سرویس تئاتر هنرآنلاین: این روزها که در تماشاخانه‌های کشور نمایش‌هایی با رویکردی عامه پسندتر اجرا می‌شود تالار مولوی به عنوان مرکز تئاتر دانشگاهی و نوجوی تئاتر ایران میزبان چند نمایش جدی، تجربی و جذاب است.

 

تئاتر دانشگاهی می‌تازد

در سالن اصلی تالار مولوی نمایش "مسئولیت شکستن سکوت مطلق" نوشته مونا احمدی و محمدحسین معارف به کارگردانی شیوا مسعودی به صحنه می‌رود. شیوا مسعودی که مدرس دانشگاه است در این نمایش با رویکردی تجربی به بررسی زن و رشد او و مواجهه‌اش با انتظارات جامعه می‌پردازد اما این موضوع مهم اما بارها گفته شده در نمایش مسعودی رویکردی تازه یافته و در دیدگاهی همه جانبه مسئله را به شکلی ریشه‌ای اما تئاتریکال و تجربی مورد بازنگری قرار داده است. در این نمایش بازیگرانی چون گین کشفی، متین گودرزی، سارا شاهرودیان، اسماعیل کمالی دهقان، بهداد بلیغ‌فر و ساینا سراج حضور دارند و رضا صمدپور تهیه‌کننده آن است.

در کنار این نمایش در همین تالار اصلی، نمایش "آدم آدم است" به صحنه می‌رود، اثری به کارگردانی حبیب‌الله دانش از متن برتولد برشت. این متن برشت یکی از متون مشهور او در حوزه تئاتر آموزشی است که در آن حسن برجکی، فرزانه جمال‌زاده، پیام حقی، فریبا رسولی، علی اصغر زارعی، محمدرضا صالحی، صادق طالعی، عباس طباطبایی، حسن فضلی، نگار محمدزاده، عباس نورمحمدی و فریبرز واحدی به ایفای نقش می‌پردازند.

اما سالن کوچک تالار مولوی میزبان برداشتی تماماً تجربی از نمایشنامه "مارا ساد" نوشته پیتر وایس است. این نمایش البته اجرایی وفادار به متن نیست بلکه اقتباسی است آزاد از نمایشنامه "شکنجه و قتل ژان پل مارا به اجرای ساکنان تیمارستان شارنتون به کارگردانی مارکی دو ساد" که تنها با دو بازیگر اجرا می‌شود. در این نمایش تلاش شده که ضمن فشرده کردن متن، آن را از حوزه بیان زبانی به زبان بدن نزدیک کنند. به همین دلیل آنچه می‌بینیم رنج و جنون و عشق و انقلاب در ساحت بدن است. کارگردان این نمایش مریم برزگر است که در آن شکیب شجره و همایون حیدرزاده حضور دارند. اجرای این نمایش ساعت 19:30 است.

تئاتر در مرکز

اما در تئاتر شهر تهران نیز نمایش‌های متنوعی به صحنه می‌روند. در سالن اصلی آرش دادگر با رویکردی پست مدرن و کاملاً متفاوت نمایشنامه "هملت" را به صحنه برده است در این نمایش که پیشتر در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفته، این بار با بازیگرانی متفاوت این نمایش به صحنه می‌رود. در این نمایش که متن آن را شهرام احمدزاده نوشته است مهران امام‌بخش، حسام منظور، بهروز کاظمی، عمار عاشوری، علیرضا آرا، امین طباطبایی، شبنم فرشادجو، پانته‌آ پناهی‌ها، مونا فرجاد و امیر رجبی به ایفای نقش می‌پردازند. هملت هر شب ساعت 19:30 به صحنه می‌رود.

همچنین در تالار چهارسوی تئاتر شهر ناصر حسینی‌مهر مترجم و پژوهشگر تئاتر نمایش "بوف‌کور" را به صحنه برده است. این نمایش نیز پیرو سبک و رویکردی که حسینی‌مهر در آثار پیشین خود اتخاذ کرده با  حضور بازیگرانی جوان و نوجو به صحنه می‌رود و اثری برانگیزاننده از تلفیق دو داستان مهم ادبیات معاصر ایران است یعنی "بوف کور" و "سه قطره خون". بازیگران این نمایش شامل بابک قهرمانی، مژگان خالقی، نیره سادات میرزایی، شاهو رستمی، عزالدین توفیق، میثم دامن‌زه، مهشید کاظمی، وحید فریدی، رضا شهرآ، اسماعیل خزایی، مرتضی مظلومی هستند. این نمایش ساعت 20 اجرا می شود.

