به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی،؛ در سال 94 و 95 تفاهم نامه های متعددی بین معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری ها در خصوص تجهیز پلاتوهای تازه ساخته شده ای که در اختیار هنرمندان تئاتر قرار بگیرد بسته شده اما وسعت این تفاهم نامه در استان کرمان همدلی تمامی مسئولان استان و شهرداری ها را به نمایش می گذارد.

از این رو با دو تن از مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به گفت و گو پرداختیم.

فرشید فلاح مدیر کل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان و مدیر کل فعلی حوزه استانداری کرمان می گوید: ماجرا از سال 94 آغاز شد که گروهی با هماهنگی آقای شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی به استان کرمان آمدند . در آن سفر تشویق می کردند که اگر با شهرداری ها هماهنگ شوید می توانید زیرساخت های فرهنگی استان را توسعه بدهید.

او با اشاره به این که استان کرمان شامل 23 شهر می شود ادامه داد: موضوع را با استاندار درمیان گذاشتم و شش شهر بزرگ تر را انتخاب و شهردارانشان را با هماهنگی مدیرکل هنرهای نمایشی دعوت کردیم تا در سفر استاندار به تهران همراه باشند.

فلاح به یاد می آورد که این سفر همزمان با نمایشگاه کتاب آن سال انجام شده و می گوید: در آن سفر چند اتفاق خوب افتاد که نتیجه بسیار مثبتی را در استان داشت. اول در تالار وحدت یک تئاتر دیدیم و از مجموعه سالن ها ، پلاتو ها و کارگاه های وحدت و حافظ بازدید کردیم و شهرداران با کیفیت کار آشنا شدند. از چند پروژه در دست ساخت شهرداری برای تئاتر بازدید کردیم و 5 یا 6 پلاتو را نیز که با مشارکت شهرداری در مناطق مختلف در حال ساخت بود بازدید کردیم.

او ادامه می دهد: در برنامه روز کرمان که در نمایشگاه کتاب برگزار شد استاندار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که آقای جنتی بودند دیدار کرده و تفاهم نامه ای برای ساخت 6 پلاتو در شش نقطه کرمان امضا شد.

چگونه دغدغه فرهنگی از مرزهای یک تفاهم نامه گذشت

مدیر کل حوزه استانداری کرمان این تفاهم نامه را چنین توضیح می دهد: قرار شد شهرداری ها پلاتو ها را بسازند و وزارت با این شرط که در اختیار هنرمندان تئاتر قرار بگیرد آن را تجهیز کند. شهرداری های کرمان ، رفسنجان ، زرند ، سیرجان ، بم ، جیرفت و کهنوج در این تفاهم نامه پیشگام شدند.

فلاح درباره وضعیت فعلی مراحل ساخت و تجهیز این پلاتو ها می گوید: پلاتو های سیرجان ، بم و زرند یا افتتاح شده اند و یا از 90 درصد عبور کرده اند. در رفسنجان و جیرفت کار با تاخیری یک ساله آغاز شده و در کرمان سالن هایی که باید به پلاتو های تئاتر تبدیل شوند نیاز به پیگیری بیشتری دارند.

او از علاقه مندی رزم حسینی استاندار کرمان نسبت به افزایش زیرساخت های هنری این استان یاد می کند و پیگیری دو مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اسحاقی و علیزاده که در کرمان جنوب و کرمان فعالیت دارند. فرشید فلاح می افزاید: این همدلی باعث شده است که شهر بافت که در آن تفاهم نامه نبود نیز به جمع شش شهر افزوده شود، جیرفت به مدار ساخت قرار گیرد و کهنوج هم عرصه ساخت پلاتوهای نمایشی را آغاز کند.

از او می پرسیم اهمیت استراتژیک این رویکرد فرهنگی برای استان کرمان چه بود و می شنویم: این یک واقعیت است که اگر بخواهیم فرزندانی متمدن تربیت کنیم، صلح و دوستی را در جامعه گسترش دهیم ، از خشونت و یک بعدی بودن جامعه فاصله بگیریم بهترین راه تئاتر است. بچه ها با تئاتر گفت و شنود را می آموزند. درک موقعیت دیگران را یا می گیرند و خصلت های زشت و زیبا را در افرادی که با آن ها بر خورد می کنند تشخیص می دهند و خصلت های خوب که فطرت بشر به آن گرایش دارد را تقلید می کنند.

فلاح با بیان این نکته که یکی از نقاط ضعف ما کار جمعی است می گوید: تئاتر یاد می دهد که چطور انسان با دیگری حرف بزند ، استدلال و منطق داشته باشد و کار جمعی انجام بدهد. دانشمندان بسیاری داریم اما وقتی یک جمع می شوند کار ها پیشرفت نمی کند.

