سرویس استانهای هنرآنلاین: محمد نیازی با اشاره به روند شکل‌گیری این اثر نمایشی به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: طرح و ایده اولیه نمایش در ابتدا چیزی بود که در ذهن خودم شکل گرفت و بعد تصمیم گرفتم تا با آرش خیرآبادی یکی از نویسندگان خوب مشهد آن را در میان بگذارم؛ به این ترتیب مدت زمانی در حدود 6 ماه صرف بازنویسی متن شد و در نهایت از آبان ماه 94 به شکل رسمی تمرینات خود را شروع کردیم و در نهایت به اجرا رسیدیم.

او با بیان اینکه این نمایش یک اپرای داخلی است که در واقع متن و موسیقی آن ساخته گروه نمایش است، ادامه داد: بعد از این که متن کار تمام شد؛ کار آهنگسازی را شروع کردیم و شخصیت‌پردازی براساس نت‌های موسیقیایی شکل گرفت. از همان ابتدا هم هدف این بود که هر شخصیت تم مخصوص به خودش را داشته باشد.

این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: سعی کردیم استانداردهای اپرا را در این کار رعایت کنیم. موسیقی اثر مثل خود نمایش منبعی نداشت و همه ایده و تفکر کل گروه بود و این آفرینش خیلی بزرگی برای ما بود.

نیازی در خصوص مضمون این اثر نمایشی توضیح داد: موضوع این نمایش درباره اشتباهات و گناه مردم لندن است که باعث ایجاد یک نفرین در شهر شده است. پسری به نام فونیکس در یتیم‌خانه لندن در طی این اتفاقات ناجی لندن می‌شود و شهر را نجات می‌دهد.

کارگردان نمایش "یتیم خانه فونیکس" هدف از اجرای این نمایش را تاکید بر اهمیت عشق و دوستی عنوان کرد و افزود: به طور کلی این نمایش با این کلیت به صحنه می‌رود تا تاثیر عشق بر کاهش تنش‌ها در سطح یک جامعه را به تصویر بکشد.

او خاطر نشان کرد: ژانر این نمایش پاپ کلاسیکال اپرا و ژانر متن ملودرامی تاریخی است.

این هنرمند اهل مشهد با اشاره به اجرای موفق این نمایش در شهرستان مشهد و استقبال چشمگیر مخاطبان از این اثر، مدعی شد؛ شاید این برای نخستین بار باشد که این سبک پاپ کلاسیک در ایران اجرا می‌شود. 

نمایش "یتیم خانه فونیکس" نوشته آرش خیرآبادی به کارگردانی محمد نیازی سه‌شنبه 5 دی ماه ساعت 19 در تالار وحدت در دو بخش مسابقه تئاتر جوان و مرور تئاتر ایران در سال 95 روی  صحنه می رود.

محمدرضا صولتی، مسعود عقلی، ندا محمدی، محبوبه سلطانی، وحید عباسی، مجتبی شفیعی، فائزه علی آبادی، سمیرا معین، میترا عسگری، محمد یوسفی، فرشاد قاسمی، آرش یزدانی، سروش بیکیان، بهنوش اجتهادی، دریا تاجی‌رودی، سارا نداف، آرتا بندیانی و مایسا میلانی‌زاده  بازیگران این نمایش هستند.

سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری سعید اسدی از اول تا دوازدهم بهمن ماه برگزار می‌شود.