اما تالار سایه تئاتر شهر نیز در ساعت 20 میزبان نمایش "مرگ آسید کاظم" است اثری به کارگردانی محمد محقق منتظری که احسان بدخشان آن را با نگاهی به نمایشنامه "آسید کاظم" نوشته محمد استاد محمد نوشته است. در این نمایش بازیگرانی چون هادی افشار، احمد لشینی، ابوذر ساعدی، وحید نفر و مهرداد ضیایی ایفای نقش می‌کنند.

در سالن قشقایی تئاتر شهر محمد مساوات ساعت 20 نمایشی به نام "بی پدر" را به صحنه می‌برد. در این نمایش که تازه اجرای خود را آغاز کرده است، حسین منفرد، ابراهیم نائیج، علی حسین‌زاده، میلاد آریافر، علیرضا گلدهی و کوروش شاهونه بازی می‌کنند.

همچنین در پلاتو اجرای تئاتر شهر نمایش "برلین" را آرین رضایی در سبک تئاتر شورایی به صحنه برده است. متن این نمایش را محمد یعقوبی و بهار کاتوزی به رشته تحریر در آورده‌اند و رؤیا دعوتی و محمدهادی عطایی در آن بازی می‌کنند. "برلین" هر روز ساعت 18:30 اجرا می‌شود و روزهای پایان هفته ساعت 17 هم به صحنه می‌رود.

 از برگمان تا ولپن و چند داستان دیگر

در تماشاخانه ایرانشهر نیز نمایش "و چند داستان دیگر" به کارگردانی پیام لاریان ساعت 18:30 به صحنه می‌رود. این نمایش که از چند اپیزود کوتاه شکل گرفته است از حضور بازیگرانی چون مهدی حسینی‌نیا، حمید رحیمی (داستان اول)، معصومه کریمی، مجتبی فلاحی (داستان دوم)، سینا کرمی، افشین زمانی، الهه شه‌پرست (داستان سوم)، سجاد تابش، کیوان ساکت‌اف (داستان چهارم)، عامر مسافر آستانه، ملودی آرام‌نیا، مریم نقیبی (داستان پنجم) بهره می‌برد.

اما دیگر نمایش سالن استاد سمندریان کار تازه جلال تهرانی است که اقتباسی است از فیلمنامه درخشان اینگمار برگمان "سونات پاییزی". در این نمایش گلچهره سجادیه و بهاره رهنما بازی می‌کنند.

در دیگر سوی تماشاخانه ایرانشهر در سالن استاد ناظرزاده کرمانی نمایش "ولپن" ساعت 19:15 دقیقه به صحنه می‌رود. "ولپن" که سالها پیش هم توسط مهدی کوشکی در کارگاه نمایش تئاتر شهر به صحنه رفته بود با بازیگرانی تازه این بار در سالنی با حال و هوای تماماً متفاوت اجرا می‌شود. در این نمایش سجاد باقری، حسین برفی‌نژاد، ماهان خورشیدی، غزل شجاعی، امیرحسین طاهری، محمد طیب طاهر، صحرا فتحی، عرفان ناصری، آذین نظرى، میلاد نصرالهی، مجید نوروزی، میثم نوروزی و مهدی کوشکی به ایفای نقش می‌پردازند.

همچنین کاوه مهدوی در همین سالن ساعت 21 نمایش "آوازهای سرشام" را اجرا می‌کند که در آن علیرضا مهران، فرامرز قلیج‌خانی، غزاله جزایری، رستا رضوی، امین وحیدی‌پور، سینا نصرالهی، شِیماء ملکیان، جعفر کرمانی و سعید رحیمی به عنوان بازیگر حضور دارند.