و تاکید می کند: یکی از راه های توسعه فرهنگ، تئاتر است. اعتقاد دارم تا فرهنگ مردم بالا نرود ، پولدار و فقیر هر دو پولهایشان را هدر می دهند.

کرمان ، کویر فرهنگی ایران یا بهشت تئاتر

برای شناخت بیشتر منطقه کرمان جنوب به سراغ حسین اسحاقی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان می رویم که برایمان توضیح میدهد: در این منطقه 7 شهرستان داریم که یک سوم مساحت استان کرمان را شامل می شود. یک سوم جمعیت استان نیز در آن سکنی دارند. شغل عمده مردم کشاورزی است در عین حال هنرمندان شاخص بسیاری نیز دارد که در استان بسیار تاثیرگذار هستند.

او تاکید می کند که به عنوان یک مدیر فرهنگی اولین اولویت اش تئاتر است و آن را تاثیرگذارترین هنرها می داند و می افزاید: نقش مهم این هنر در رفع آسیب های اجتماعی بر کسی پوشیده نیست. در همین زمینه هم باید از روحیه فرهنگی استاندار تشکر کنم که بحث ساخت پلاتو ها را در برنامه قرار داده اند.

اسحاقی با این توضیح که از تفاهم نامه بین استان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر جیرفت در منطقه جنوب کرمان قرار داشته افزود: از زمانی که آمده ام با پیگیری مدیر کل هنرهای نمایشی و رایزنی هایی که با شهرداری و استانداری داشته ام این پلاتو اجرایی شده است. در شهر کهنوج فضاهایی وجود داشت که وقتی بازدید کردم متوجه شدم زیرساخت خوبی دارد و تنها باید تجهیز شود. 5 شهر دیگر را هم با شهرداری ها وارد مذاکره شده ام تا با کمک وزارت و شهرداری نسبت به ساخت پلاتو های نمایشی اقدام کنند.

او درباره پلاتو جیرفت و کهنوج به کمک 40 میلیونی اداره کل هنرهای نمایشی اشاره می کند و می افزاید: 50 درصد هزینه های تجهیز پلاتو جیرفت را اداره کل جنوب کرمان برعهده گرفته و ما بقی آن را فرمانداری انجام خواهد داد. 40 میلیون تومان نیز از سوی اداره کل هنرهای نمایشی برای تجهیز پلاتو کهنوج به ما کمک خواهد شد.

اسحاقی تاکید می کند : سالن ها را به انجمن هنرهای نمایشی استان تقدیم می کنیم تا گروه های نمایشی در آن به فعالیت بپردازند. 9 گروه فعال و ثبت شده تئاتر داریم که در شهرهای مختلف هستند.

او از بیشترین واگذاری زیرساخت های فرهنگی و هنری به هنرمندان در دولت تدبیر و امید خبر می دهد: در دولت یازدهم تصدی هنرمندان در دستور کار بوده به طوری که 5 مجتمع فرهنگی و هنری در این منطقه به هنرمندان و موسسات فرهنگی و هنری واگذار شده است.

و ادامه می دهد: کار ساخت پلاتو جیرفت بلافاصله پس از مراسم کلنگ زنی توسط شهرداری این شهر آغاز شده و قول داده اند که طی دو ماه آن را تحویل بدهند. گرچه در این شهر پلاتو تئاتر وجود نداشت اما هنرمندان آن بدون فضای کار نمانده اند. نمی توانستم ببینم که زیر ساخت فعالیت وجود ندارد بنابر این یک مکان را اجاره کردیم و در اختیار هنرمندان قرار داده ایم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان با اشاره به حضور گروه نمایشی " دو به دل " در جشنواره بین المللی تئاتر فجر سال گذشته از اقدامات خود برای افزایش فعالیت هنرمندان استان می گوید: دیدارهایی با پیشکسوتان تئاتر استان داشتیم و قول گرفتیم که امسال وارد عرصه تولید آثار نمایشی بشوند. در حوزه آموزش نیز برگزاری کارگاه های آموزشی را آغاز کرده ایم که در شهر قلعه گنج که یک شهر صنعتی است با حمایت مرکز هنرهای نمایشی کارگاه آموزشی برگزار خواهیم کرد و از سوی دیگر تئاتر خیابانی را با رویکرد رفع آسیب های اجتماعی و فرهنگی در برنامه داریم.

وی در پایان از میزبانی جشنواره تئاتر خیابانی رضوی در سال آینده خبر می دهد و می گوید : در استان کرمان و منطقه جنوب آن استعداد های شگرفی در زمینه تئاتر داریم که با شناسایی ، آموزش و حمایت موفقیت های بزرگی را رقم خواهند زد.