به گزارش هنرآنلاین، محمد حسین ایمانی خوشخو؛ رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی در آخرین جلسه این کمیسیون در سال 1395 گفت: در حوزه تئاتر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که سال ها پیش تصویب شده است وجود دارد و ضرورت دارد امروز با بازنگری این مصوبه و افزودن الحاقیه های لازم زمینه مناسب تری برای فعالیت های تئاتر فراهم شود.

ایمانی خوشخو افزود: به منظور مطالعه و بازنگری مصوبه موجود و تدوین الحاقیه های لازم متناسب با حوزه تئاتر و شرایط حال حاضر کارگروهی با حضور هنرمندان و کارشناسان تئاتر در کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی اوایل سال آینده تشکیل خواهد شد.

رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان گزارشی از فعالیت های این کمیسیون در سال 1395 گفت: سند معماری که در این کمیسیون تدوین شد به عنوان از کارگشاترین ابناء هنری در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و برای اجرا به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ میشود. سند سینما نیز در کمیسیون مراحل نهایی قبل از ارسال به شورای عالی

انقلاب فرهنگی را می گذراند و پس از آن سند موسیقی پیگیری خواهد شد.  کمیسیون سعی می کند در حد اختیار و توان مسایل هنری را بررسی کند و ضرورت های هنر را مورد توجه قرار دهد که به این منظور 80 جلسه در کمیسیون برای بررسی رخدادها و مسایل هنری و یا تدوین اسناد در سال جاری برگزار شده است.

ایمانی خوشخو با اشاره به دشواری مدیریت هنری گفت: مدیریت هنری بسیار دشوار است و با توجه به اینکه در مواردی برخی مسایل شفاف نیست مدیریت هنری می بایست با حسن تدبیر و با در نظر گرفتن شرایط موجود بدون اینکه آسیبی به هنر و هنرمندان وارد شود، امور را پیش ببرد و برنامه ریزی کند.

ایرج راد؛ هنرمندتئاتر نیز در این جلسه گفت: فرصت مناسبی است که مصوبه قانونی تئاتر طرح و بررسی شود تا به یک ساماندهی در تئاتر برسیم و در این زمینه شورای عالی انقلاب فرهنگی می تواند بسیار کمک کند. خوشبختانه در برنامه پنجساله ششم توسعه، هنر به عنوان شغل تعریف شده است و بحث نظام جامع هنر هم در شورای عالی خانه هنرمندان ایران مطرح شده است.

راد افزود: در مصوبه ای که در زمینه تئاتر وجود دارد عنوان شده تئاتر مقوم فرهنگی جمهوری اسلامی است و به زمینه های شغلی و امنیت شغلی تئاتر نیز اشاره شده، تئاتر خصوصی و دولتی عنوان شده و مسایل و نحوه نظارت و شورای قانونی برای نظارت بر تئاتر مشخص شده است اما این مصوبه اجرا نشده است.

راد در ادامه گفت: شرایط امروز به گونه ای است که تئاترهایی که زمینه فرهنگی و بر اجتماع تاثیر دارند کمتر مورد توجه هستند و به خاطر گیشه نوع تئاتری رواج می یابد که ظاهرسازی است و ما از تئاتر به معنای واقعی فاصله می گیریم.

راد گفت: انواع تئاتر دولتی، مستقل، خصوصی و تجاری در کشورهای دیگر وجود دارد اما آنچه به عنوان تئاتر خصوصی در ایران مطرح شده است، تئاتر خصوصی نیست چون همه مراحل نظارت، مجوز، بازبینی و ... را طی می کند و فقط دولت از آن حمایت نمی کند.

رحمت امینی؛ عضو کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این جلسه گفت: در بازنگری و پیوست الحاقیه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم است که موضوع نظرات با توجه به شرایط امروز تئاتر و نحوه حمایت اداره کل هنرهای نمایشی از تئاتر خصوصی بررسی شود.

در ادامه دیگر اعضای کمیسیون هنر و معماری نیز در خصوص اصلاح قوانین نظارتی تئاتر، موضوع فراگیری تئاتر و وظایف نهادهای مختلف مانند آموزش و پرورش و ... در حوزه تئاتر و کاهش تصدی گری دولت در تئاتر در بازنگری مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تئاتر و الحاقیه آن نکات را مطرح و پیشنهاداتی را ارائه کردند.