سرویس سینمایی هنرآنلاین: لوون هفتوان  را با بازی در فیلم "پرویز" شناختیم و حالا او این روزها در سینمای ایران حسابی معروف است.

هفتوان که مقیم کاناداست، در مدت برگزاری جشنواره فیلم فجر در ایران حضور داشت. او در جشنواره امسال با فیلم" کوپال" دیده شد، نقشی متفاوت که برای او تجربه جذابی بود اما به گفته خودش صد در صد از بازی خودش راضی نیست. هفتوان درست در آخرین روز حضورش در ایران پاسخگوی سؤالات خبرنگار هنرآنلاین بود و درباره فعالیت‌ها و برنامه‌های پیش روی خود و تجربه حضور در "کوپال" سخن گفت.

هفتوان درباره فعالیت‌هایش در زمان حضور در کشور گفت: در این مدتی که ایران بودم در  پروژه خسرو معصومی به اسم "کار کثیف" که یک نقش مکمل بود بازی کردم. در حوزه تئاتر نیز " بازی یالتا" را در تماشاخانه باران مجدداً به روی صحنه بردم. در یک فیلم کوتاه به اسم "متهم" بازی کردم و 10 روز هم در جشنواره فیلم داکا به عنوان داور حضور داشتم.

IMG_8894

وی درباره فعالیت‌های خود در سال جدید نیز اظهار کرد: پس از بازگشت به کانادا در یک پروژه تئاتری حضور خواهم داشت، به اسم "یکی نبود" که تهیه‌کننده و بازیگر آن خودم هستم و به انگلیسی خواهد بود. صحبت‌هایی برای حضور در فیلم بلند وحید رهبانی در کانادا شده است به اسم "برش" (Borsh) که در مرحله بازنویسی فیلمنامه هستیم و در تورنتو فیلمبرداری خواهد شد.

بازیگر فیلم "دراکولا" ادامه داد: صحبت‌هایی درباره حضورم در یک فیلم سینمایی دیگر شده است که تابستان کلید خواهد خورد. از سوی دیگر در حال رایزنی یک پروژه تئاتر هستم به نام " الف" که بر اساس داستان کوتاهی از بورخس نوشته شده است و اواخر پاییز در تهران اجرا خواهد شد. این نمایش یک نفره و به صورت مونولوگ است که کارگردانی آن را بر عهده دارم و در مرحله انتخاب بازیگر هستم.  بدم نمی‌آمد که خودم بازی داشته باشم، اما ترجیح می‌دهم صرفاً کارگردانی کنم. منتظر اکران "کوپال" و "هجوم" شهرام مکری هستم که به لحاظ ممیزی از جشنواره فیلم فجر بیرون ماند. نقش کوچکی در فیلم مکری داشتم که برایم مهم است.

هفتوان در ادامه از حضور جهانی " کوپال" سخن گفت و افزود: مسئله اکران جهانی "کوپال" مطرح است و به ملایی در این زمینه کمک خواهم کرد تا در جشنواره‌های بین‌المللی فیلم به نمایش درآید. از بهار، جشنواره‌ها که شروع شوند قطعاً این کار را خواهیم کرد، اما هنوز اولین حضورش قطعی نشده است. احتمالاً من هم همراه فیلم به کشورهای دیگر سفر خواهم کرد و منتظر اکران عمومی آن در تهران نیز هستم.

بازیگر " پرویز" درباره بازخوردهای این فیلم، بیان کرد: طی بازخوردهایی که داشتیم قرار است در تدوین فیلم اتفاقات دیگری رخ دهد و امیدوارم در اکران گروه هنر و تجربه نمایش داده شود و مخاطبین بیشتری فیلم را ببینند. "کوپال" یکی از فیلم‌های متفاوت سینمای ایران است و از این بابت خوشحالم، ولی از نتیجه کار صد در صد راضی نبودم و امیدوارم تجدیدنظر مجدد کارگردان در این زمینه به موفقیت آن کمک کند.

