سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "سایکو" به کارگردانی علی‌اصغر راسخ راد این روزها در تماشاخانه مهر حوزه هنری به صحنه می‌رود. علی اصغر راسخ راد با ارائه توضیحاتی در این رابطه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: همیشه در اجرای آثارم به این مساله توجه دارم که مفاهیم آن از جنس دغدغه‌های مردم جامعه باشد.

او ادامه داد: نکته دیگر توجه به وجه سرگرمی نمایش است، به نظرم یکی از جنبه‌های اصلی هنر نمایش مفرح بودن آن است. بر این اساس نمایشنامه‌های بسیاری خواندم و از میان آنها متن "سایکو" نوشته مرجان قمری را انتخاب کردم.

راسخ‌راد با اشاره به نام این نمایش عنوان کرد: این نام به مفهوم "سایکولوژی" باز می‌گردد؛ سایبرنتیک علم نوپایی است که موضوع آن بررسی ماهیت کنترل ارگانیسم‌های زنده و به معنی فرمانش است. مغز انسان از نظر اندیشه احتیاج به کنترل دارد و فردی که قدرت کنترل اندیشه‌هایش را پیدا می‌کند می‌تواند مشکلات روانی خود را حل کند.

این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: سایکو سایبرنتیک به‌عنوان علم کنترل مغز است. اعتقاد بر این است که انسان‌ها مجهز به دو مکانیسم خودکار و سرویس دهنده آن در مغز هستند و بنا به دستوری که خود فرد به مغزش می‌دهد فعال می‌شوند این دو مکانیسم عبارتند از موفقیت و شکست. مکانیسم شکست ترکیبی از احساسات منفی و یأس‌آور است که مانع رسیدن فرد به هدفش می‌شود و با پرداختن به شکست‌های گذشته این مکانیسم فعال خواهد شد،  تصور یکی از خصوصیات ضروری انسان موفق است، ‌با رشد تصاویر ذهنی مثبت که موجب رفاه بیشتر می‌شود و همچنین با ایجاد هدف‌های واقع بینانه و دست یافتنی می‌توان مکانیسم موفقیت ذهن را فعال کرد.

او عنوان کرد: در واقع بنابر این مکانیزم، تنها انسان می‌تواند به خودش کمک کند؛ این اتفاق دست‌مایه نمایش ماست و روایت‌گر داستان تازه عروس و دامادی است که در جریان یک بازی و شوخی‌های رایج ناگهان با حقایق تازه‌ای از زندگی گذشته یکدیگر آشنا می‌شوند و این تازه آغاز ماجراست.

راسخ‌راد بیان کرد: ایده‌های بسیاری برگرفته از متاتئاتر در این اجرا داشتم که متاسفانه به دلیل نبودن امکانات اجرایی و مالی نتوانستیم آنها را انجام دهیم. اکنون حس پدری را دارم که نتوانسته آرزوها و ایده‌هایی را که برای فرزندش داشته برایش انجام دهد. هنرمند خیال‌پردازی‌هایی دارند که باید آنها را به عینیت تبدیل کنند، اتفاقی که به دلیل مسائل بسیاری که پیش رو داریم بسیار سخت است. اکنون نمایش "سایکو" در کارگردانی و طراحی بسیار استرلیزه است و کمدی فاخری به شمار می‌رود.

او در رابطه با استقبال مخاطبان گفت: این نوع کار، مخاطبان خاص خود را دارد؛ خوشبختانه اجرای نمایش با استقبال خوبی از سوی هنرمندان و تماشاگران روبه‌رو شد و با وجود آنکه همزمان با جشنواره تئاتر فجر این نمایش را به صحنه بردیم با هیچ مساله خاصی در رابطه با مخاطب مواجه نشدیم. همچنین لازم می‌دانم از کوروش زارعی مدیر هنرهای نمایشی حوزه هنری که نگاه جدیدی را به وجود آوردند و همراهی بسیار خوبی با گروه‌های نمایشی دارند قدردانی کنم. به نظرم هر فردی که در جایگاه مدیریتی خود بتواند با هنرمندان همراه شود بسیار ارزشمند است.

"نمایش سایکو" به کارگردانی علی‌اصغر راسخ راد تا 15 بهمن‌ماه ساعت 18:30 در تماشاخانه مهر حوزه هنری به صحنه می‌رود.