سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "سه‌گانه اورنگ" به کارگردانی محمد حاتمی از 15 بهمن‌ماه در تماشاخانه پایتخت موسسه کنش معاصر به صحنه می‌رود. محمد حاتمی با ارائه توضیحاتی در مورد اجرای مجدد این اثر به خبرنگار هنرآنلاین گفت: چهار سال پیش این نمایش را در سالن استاد سمندریان مجموعه ایرانشهر به صحنه بردم؛ بعد از آن اجرا قصد به صحنه بردن این نمایش را در تهران و استان‌های مختلف داشتم که امکان‌پذیر نشد، زیرا هربار یکی از بازیگران ما برنامه‌های دیگری داشتند و تداخل زمانی برای‌شان به وجود می‌آمد.

او ادامه داد: در هر حال حاضر هم متاسفانه آقای پیام دهکردی و مریم سعادت نتوانستند با ما همراه شوند و اکنون الهام پاوه‌نژاد، گلاب آدینه و خودم در اجراهای جدید به صحنه خواهیم رفت.

حاتمی در رابطه با تغییرات اجرایی این نمایش توضیح داد: قطعا تغییر خاصی در متن ایجاد نمی‌شود، این‌بار محمد یاراحمدی به عنوان دراماتورژ در کنار ما هستند و روتوش کلی روی متن داشتند. در اجرا شاهد اتفاق‌های تازه‌تری هستیم چراکه در سالن دیگری به صحنه خواهیم رفت. اما به شکل کلی ساختمان‌بندی کار همان است و تنها به واسطه گذر زمان و وسعت نظری که پیدا کردیم، بازنگری کلی بر آن داشتیم.

این کارگردان تئاتر عنوان کرد: به دلیل محدودیت زمانی که با آن روبه‌رو هستیم به مدت 14 شب در دو ساعت 17 و 20 به صحنه خواهیم رفت.

او در مورد افزایش نمایش‌های بازتولید طی چند سال گذشته و اطمینان بیشتر گروه‌های اجرایی نسبت به کارهایی که جواب پس داده‌اند اظهار کرد: من به خاطر مسائل اقتصادی تصمیم به بازتولید این نمایش نگرفتم؛ مگر چند نفر موفق به دیدن این نمایش در تالار سمندریان شدند؟ اکنون چهار سال گذشته و در این مدت افراد بسیاری به جمع مخاطبان تئاتر اضافه شده‌اند، همان زمان هم افراد بسیار زیادی نتوانستند به دیدن این نمایش بنشینند و ما تقاضاهای بسیاری برای اجرای مجدد این نمایش داشتیم.

حاتمی افزود: در تهران 16 میلیون نفری که مرتب به جمعیت آن افزوده می‌شود، چند نفر می‌توانند در سالن‌های صد نفره به تماشای یک نمایش بنشینند؟ حتی تالار وحدت 600 نفره هم پاسخگوی این جمعیت نیست. از سوی دیگر متن این اثر نویسندگان بسیار خوبی دارد که باید آثارشان در دوران‌های مختلف اجرا شود؛ متاسفانه ما از کنار آثار ادبی‌مان به راحتی عبور می‌کنیم. این آثار گنجینه‌های نسل جدید هستند و می‌توانند از آنها آموخت.