.

تئاتر مستقل تهران این روزها میزبان دو اثر است. یکی با مایه‌هایی اجتماعی و با رویکردی به مسئله مهاجرت، دیگری هم نمایشی تجربی با دکوری عظیم و عجیب که منجر به ایجاد موقعیت‌های اجرایی و میزانسن‌های جالبی شده است.

نمایش اولی که در تئاتر مستقل تهران به صحنه رفته است  نامش "تو با کدام باد می‌روی؟" است. اثری نوشته جمال هاشمی به کارگردانی کمال هاشمی. یک نمایش ایستا که بیشتر رنج پناهجویی را تصویر می‌کند، رنجی درونی که نمایش تلاش می‌کند بخشی از آن را به مخاطب نشان دهد. کاظم سیاحی، محمد عباسی، شیوا فلاحی، سونیا سنجری و حامد نجابت در این نمایش بازی می‌کنند.

دیگر نمایشی که در تئاتر مستقل تهران اجرا می‌شود یک برداشت آزاد از رومئو و ژولیت است. بازخوانی باقر سروش از این نمایش از یک سو و کارگردانی این نمایش که توسط هستی حسینی انجام شده است از سوی دیگر فضایی را در این نمایش پدید آورده است که جذاب و منحصر به فرد است هر چند که همواره اجرای چنین صحنه‌هایی که متکی بر ابزار مکانیکی است با چالش‌های ویژه‌ای روبروست. شهروز دل‌افکار، رامین سیاردشتی، تابا فجرک، نازآفرین کاظمی، علیرضا کی‌منش و فرزین محدث بازیگران این نمایش را تشکیل می‌دهند.

در سالن اصلی تالار مولوی نمایش "مسئولیت شکستن سکوت مطلق" نوشته مونا احمدی و محمدحسین معارف به کارگردانی شیوا مسعودی به صحنه می‌رود. شیوا مسعودی که مدرس دانشگاه است در این نمایش با رویکردی تجربی به بررسی زن و رشد او و مواجهه‌اش با انتظارات جامعه می‌پردازد اما این موضوع مهم اما بارها گفته شده در نمایش مسعودی رویکردی تازه یافته و در دیدگاهی همه جانبه مسئله را به شکلی ریشه‌ای اما تئاتریکال و تجربی مورد بازنگری قرار داده است. در این نمایش بازیگرانی چون گین کشفی، متین گودرزی، سارا شاهرودیان، اسماعیل کمالی دهقان، بهداد بلیغ‌فر و ساینا سراج حضور دارند و رضا صمدپور تهیه‌کننده آن است.

در کنار این نمایش در همین تالار اصلی نمایش "آدم آدم است" به صحنه می‌رود. اثری به کارگردانی حبیب‌الله دانش از متن برتولد برشت. این متن برشت یکی از متون مشهور او در حوزه تئاتر آموزشی است که در آن حسن برجکی، فرزانه جمال‌زاده، پیام حقی، فریبا رسولی، علی اصغر زارعی، محمدرضا صالحی، صادق طالعی، عباس طباطبایی، حسن فضلی، نگار محمدزاده، عباس نورمحمدی و فریبرز واحدی به ایفای نقش می‌پردازند.

اما سالن کوچک تالار مولوی برداشتی تماماً تجربی از نمایشنامه "مارا ساد" نوشته پیتر وایس است. این نمایش البته اجرایی وفادار به متن نیست بلکه اقتباسی است آزاد از نمایشنامه "شکنجه و قتل ژان پل مارا به اجرای ساکنان تیمارستان شارنتون به کارگردانی مارکی دو ساد" که تنها با دو بازیگر اجرا می‌شود. در این نمایش تلاش شده که ضمن فشرده کردن متن، آن را از حوزه بیان زبانی به زبان بدن نزدیک کنند. به همین دلیل آنچه می‌بینیم رنج و جنون و عشق و انقلاب در ساحت بدن است. کارگردانی این نمایش مریم برزگر است که در آن شکیب شجره و همایون حیدرزاده حضور دارند. اجرای این نمایش ساعت 19:30 است.