سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایشنامه "کارنامه بندار بیدخش" که از جمله آثار پیچیده و خوانده شده و البته اجرا شده بهرام بیضایی توسط خود او محسوب می‌شود، بناست از اردیبهشت‌ماه در تماشاخانه ارغنون اجرا شود. این نمایش را آرش ارشاداد به صحنه می‌برد که پیش‌تر هم این نمایشنامه را اجرا کرده بود. در این نمایش نغمه طوسی، میلاد محمدی‌پور، ثمینه حسینی، حانیه همتی، آرش اشاداد به عنوان بازیگر حضور دارند.

بهرام بیضایی این نمایشنامه را سال ۱۳۷۴ پس از سی و پنج سال که از نگارش نسخهٔ اولیه‌اش می‌گذشت باز می‌یابد و با ویرایش به پایان رساندن‌اش و آن را در زمستان ۱۳۷۶ با بازی مهدی هاشمی و پرویز پورحسینی در تالار چهارسو به صحنه برد.

بُندار دانشمندی است که جام جهان نما را برای جم ساخته است و چنانکه بر می‌آید بیدخش اوست. او با اعتماد کامل، انواع دانش‌ها را به شاه می‌آموزد و جم نیز با این دانش‌ها بر جهان حکم می‌راند. اما جم بندار را تنها نردبانی از بهر صعود به قله قدرت می‌داند و قدرت نیز چشمانش را کور کرده است. او بندار بیدخش را فراموش کرده و از بیم اینکه مبادا روزی بندار دانشمند، این دانش‌ها را به دشمنی بیاموزد، او را به زندان "روئینه دژ" که ساخته دست و دانش خود بندار است می‌افکند. بندار در گوشه زندان به گذشته خود می‌نگرد و افسوس می‌خورد که چرا نسبت به شاه خوش‌بین بود و هنگام ساختن روئینه دژ، دست کم راهی پنهان برای روز مبادای خود هم تعبیه نکرد تا بگریزد. داستان از زبان بُندار که در زندان است و همچنین جم روایت می‌شود.

نگاه تاریخی-اساطیری بیضایی که همواره رو به امروز دارد و با رویکردی نقادانه به فرهنگ بومی می‌نگرد در دیالوگ‌های برانگیزاننده و تأمل برانگیز این نمایشنامه‌نویس "کارنامه بندار بیدخش" را به یکی از مهمترین متن‌های ادبیات نمایشی ایران بدل کرده است. علاقه‌مندان می‌توانند از آغاز اردیبهشت‌ماه به دیدن این متن مهم تاریخ تئاتر ایران در تماشاخانه ارغنون بنشیننند.