در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران نیز این روزها سه نمایش به صحنه می‌رود. نمایش اول کاری است از غزل شجاعی با بازی خود او و آذین نظری که ساعت 18 به صحنه می‌رود. متن این نمایش را که واگویه‌ای زنانه است خود شجاعی نوشته است. دیگر نمایش، کار جدید سعید داخ است که دو متن "زیبای بی‌اعتنا" نوشته ژان کوکتو و "شماره عوضی" لوسیل فلچر در آن اجرا می‌شود در این نمایش گیلدا حمیدی، بهار نوحیان، امیر رئیسیان به عنوان بازیگر حضور دارند. اما آخرین اجرای سالن استاد انتظامی با نام "و خداوند هایم فراموش کرده است" کاری است از هامون سیدی که نوشته هومن سیدی را به صحنه برده است و بازیگرانی چون کیارش اردشیرپور، مرجان اتفاقیان، معین شاه‌چراغی، سوگل خلیق و وحید منافی در آن حضور دارند. و خداوند هایم را فراموش کرده است ساعت 21:30 اجرا می‌شود.

در تالار حافظ نمایش "نویسنده مرده است" نوشته و کار آرش عباسی با حضور خود او و لادن مستوفی به عنوان بازیگر ساعت 19 اجرا می‌شود و در ساعت 20:45 امیر دژاکام "صعود مقاومت پذیر آرتور و اویی" با بازی امیر کربلایی‌زاده، بهرام ابراهیمی، نرگس محمدی، حمید فلاحی، مرتضی آقاحسینی، تینو صالحی، سروش طاهری، ملیحه کیا، شهره رعایتی، حسین شهبازی، هدیه آزاده، مهرنوش دارا، ابوالفضل جمشیدی، حامد پورمحمد، عارف عباسی، احسان ابوالقاسم، سمیه صباغی، بهار قاسمی، دانیال ابراهیمی اجرا می‌شود.

اما در تالار سنگلج نیز همچنان نمایش "خواستگاری" به کارگردانی عظیم موسوی ساعت 19:30 با بازی بهروز آزاد پرتو، نیوشا سردشتی، مرجان رضایی، عطیه دلاور، آذین فولادوند، مریم محقق، مهین هنردوست به صحنه می‌رود.

تئاتر خصوصی و چهره‌هایی که می‌شناسید

در تماشاخانه پالیز نمایش "آخرین نامه" به کارگردانی مهرداد کوروش نیا ساعت 17:30 اجرا می‌شود. در این نمایش علاوه بر نوید محمدزاده میثم نوروزی و پوریا رحیمی سام بازی می‌کنند. نمایش "خدای کشتار" نوشته یاسمینا رضا به کارگردانی علی سرابی نیز در همین تماشاخانه و در دو نوبت و در ساعات 20 و 22 اجرا می‌رود. در این نمایش نوید محمدزاده، مارال بنی آدم، ستاره پسیانی و علی سرابی بازی می‌کنند. اما دیگر اجرا تماشاخانه پالیز نمایش" پپرونی برای دیکتاتورها" به کارگردانی علی احمدی است در این نمایش که ساعت 20:30 دقیقه اجرا می‌شود، محسن کیایى، خسرو احمدى، نسیم ادبى، پژمان جمشیدى، على احمدى، سوگل قلاتیان و فریده سپاه‌منصور به ایفای نقش می‌پردازند.

در تماشاخانه باران نمایش "مافیا" به کارگردانی افروز فروزند ساعت 21 و نمایش "سیزیف و کمدی مرگ" با کارگرانی مشترک علی ضیائی و مسعود روستا ساعت 18:30 به صحنه می‌روند. 

در تماشاخانه استاد مشایخی ساعت 17:15 نمایش "کسی جرج را نشناخت" اجرا می‌رود و ساعت 19 نمایش "اگه میشه گوش کنید" به کارگردانی ارسلان محمد اجرا می‌شود. همچنین در تئاتر مستقل تهران نیز نمایش "تو با کدام باد می‌روی؟" به کارگردانی کمال هاشمی به صجنه می‌رود و "رومئو و ژولیت" به کارگردانی هستی حسینی از ساعت 20:30 اجرا می‌شود.