وی گفت:  از اینکه کارگردان جوانی چون ملایی مغلوب جو سینمای روز نشده است، اتفاق خوبی است و از این بابت خوشحالم. برخی دوستان فیلمساز جوان همیشه به دنبال الگو هستند و اگر فیلمی در برهه‌ای از زمان موفق شود، همه به سراغ همان سبک و سیاق و تشابه سازی می‌روند، ولی ملایی فیلم خودش را ساخت و با خوبی‌ها و بدی‌های خودش این کار را انجام داد و از این نظر قابل قدردانی است.

هفتوان همچنین در ادامه به نادیده گرفته شدن دو فیلم هنر و تجربه در جشنواره فیلم فجر، اشاره کرد و افزود: درباره جشنواره فیلم فجر و داوری‌ها نظر خاصی ندارم. البته امیدوار بودم به لحاظ فیلمبرداری به "کوپال" توجه شود، ولی فکر می‌کنم "کوپال" و "خانه" از اول اصلاً قرار نبود مورد توجه و داوری قرار بگیرند و صرفاً در جشنواره به نمایش درآمدند، وگرنه با آن تعریف‌هایی که حداقل درباره فیلم "خانه" شنیدیم و جسارت کارگردان در انتخاب بازیگر، موضوع فیلم و زبانی که برای نمایش فیلم انتخاب کرده بود باید مورد توجه قرار می‌گرفت و دیده می‌شد، ولی این اتفاق درباره هیچ یک از این دو فیلم رخ نداد و هیچ یک دیده نشدند.

فیلم کوپال

این بازیگر سینما درباره فیلم‌های به نمایش درآمده در جشنواره نیز گفت: من امسال چند فیلم در  جشنواره دیدم مانند "سد معبر"، "قاتل اهلی"، "سوفی و دیوانه"، "سارا و آیدا" که برای من خیلی ویژگی خاصی نداشتند و هیجان‌زده‌ام نکردند. البته "سد معبر" که موضوع و بازی حامد بهداد را در آن دوست داشتم، باقی فیلم‌های معمولی بودند. به نظرم در کمیت است که کیفیت دیده می‌شود و در همه جای دنیا هم این‌گونه است، باید تعدادی فیلم ساخته شود که از بین آن‌ها چند فیلم خوب دیده شوند.

هفتوان در خاتمه درباره بازی در فیلم "کوپال" و سختی‌هایی که برای بازی در آن داشت نیز بیان کرد: این فیلم برای من هم سخت بود هم دلچسب، من باید یک هفته قبل از فیلمبرداری با شارون سگ بازیگر، دوست می‌شدم ولی به لحاظ اینکه سر کار بودم و از سوی دیگر شرایط به گونه‌ای نبود که بشود شارون همه جا با من همراه باشد، آن آشنایی و ارتباط طی فیلمبرداری شکل گرفت و این کار را سخت کرد. به جز همکاری شارون که بخش عمده‌ای از داستان بود، اما  جزئیات زیاد و برداشت‌های متعدد و وسواس‌های خود ملایی و دوربین‌های متعددی که در کار وجود داشت کار را سخت و حجم کار را بالا می‌برد. مدت زمان نسبتاً کوتاهی داشتیم و کار پرزحمتی بود و به لحاظ بازیگری درآوردن این شخصیت با در نظر گرفتن فضای محدودی که برای من وجود داشت تجربه جدیدی برایم بود.

وی در مقایسه با فیلم"پرویز" عنوان کرد:  تجربه من در "پرویز" کاملاً با این فیلم متفاوت بود. در "پرویز" با آدم‌های متعدد و ماجراهای متعدد شخصیت پرداخت می‌شود، ولی در "کوپال" این اتفاق در یک محیط بسته است و در طی آن  ما پیش از اتفاقی که کوپال را درگیر می‌کند، هم خیلی ماجرای خاصی نداشتیم. فکر می‌کنم تا حدودی از پس نقش برآمدم ولی از نتیجه کلی کار راضی نبودم، در واقع از نتیجه بازی خودم هم راضی نبودم، چرا که به نظرم جای بیشتری برای پرداخت شخصیت وجود داشت و اگر بازی من در جشنواره فیلم فجر و در بخش بازیگری از سوی داوران مورد توجه قرار نگرفت، زیاد تعجب نکردم خودم به عنوان قاضی عادل‌تر هستم و می‌دانم که می‌شد بهتر هم کار کرد.