سرویس تئاتر هنرآنلاین: این نمایشنامه که بر اساس اسطوره سیزیف نوشته شده، اثری کمدی است که آن را احمد شاملو به فارسی برگردانده است. علی ضیایی به همراه مسعود روستا این اثر را کارگردانی کرده است. ضیایی در خصوص آشنایی خود با این متن و کارگردانی آن به هنرآنلاین گفت:  اولین بار یکی از دوستان فیلمی از یک اجرای این متن در کانادا به من داد و من هم از نمایش خوشم آمد و سراغ متن آن رفتم که متنی قدیمی بود. متن را 4 دوره بازنویسی کردیم و سه شخصیت را حذف کردیم و به جای آن یک شخصیت را برگرفته از حال و هوای اثر به آن اضافه کردیم. این شخصیت اضافه شده به نوعی روح کلی کار را نمایندگی می‌کند. ما در بازنویسی متن را به محاوره نیز نزدیک کردیم.

ضیایی در خصوص ویژگی‌های این اثر و دلایل انتخاب آن گفت: حس می‌کردم علاوه بر نزدیک بودن به حال و هوای ذهنی من این متن به فضای امروز جامعه ما هم خیلی نزدیک است. در نمایشنامه روبر مرل حق بیشتر به سمت سیزیف است اما تغییر دیدی که ما دادیم این بود که تلاش کردیم به هیچ یک از طرفین درام حق ندهیم و آنها را قضاوت نکنیم، به جای آن این را نشان دهیم که هم سیزیف و هم خدایان در این نمایش حق دارند به این دلیل که بخشی از حقیقت را بیان می‌کنند.

کارگردان نمایش "سیریف و کمدی مرگ" همچنین در باب شیوه اجرایی این نمایش افزود: به لحاظ شیوه اجرایی این نمایش، بیشتر گروتسک است؛ یک کمدی با وجوه تراژیک؛ اما من دوست دارم در پایان‌بندی کار تماشاگر به حال خنده‌هایی که کرده است، اشک بریزد. این تغییر و این تحول ایده‌آل من بود.

نمایش "سیزیف، کمدی مرگ" از 6 فروردین ساعت 18:30 دقیقه در تماشاخانه باران اجرا می‌شود.