به گزارش هنرآنلاین، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی؛ داوود فتحعلی بیگی با بیان اینکه اهمیت هنر تعزیه و شبیه خوانی بسیار فراتر از چیزی است که بیان می شود، اظهار داشت: تعزیه هنری است که بیش از ٣٠٠ سال آن هم به شکل کنونی در کشور ما در حال فعالیت است.

وی افزود: تعزیه هنری است که در دل خود موسیقی اصیل ایرانی را حفظ کرده و تحت تاثیر فرهنگ ایرانی و اسلامی قرار دارد و آیینه  تمام نمای دوره ای از مردم ما است که هنوز هم  بخشی از این ویژگی ها در مردم ما وجود دارد.

وی همچنین تعزیه را هنر مروج عدالت خواهی و ظلم ستیزی دانست که مهر و محبت را به مردم توصیه می کند و  گفت: تا قبل از پیدا شدن وسایل ارتباط جمعی این هنر به نوعی نقش رسانه را در بین آحاد جامعه ایفا می کرد و هنوز هم تاثیرگذاری عمیق خود را دارد.

رئیس انجمن تعزیه ایرانیان یادآورد شد: هنر تعزیه گونه ای از نمایش روایی است که به گونه ای خاص و بی نظیر  روایت می شود و ویژه همین آب و خاک است و در دل فرهنگ و تمدن ایرانی رشد و نمو پیدا کرده است.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ٥٠٠ عنوان تعزیه نامه در سطح کشور وجود دارد که مورد استفاده تعزیه خوانان قرار می گیرد.

فتحعلی بیگی از مهمترین اقدامات در جهت حفظ و ماندگاری این هنر ارزشمند و دیرینه را راه اندازی یک مرجع برای اشاعه و حفظ آن دانست و گفت: این مرجع می تواند زمینه آموزش و پژوهش و نمونه سازی و نوآوری در این هنر را فراهم کند.

وی از عدم راه اندازی این مرجع تا کنون به عنوان یکی از اشکالات یاد کرد و متذکر شد: باید یکی از مراکز دولتی از قبیل میراث فرهنگی این وظیفه مهم را عهده دار شود و همانند حفاظت از میراث فرهنگی و معماری، از این میراث ناملموس و معنوی نیز پاسداری کند.

رئیس انجمن تعزیه ایرانیان با اشاره به زنده بودن هنر شبیه خوانی، بیان کرد: حفاظت از این هنر ارزشی کمتر از آثار و ابنیه تاریخی ندارد.

وی با اشاره به عضویت بیش از ٣ هزار نفر در انجمن تعزیه ایرانیان، یادآور شد: در برخی شهرهای کشور از قبیل تهران و زنجان و چند شهر دیگر نیز انجمن های شهرستانی در جهت معرفی و ماندگاری این هنر شکل گرفته است.

فتحعلی بیگی از نقاط ضعف موجود را خانه نشین شدن  یا درگذشت اساتید پیشکسوت و برجسته در این هنر دانست و گفت: این امر باعث شده تا تعداد اساتید برجسته در کشور انگشت شمار باشد و نتوان به درستی از تجربه آنها در جهت آموزش به علاقه مندان بهره برداری کرد.

وی تصریح کرد: همچنین این ضعف باعث شده تا بسیاری از علاقه مندان برای یادگیری این هنر به فیلم های موجود اکتفا کنند که خود آنها آسیب هایی از نظر محتوایی، موسیقی، نوع پوشش، آداب اجرا و ... دارند.

وی یادآور شد: هم اکنون بسیاری از تعزیه خوانان حتی نمی توانند بیش از ١٢ اجرا بخوانند در حالی که در دوره ای از زمان تعزیه خوانانی وجود داشتند که بیش از ٢٠٠ مجلس تعزیه اجرا می کردند.

رئیس انجمن تعزیه ایرانیان با اشاره به منسوخ شدن این هنر معنوی در برخی نقاط کشور، خاطرنشان کرد: هم اکنون در برخی نقاط عده کمی تعزیه خوان وجود دارد و در  برخی نقاط نیز این هنر به دلیل نبود تعزیه خوان از بین رفته و کسی جای تعزیه خوانان قدیمی را نگرفته است.

وی تعزیه خوب را تعزیه ای دانست که از همه نظر از قبیل تعزیه خوان، موسیقی،  محل اجرا، آداب تعزیه و پوشش در حد مطلوب باشد و گفت: هم اکنون در برخی نقاط کشور از این نوع تعزیه های خوب برگزار می شود که مورد استقبال مردم قرار می گیرد.

فتحعلی بیگی با اشاره به برگزاری تعزیه های نسبتا خوب در خراسان شمالی،  اظهار داشت: با این وجود این تعزیه ها کمتر حرفه ای است و بیشتر از روی ذوق و عقیده است.

وی با تاکید بر بها دادن بیشتر متولیان فرهنگی استان به این هنر و تعزیه خوانان، گفت: این امر موجب  رشد این هنر در استان می شود.

وی تصریح کرد: هم اکنون زمینه های خوبی در استان در خصوص اجرای تعزیه وجود دارد که مورد استقبال مردم قرار گرفته و نیازمند توجه بیشتر است.

گفتنی است؛ همایش فعالان و پیشکسوتان تعزیه خراسان شمالی ١٤ اسفند به میزبانی شهرستان شیروان برگزار می شود.