سرویس تئاتر هنرآنلاین: سیدرضا صالحی‌امیری وزیر ارشاد امروز هفتم بهمن‌ماه به اتفاق علی مرادخانی معاون هنری  و جمعی از مدیران مرکز هنرهای نمایشی در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حاضر و به تماشای نمایش "پستو" از شهرستان بیجار نشست.

صالحی امیری پس از دیدن این نمایش گفت: امسال جشنواره تئاتر فجر به همت معاونت هنری و مجموعه دست‌اندرکاران حرکت بسیار خوبی داشت و 187 نمایش به صحنه برد. در این دوره 12 کشور اجرا خواهند داشت و 111 اثر از استان‌های مختلف هستند، در واقع 55 درصد آن به هنرمندان تهران و 45 درصد به استان‌های کشور اختصاص دارد.

این مقام مسئول عنوان کرد: اکنون  استان‌های کشور سهم بسیاری از این رویداد دارند و هنرمندان جوان چهره متفاوتی به جشنواره داده‌اند و نسل تازه‌ای به عرصه این هنر وارد شده است.

او با اشاره به جایگاه هنر تئاتر بیان کرد: تئاتر اساس ریشه هنر و سینماست، تئاتر مادر هنرهاست و هویت هنر از تئاتر گرفته شده است. از این منظر تئاتر برای همه ایرانیان از جایگاه خاصی برخوردار است که بدون شک حجم گسترده‌ای را به خود اختصاص داده است هر روز بیش از 90 اجرا در تهران به صحنه می‌رود که آمار بسیار رضایت‌بخشی است.

او تاکید کرد: بنا داریم در سال آینده مجموعه تئاتر کشور را تقویت کنیم و بودجه آن را ده میلیارد تومان افزایش دهیم. تئاتر نیاز جامعه ایران است و کالاهای فرهنگی ماست. تئاتر در توسعه فرهنگی ایران نقش بسیار مهمی دارد. مضامینی که در این دوره همچون سبک زندگی، دفاع مقدس، اخلاق اجتماعی و... به کار گرفته شده است اهمیت دارد. روابط انسانی، ادبیات و هنر ایرانی در این مجموعه دیده شده است که می‌تواند در انتقال فرهنگ نقش عمده‌ای داشته باشد.

photo_2017-01-26_19-43-30

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: وجود 93 درصد متن ایرانی نشان از آن دارد که نویسندگان ما در دهه چهارم انقلاب جهش داشتند و این موضوع رضایت بخش است.

این مقام مسئول اظهار کرد: این اولین حضور من در تئاتر نیست، پیش از این هم به دیدن نمایش‌ها می‌رفتم اما تلاش دارم تا از این پس بیشتر به دیدن تئاتر بنشینم البته به صورت غیررسمی زیرا جذابیت بیشتری برای من خواهد داشت. علقه ما فرهنگی‌ها به مصرف محصولات فرهنگی ذاتی و درونی است. اصولا جامعه با هنر زیست می‌کند و تئاتر بخشی از هنر ایرانی است که سبقه تاریخی آن بسیار است.

امیری گفت: تئاتر در دل خود همه هنرها را دارد و به اعتقاد من ما نیازمند توسعه بیشتر آن هستیم. سال 96 در ایران جهش امید بخشی را خواهد داشت.

او در رابطه با بازسازی مجموعه تئاترشهر نیز توضیح داد: بخشی انجام شده است و تمام تلاش‌ها بر اینست که تکمیل شود و شاهد تحول در این مجموعه باشیم. برای همه جذاب خواهد بود که تئاترشهر پرمخاطب و پررونق باشد؛ این مجموعه برای تهرانی‌ها نوستالژیک است و ما به آن توجه بیشتری خواهیم کرد.

photo_2017-01-26_19-43-36

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با مجموعه تئاتر شهرهای استان‌های کشور نیز اظهار کرد: طبق گزارش‌هایی که از سوی معاونت ارائه شده است امسال سال خوبی برای استان‌هاست و 45 درصد از آنچه در جشنواره تئاتر فجر شاهد هستیم از استان‌هاست که رقم بسیار خوبی است. آثار استان‌ها امیدبخش است و جهت‌گیری وزارت فرهنگ و ارشاد به سوی استان‌ها، شهرستان‌ها و حتی روستاها برای توزیع عادلانه امکانات فرهنگی و هنری است. البته در تمام حوزه‌ها توجه به استان‌هاست چراکه بیشتر جمعیت در آنها گسترده شده است و احاد ملت از تمام امکانات بهره‌مند شوند. 400 پروژه را در دست داریم که باید مردم هم کمک کنند دولت به تنهایی توانایی تکمیل همه پروژه‌ها را ندارد امسال 40 پروژه را آغاز و به بخش‌های مردمی و نهادهای مختلف واگذار کردیم. سال 96 این حجم بیشتر می‌شود و تلاش ما بر آن است بخش خصوصی، نهادهای عمومی را بیشتر  در دست داشته باشد.