به گزارش هنرآنلاین، روز جمعه 20 اسفند در تماشاخانه پایتخت، گروه هنری جامه و گروه هنری مهرنوا، سومین و آخرین شب از اجرای خود را میزبان طیبه سیاوشی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بودند.

نمایش "منیژه" به کارگردانی بهاره جهاندوست، بر اساس داستان بیژن و منیژه شاهنامه فردوسی بازنویسی شده و توسط گروهی متشکل از خانم‌های هنرمند به مدت سه شب در تماشاخانه پایتخت به روی صحنه رفته است.

این نمایش که این بار از دید منیژه‌ای عاشق و دردمند که در روایت مردانه شاهنامه نقش خود را کمرنگ می‌بیند، دوباره‌خوانی شده و از نگاهی زنانه روایت می‌شود. اجرای این نمایش علاوه بر نمایاندن مهارت خانم‌ها اعم از نوازنده، خواننده و بازیگر، مهارت نقال نوجوان نمایش، ویانا پرویزیان را نیز به رخ تماشاگران خود می‌کشاند. این نوجوان مستعد توانایی خود را در صحنه گردانی و نقالی جذاب و پرکشش، در طول نمایش به اثبات رساند و نحوه اجرای او به خوبی نشان دهنده آن است که نقالی زنان، مطلبی نیست که در هنر نمایش قابل چشم‌پوشی باشد.

این نوجوان مستعد که در هفت سالگی موفق به کسب مقام اول نقالی در جشنواره شمسه گردیده است، در این نمایش نیز توانایی خود را در صحنه گردانی و نقالی جذاب و پرکشش، دوباره به اثبات می رساند.

photo_2017-03-12_10-41-25

از سویی پدیده دیگر نمایش "منیژه"، نیکا افکاری یازده ساله است. او که در کلاس ششم ابتدایی مشغول به تحصیل است، در هشت سالگی با گروه کر بچه‌های ژاپنی در شهر هیروشیما به اجرا پرداخته و در سال 1395 در فستیوال بین‌المللی موسیقی رنسانس در کشور ارمنستان موفق به کسب مقام اول شده است.او همچنین در سال 1394 مدرک ABRSM  از کشور ایتالیا را اخذ کرده است. اگر بگوییم که بیشتر بار روایت و فضاسازی نمایش را این دو نوجوان بر عهده داشتند سخن به گزاف نگفته‌ایم. روایت متفاوت و نگاه دردمندانه جهاندوست به تاوان سختی که منیژه بر عشقش می‌پردازد تنهایی منیژه و تاکید بر تنهایی او از نقاط قوت متن نمایش منیژه است.