به گزارش هنرآنلاین، نمایش "روزن" به کارگردانی جواد عاطفه با بازی بازیگران سوئدی و ایرانی در تئاتر شهر استکهلم به روی صحنه رفت. این نمایش تولید مشترک ایران و سوئد و محصول Atepho Theatre Company است.

"روزن" نوشته‌ تسیم برغشی در فستیوال معتبر "نمایش نو، دنیای نو" در سوئد مورد توجه و تقدیر قرار گرفته است. این نمایشنامه درباره مهاجرت و انسان مهاجر در رویارویی با انسانی بومی سرزمینی است که به آن مهاجرت کرده است. هم میزبان و هم مهمان در یک بن‌بست گرفتار شده‌اند. زن و مرد مهاجری با دختر خود در زیرزمینی به صورت غیرقانونی و به‌ اصطلاح "سیاه" زندگی می‌کنند. دختر خانه را تر ک می‌کند و... این آغاز ماجرا است.

نمایشنامه "روزن" توسط شارلوت نیوهاوزر، موسس انتشارات "دراگون" ناشر معتبر آثار نمایشی در اسکاندیناوی، منتشر و پخش می‌شود. شارلوت نیوهاوزر، ناشر و دراماتوژ آثار نمایشی تئاتر ملی سوئد و برخی فیلم‌های سوئدی در چند سال گذشته است. او تحصیل‌کرده‌ تئاتر در آمریکا و مدرس دراماتوژی در دانشگاه‌های سوئد و یکی از دراماتوژهای فعال تئاتر امروز سوئد است.

لوویسا وِستربلوم، امیل کِکونیوس، ملیحه مینوخرد، امیر برغشی و عاطفه پاکبازنیا بازیگران این نمایش‌اند. لوویسا وِستربلوم فارغ‌التحصیل تئاتر از دانشگاه نیویورک و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون سوئد است. امیل ککونیوس دانش‌آموخته‌ تئاتر در استکهلم و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون سوئد است.

ملیحه مینوخرد و امیر برغشی؛ بازیگران ایرانی مقیم سوئد این نمایش، از هنرمندان تئاتر دهه‌ پنجاه و شصت تئاتر ایران‌ هستند که اواسط دهه‌ شصت به سوئد مهاجرت و فعالیت‌های تئاتری خود را در این سرزمین ادامه دادند. آن‌ها در ایران در نمایش‌ها و فیلم‌هایی چون "همشهری" مهدی هاشمی، "خدا را هجی کن" اصغر همت، "خورده بورژواها" ناصر یوسفی‌نژاد، "آهو" حمید حمزه، "نادر می‌تواند" کوروش افشارپناه، "زیر باران" سیف‌الله داد، "پیداش صهیونیزم" رخشان بنی‌اعتماد و... بازی کردند و در سوئد هم با کارگردانانی چون اِوا برگمان (دختر اینگمار برگمان)، لارش رودلف سون، کاتیس اولسون، هلینا نیلسون، سوسن تسلیمی و... فعالیت و همکاری داشته‌اند.

عاطفه پاکبازنیا بازیگر این نمایش، مترجم آثار آرتور کوپیت، یوجین اونیل و لارش نورن در ایران است. از آثار منتشر شده از او می‌توان به "بازجویی نیک و سه نمایشنامه دیگر"، "سرخپوست‌ها"، "روزی که ابلیس برای تنیس بازی بیرون آمد"، "اُه پدر، پدر بیچاره، مامان تو را در کمد آویزان کرده و من دلم گرفته"، "موسیقی مجلسی"، "ترمینال 3" و... نام برد. اسفند گذشته، پاکبازنیا در نمایش "خانم ایکس" به نویسندگی و کارگردانی جواد عاطفه در تماشاخانه دا به روی صحنه بود.

photo_۲۰۱۷-۰۴-۲۶_۱۱-۲۰-۴۳

دیگر عوامل این نمایش عبارتند: تهیه کننده: سروش علمی (با همکاری گروه پرسیس)، دستیار کارگردان: شقایق دارابی، نغمه رجبی فر، عکاس: عاطفه پاکبازنیا، سروش علمی، طراح پوستر: حامد بارئی طبری، طراح بروشور: ایمان خیاطان، مسئول روابط عمومی و روابط بین‌الملل: ملینا نوری‌زاد

نمایش "روزن" به طراحی و کارگردانی جواد عاطفه از امروز 27 آوریل به مدت 10 روز در تئاتر شهر استکهلم روی صحنه می‌رود.