سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش محیطی "پرواز عمود کبوتر دریایی دودی" به کارگردانی سیما شیبانی در بخش نمایش‌هاى محیطی، تعاملی و آلترناتیو سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر در گالری شناخت به صحنه می‌رود. سیما شیبانی با ارائه توضیحاتی درباره این اثر به خبرنگار هنرآنلاین گفت: طی صحبت‌هایی که با پویا پیرحسینلو نویسنده کار داشتیم به این طرح رسیدیم که چگونه می‌توانیم تماشاگر منفعل تئاتر را از این حالت خارج کنیم و مرز میان آنها را از بین ببریم تا تماشاگران هم جزئی از کار باشند و داستان را پیش ببرند؛ حتی قضاوت کردن آنها را به چالش بکشیم.

او ادامه داد: این اثر روایت‌گر داستان فرد مهاجری است که اتفاق‌هایی برای او در زندگی رخ می‌دهد.

شیبانی عنوان کرد: داستان در چند مکان مانند سفارت آمریکا در ترکیه، فرودگاه، افتتاحیه گالری و ...می‌گذرد به همین دلیل در بدو ورود به تماشاگران‌مان، پاسپورت‌هایی با هویت‌های تعریف شده می‌دهیم که باعث ایجاد نسبت میان آنها و کاراکترهای نمایش می‌شود.

این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: نسبت‌های فامیلی ایجاد شده میان شخصیت‌های نمایش و تماشاگران باعث ایجاد تعامل و دیالوگ میان آنها می‌شود. تعداد تماشاگران ما محدود است و در هر اجرا تنها میزبان 30 تماشاگر خواهیم بود، از این میان، 25 نفر پاسپورت‌ خواهند داشت و باقی تنها تماشاگر تئاتراند.

او اظهار کرد: اطلاعات و توضیحات لازم در پاسپورت‌های طراحی شده از سوی ما به تماشاگران داده می‌شود. در واقع تماشاگران با هویت‌های جدید وارد سالن می‌شوند.

شیبانی در رابطه با گنجاندن نمایش‌های محیطی، آلترناتیو در زیر مجموعه تئاتر خیابانی در سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر توضیح داد: با دسته‌بندی صورت گرفته موافق نیستم؛ در این میان تئاتر شورایی هم قرار دارد، تئاتری که می‌تواند کاملا در صحنه اجرا شود؛ این روند گروه‌های اجرایی را سردرگم می‌کند.

این کارگردان تئاتر اظهار کرد: این اجراها شاخه‌های جداگانه‌ای هستند و نباید در کنار هم گنجانده شوند؛ اگر مستقل بودند، دقیق‌تر بود. این مشکل را پیش از این در جشنواره تئاتر دانشجویی تجربه کردیم به گونه‌ای که نظرهای متفاوتی در مورد اجرای ما شکل گرفت.

لازم به یادآوری است گالری شناخت واقع در میدان فلسطین، خیابان طالقانی، نبش چهارراه فریمان، جنب بانک ملت، پلاک 548 واقع است.

سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تا 12 بهمن‌ماه به دبیری سعید اسدی برگزار می‌شود.